nieuws

Omzet vleesvervangers in tweeënhalf jaar 51% gestegen

Ingrediënt & Product

Omzet vleesvervangers in tweeënhalf jaar 51% gestegen

Een nieuw onderzoek van IRI Nederland laat zien dat de omzet van vleesvervangers sinds 2017 met 51% is gestegen. De omzet van vers vlees daarentegen is gedaald. De omzet van vlees is nog steeds wel het hoogst.

De populariteit van vleesvervangers neemt toe. ABN Amro voorspelde eerder dit jaar al dat de vleesvervangermarkt zowel in 2019 als in 2020 met tien procent zal groeien. Dit is een forse toename van de gemiddelde groei van de afgelopen vijf jaar van vier procent.

Volgens de bank komt de groei omdat grote levensmiddelenbedrijven inspelen op de populariteit van vleesvervangers. Het aantal innovaties neemt hierdoor ook toe. Er zijn continu ontwikkelingen op gebied van smaak, structuur en ingrediënten, signaleert de bank.

De omzet van vlees lijkt daaronder te lijden. Steeds meer consumenten lijken bewust te kiezen voor de aanschaf van vleesvervangers in plaats van vlees.

Omzetcijfers

IRI Nederland deed onderzoek naar de stijgende en dalende verkoopcijfers van vlees en vleesvervangers in Nederlandse supermarkten. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de verkoop van vers vlees in de Nederlandse supermarkten de afgelopen tweeënhalf jaar met 9% daalde. Met vers vlees wordt rund, varken en wild bedoeld. De omzet van deze categorie is nog wel groot ten opzichte van die van vleesvervangers: 1.718 miljoen euro voor vers vlees tov 123 miljoen euro voor vleesvervangers in 2019 tot nu toe.

De omzet van pluimvee steeg de afgelopen tweeënhalf jaar nog gestaag, met 2%. De omzet van vleesvervangers daarentegen steeg met 51% in tweeënhalf jaar. Hierbij maakt IRI Nederland wel de kanttekening dat vanwege het duurzaam worden van vlees/kip de prijzen van vlees in die tweeënhalf jaar gestegen zijn. Ook dit speelt mee bij een afname van de omzet en verkoopcijfers van vlees.

Vegetarisch assortiment Jumbo

Eind vorig jaar sprak VMT met Nico Wormgoor, senior-assortimentsmanager vlees, kip, vis en vegetarisch bij de Jumbo. Hij merkte ook al de enorme groei van vleesvervangers. VMT vroeg hem hoe groot de categorie vegetarisch was ten opzichte van vlees. “Ik kan geen cijfers noemen. Het is een van de kleinere in de categorie, maar de groei in vegetarisch is enorm. Elke keer als we de cijfers zien, vragen we ons af hoe dit toch mogelijk is,” antwoordde hij.

“Het is geen niche meer. Zo moet je het ook niet benaderen als je groei wilt bereiken en de consument wilt overtuigen dat minder vaak vlees eten goed is voor jezelf en voor het milieu,” ging hij verder.

VMT vroeg aan de assortimentsmanager of hij eind vorig jaar al schapruimte van vlees had ingeleverd voor vega. “Ja. In het Westen verkoop je meer vegetarische producten dan bijvoorbeeld in Drenthe,” vertelde de manager. “We hebben de winkels opnieuw ingedeeld en het vegetarisch assortiment heeft bij Jumbo zeker meer ruimte gekregen. De consument eet bijvoorbeeld minder rund- en varkensvlees, het heeft de perceptie minder gezond te zijn. Kip, vis en vega zijn categorieën die groeien.”

VMT schreef al eerder over vleesvervangers en plantaardige alternatieven:

 

Reageer op dit artikel