Rapport presenteert trends voor de voedings- en drankensector in 2024

Rapport presenteert trends voor de voedings- en drankensector in 2024

2023 heeft een behoorlijk aantal uitdagingen met zich meegebracht. Dat weten de voedingsmiddelen- en drankenbedrijven maar al te goed. Maar in plaats van te focussen op de obstakels van de afgelopen twaalf maanden, bereiden besluitvormers uit de sector zich voor op wat er gaat komen.

Softwarebedrijf Aptean deed onderzoek naar de voedingsmiddelenindustrie. Het onderzoek werd in augustus 2023 uitgevoerd samen met onderzoeksbureau B2B International. De uitkomsten kwamen van 110 zakelijke besluitvormers van productie- en distributiebedrijven in voeding en dranken in Nederland en België. Het onderzoek identificeerde vijf belangrijke trends die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Deze zijn – samen met de volledige onderzoeksresultaten – beschikbaar in het rapport: Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België.

Gratis webinar

Op woensdag 8 november werd een online ronde tafelsessie georganiseerd waarin uitgebreid ingegaan werd op twee van de belangrijkste trends uit het rapport. Dit samen met experts uit de markt: Jolijn Zwart – van Kessel (Foodvalley) en Joris Kolff (Aptean).

Het onderzoek onder de voedings- en drankensector toont aan dat digitale transformatie een aanzienlijke impact heeft op de bedrijfsomzet en winstgevendheid. Dus, wat gaat de toegevoegde waarde van technologie zijn in de supply chain en duurzaamheidsprogramma’s? Hier vind je meer informatie over het webinar.

Onderzoeksresultaten

Het trendrapport toont aan dat automatisering en cloudadoptie cruciale transformatiestappen zijn om de groei in de huidige marktomstandigheden te stimuleren. Naast de impact van deze factoren toont het onderzoek ook hoe voedingsbedrijven hun activiteiten optimaliseren om verstoringen in de supply chain te overwinnen. 62% van de respondenten heeft de afgelopen 12 maanden technologie gebruikt om de zichtbaarheid van de supply chain te vergroten.

Tevens wordt verklaard waarom economische doelstellingen een business case voor duurzaamheid creëren. 87% van de respondenten geeft prioriteit aan duurzamer worden. Ook de vraag: 'Hoe stimuleert de toenemende vraag naar zichtbaarheid in data de investeringen in BI-tools en AI-technologie?' wordt behandeld. 45% van de respondenten is van plan om in 2024 te investeren in BI-oplossingen. Zo kunnen ze zich beter aanpassen aan de veranderende consumentenvraag.

Over Aptean

Dit bedrijf is een van ‘s werelds toonaangevende leveranciers van branchespecifieke software die Food & Beverage producenten en distributeurs helpt om hun bedrijf efficiënt te runnen en te laten groeien. Met verschillende cloudoplossingen helpen de producten, diensten en expertise bedrijven van elke omvang. De softwarebedrijven Schouw Informatisering, DIN Solutions, Frontix en Drink-IT zijn onlangs overgenomen door Aptean.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote chocoladebedrijven en handelaren wel

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote...

Oxfam deed onderzoek naar het huidige cacaohandelssysteem. Ze presenteren het rapport tijdens de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Conclusie:...

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu...

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen,...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...