Fonterra en DSM ontwikkelen eiwitten via fermentatie

Fonterra en DSM ontwikkelen eiwitten via fermentatie

Melkverwerker Fonterra en ingrediëntenspecialist DSM richten een startup op waarin ze samen eiwitten ontwikkelen op basis van fermentatie.

De twee bedrijven zoeken sinds 2019 uit hoe precisiefermentatie zorgt voor eiwitten die vergelijkbaar zijn met die in zuivel. Dit resulteerde in verschillende patenten. De nieuw opgerichte startup zal deze patenten vercommercialiseren. Ook verder onderzoek naar precisiefermentatie zal onder de startup vallen.

Combinatie van kennis

Volgens Komal Mistry-Mehta innovatiedirecteur van Fonterra combineert de startup de ervaring van DSM met precisiefermentatie met de zuivelkennis van Fonterra.

“Zuivel zal altijd onze core business blijven, maar we zijn er ons van bewust dat de voorkeuren van sommige consumenten veranderen. Volgens ons kunnen fermentatie-eiwitten prima naast onze zuiveleiwitten bestaan. Ze zijn complementair en zorgen ervoor dat de consument kan kiezen.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: HAK

Productinnovaties februari: Biologische teelt HAK

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van februari: Biologische teelt HAK en speciaal bier met laag...

Foto: TOP

TOP ontwikkelt plantaardige vervanger voor ei

Technologiebedrijf TOP heeft een volledig plantaardige vervanger voor vloeibaar heelei geïntroduceerd. Het bedrijf heeft het product al op kleine...

Foto: InterSicop

Puratos voorspelt nieuwe golf aan plantaardige en technologische...

De brood- en banketbakkerij en chocolade-producenten gaan een revolutionaire ommekeer tegemoet. Puratos ziet een steeds belangrijkere opkomst van...

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces voor hartige smaken'

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces...

Voor de consument is miso een Japans soepje, voor de topchef een krachtige smaakmaker. Maar wat is de potentie van de umamibom voor de...

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Supermarktketen Albert Heijn breidt het plantaardig assortiment Terra met 25%. De lijn bestaat nu uit 250 producten. Vier volledig plantaardige...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Young R&D: 'Op welk moment betrek je sales bij de ontwikkeling van een nieuw product?'

Young R&D: 'Op welk moment betrek je sales bij de ontwikkeling van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Verstegen over Kneed&klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar denken vanuit kruiden en specerijen'

Verstegen over Kneed&klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar...

De kruiden- en specerijenproducent Verstegen komt op de markt met een droge mix bestaande uit kruiden, specerijen en een plantaardig eiwit. De...