Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier is een lange campagne tegen de vleesverkoop van supermarkten begonnen. Aanleiding is de manier waarop supermarktketens volgens de actiegroep proberen zoveel mogelijk vlees te verkopen.

Verreweg het meeste vlees wordt volgens de actiegroep via supermarkten verkocht. "Supermarkten spelen daarom een sleutelrol in de hoeveelheid vlees die we eten. Wakker Dier start een langlopende campagne met als doel dat de supermarkten nu eindelijk ernst gaan maken met hun belofte dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plantaardige alternatieven, zoals groenten en peulvruchten. Wat Wakker Dier betreft is in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig", meldt de actiegroep in een persbericht.

Campagne begint met krantenadvertentie

De campagne van Wakker Dier begon zaterdag met een advertentie in de Volkskrant, het Financieel Dagblad, het Parool en Trouw. In de krantenadvertentie zien we een stuk worst, met daarbij de hashtag grensoverschrijdend bedrag. Met dat laatste doelt de actiegroep op de prijs van het stuk vlees. Dat zou €0,60 zijn. Volgens Wakker Dier is dit bedrag 'de werkelijke stukprijs van een worstje, in dit geval aangeboden door Jumbo'.

Wakker Dier: supermarkt luistert niet

Wakker Dier stelt ook dat supermarktketens niet luisteren naar de wensen van de klant. "Dagelijks eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, oftewel zo'n 660 duizend dieren. Deze hoge vleesconsumptie benadeelt het milieu, onze gezondheid en de dieren. De omslag is nabij: ongeveer zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Maar supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog", zo valt er te lezen in het persbericht.

  1. De energiebesparingsplicht zorgt voor kopzorgen, zegt FME
  2. Albert Heijn en Tony's Chocolonely willen meer traceerbare chocolade. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet'
  3. Tetrapak breidt recyclingcapaciteit drankkartons uit
  4. Amerika kan aan het kweekvlees: Good Meat en Upside Foods krijgen goedkeuring voor verkoop
  5. Analyse: biologische boterham wordt uiteindelijk goed belegd
  6. Sunt gaat ook bananen uit retail verwerken: 'Het is complexer dan de havens, maar we gaan ervoor'
  7. FNLI teleurgesteld over uitblijven Landbouwakkoord 
  8. Innocent pronkt met fabriek Europoort: 'controle over iedere stap in het energieproces'
  9. FNLI: 'Geen gastax voor bedrijven die nog niet kunnen overschakelen op elektriciteit'
  10. RCC: Marley Spoon in de fout met duurzaamheidsclaim varkensvlees
  1. Startup wil doorsnee Nederlander aan de eerlijke koffie: 'We kopen de hele oogst tegen een eerlijke prijs'
  2. Commentaar: voedselindustrie snakt naar meer consensus over duurzaamheid
  3. Wat moeten foodbedrijven met herbruikbare verpakkingen? 'Wees voorbereid en wacht niet op wetgeving'
  4. VMT 4 (2023): Circulair produceren
  5. Nederlandse foodketen moet Europese duurzame 'ondergrenzen' optrekken. Maar waarom niet gelijk alles biologisch?
  6. F&A Next: Productontwikkeling voor een duurzamer voedselsysteem? Zo doen deze bedrijven dat
  7. Revyve schaalt met investering productie eiwit uit biergist op: 'Klanten willen af van niet duurzaam en duur kippenei-eiwit'
  8. Handig overzicht: hoe duurzaamheid - CO2-footprint - te berekenen (+video's)
  9. interpack 2023: Digitalisering is een win-win voor machinebouwers en voedingsbedrijven
  10. Dag van de Duurzame Verpakking focust op gehele verpakkingsketen