Vleesvervangers: niche of nieuwe normaal?

Vleesvervangers: niche of nieuwe normaal?

Zijn vleesvervangers een niche of de nieuwe normaal? ABN Amro brengt drie mogelijke scenario's in kaart voor de verdere groei van vleesvervangers.

In 2020 zijn de vleesvervangers niet meer uit de schappen weg te denken, volgens de ABN Amro. Een eerder onderzoek van IRI Nederland liet zien dat de omzet van vleesvervangers sinds 2017 met 51% is gestegen, tegenover een daling van de omzet van vers vlees. Het marktaandeel van vleesvervangers in op dit moment 4.5% volgens de ABN Amro.

Groei vleesvervangers

Steeds meer voedingsmiddelenbedrijven gaan over tot het produceren van plantaardige vleesalternatieven. Zo besloot ook Vion recentelijk om te starten met de productie van plantaardige producten. Hoe gaat de verdere groei van vleesvervangers eruit zien? Gaat de afzet na een snelle groei weer net zo snel dalen, stabiliseert het marktaandeel of gaan vleesvervangers de verkoop van vlees inhalen?

ABN Amro schetst drie mogelijke ontwikkelingsscenario’s voor de groei van vleesvervangers in Nederland de komende tien tot vijftien jaar.

Vleesvervangers hebben slechts kort succes

Het eerste scenario dat door de ABN Amro wordt geschetst, is dat de markt voor vleesvervangers na een snelle groei weer zal inzakken. Het marktaandeel stijgt in dit scenario eerst nog flink, maar zal daarna weer behoorlijk dalen. Daarbij geeft de ABN aan dat de plantaardige vleesalternatieven mogelijk toch niet zo gezond blijken als in eerste instantie wordt gedacht.

Zo zijn er al campagnes verschenen die producenten van plantaardige producten aanvallen vanwege de ‘extreme bewerking’ van de producten. De Impossible Burger van Impossible Foods bevat bijvoorbeeld 21 ingrediënten per burger. De vraag of plantaardige vleesalternatieven nu eigenlijk wel zo gezond zijn kan op termijn leiden tot een daling van de afzet van de plantaardige alternatieven volgens de bank.

Het onderzoek van de ABN laat zien dat de voedingsmiddelenproducenten in dit eerste scenario de consumenten niet kunnen overtuigen van het gezonde aspect van plantaardige vleesimitaties. Consumenten zullen voor alternatieven gaan kiezen in plaats van vleesvervangers. Daarbij geeft de bank aan dat dit niet per se betekent dat consumenten weer meer vlees gaan eten, ze kunnen vleesvervangers ook inruilen voor groenten en peulvruchten.

Het aandeel van vleesvervangers wordt groter dan vlees

In dit scenario komt er volgens de ABN meer geld beschikbaar voor innovatie en marketing doordat grote producenten ervoor kiezen om vleesvervangers te produceren. In dit scenario zal ook geen schaarste ontstaan aan grondstoffen voor plantaardige vleesimitaties. Voedingsproducenten zullen in dit scenario de smaak en structuur van vleesvervangers verbeteren waardoor de populariteit toeneemt.

In dit scenario lukt het de producenten volgens de ABN om de plantaardige alter ook gezonder te maken, te voorzien van voldoende nutriënten en het zoutgehalte te verlagen. De bank geeft aan dat consumenten de vleesvervanger massaal zullen omarmen als producenten de producten gezonder kunnen maken en dit ook kunnen communiceren aan de consument.

In dit tweede scenario daalt de prijs van de vleesvervangers volgens de ABN waardoor de afzet gaat toenemen. Op dit moment zijn vleesvervangers in verhouding tot vlees nog relatief duur. In dit scenario gaat echter schaalvergroting plaatsvinden waardoor de prijs daalt en betaalbaar wordt voor iedereen.

Het marktaandeel van vleesvervangers stabiliseert

In het derde en laatste scenario blijft de prijs van vleesvervangers volgens de ABN gelijk aan de huidige prijs. Dit komt omdat schaalvergroting zal uitblijven. Door de hogere prijzen is de vleesvervanger niet voor iedereen betaalbaar waardoor de afzetten niet zullen toenemen.

In dit scenario blijven ook de verschillen in smaak en structuur tussen vlees en vleesvervanger groot. Daardoor zal in dit scenario de markt van plantaardige alternatieven gelijk blijven en niet groter worden dan die van vlees.

In dit laatste scenario gaan boeren volgens de ABN diervriendelijkere en duurzamere vormen van landbouw toepassen. Daardoor wordt vlees duurder, maar verdwijnt voor veel consumenten ook het bezwaar om vlees te consumeren.

Vleesvervangers op Food Future Event

Op het Food Future Event: U vraagt, wij draaien (door) op 7 april staat het onderwerp plantaardige eiwitten natuurlijk ook op het programma.

Op het event vertellen verschillende sprekers uit de praktijk hoe zij omgaan met de wensen van de consument. Zo is er een grote vraag naar plantaardige vleesvervangers. Tegelijkertijd wil dezelfde consument ook een product met zo min mogelijk ingrediënten, liefst zo onbewerkt mogelijk met niet te veel zout, maar wel smaakvol. Hoe dit voor elkaar te krijgen? Op het Food Future Event vertelt Joeri Hollink van Ojah hoe hij het doet.

Bekijk het gehele programma

Meld u direct aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

Startup Cradle gebruikt AI om sneller en duurzamer eiwitten te...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...

Gezond en verwennen samen in een product? Zo ontwikkelde deze startup een gezonde donut

Gezond en verwennen samen in een product? Zo ontwikkelde deze startup...

Hoe ontwikkel je een gezonder voedingsmiddel dat mensen vooral als verwensnack eten? De Britse startup Urban Legend vertelde hoe zij een gezondere...

Koolzaad, kikkererwt of soja: pilotplant NIZO niet alleen voor zuivel

Koolzaad, kikkererwt of soja: pilotplant NIZO niet alleen voor zuivel

Foodbedrijven waaronder startups en scale-ups kunnen in de pilot plant van NIZO terecht voor de ontwikkeling van plantaardige alternatieven voor...

Schouten stapt in vleesvervangers van mycoproteïne

Schouten stapt in vleesvervangers van mycoproteïne

Schouten, producent van plantaardige producten, breidt het assortiment uit met producten van mycoproteïne. Waar producent Quorn jarenlang het...

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment: 'Een laag zoutgehalte is belangrijk' (+ fotoreportage)

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment: 'Een laag...

Van Gelder introduceert een nieuw plantaardig assortiment van vlees- en visvervangers en groenteproducten. De AGF-leverancier produceert burgers,...

Wat zijn de gezondheidseffecten van zetmeelderivaten? Avebe en UMCG zoeken het uit

Wat zijn de gezondheidseffecten van zetmeelderivaten? Avebe en UMCG...

Avebe en UMCG ontvangen € 1,4 miljoen subsidie voor het project Fibers. Het bedrijf en de universiteit zoeken uit wat de gezondheidseffecten zijn van...

Beeld: HAK

Productinnovaties februari: Biologische teelt HAK

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van februari: Biologische teelt HAK en speciaal bier met laag...

Foto: TOP

TOP ontwikkelt plantaardige vervanger voor ei

Technologiebedrijf TOP heeft een volledig plantaardige vervanger voor vloeibaar heelei geïntroduceerd. Het bedrijf heeft het product al op kleine...