Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit

Supermarktketen Lidl wil dat 50% van de verkochte eiwitten in 2030 van plantaardige afkomst is. Om dit te bereiken testen ze of vleesvervangers beter verkopen als ze naast vlees in het schap liggen. De ING denkt dat deze nudgingstap de consumptie van vleesvervangers kan normaliseren.

Op dit moment is 38% van de eiwitten die Lidl verkoopt plantaardig. De rest (62%) is dierlijk. Lidl wil in 2030 naar 50-50-verdeling.

Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl: “Deze transitie is een belangrijke maatschappelijke uitdaging voor de komende jaren. Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid. Vandaar dat we onszelf een concrete doelstelling opgelegd hebben, gericht op de eiwittransitie.”

Uitbreiden aanbod

Een van de stappen om dit te bereiken, is door het plantaardig assortiment uit te breiden. Daarnaast zorgen ze dat de prijzen voor deze producten lager zijn dan de dierlijke varianten.

Inzetten op zichtbaarheid

Om de doelstelling te behalen, moet er meer gebeuren, ziet Lidl. Daarom experimenteren ze met de zichtbaarheid en vindbaarheid van haar vleesvervangers.

Pilot

Vanaf half juni start Lidl met een pilot in 70 Lidl filialen waarbij een aantal van de vleesvervangers direct naast het vleesproduct gepresenteerd worden. Gedurende drie maanden onderzoeken de invloed op de aankopen. Ook interviewen ze klanten. De volgende vleesvervangers liggen de komende maanden ook in het vleesschap: vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. De prijzen van deze vleesvervangers zijn bovendien substantieel lager dan de vlees producten.

Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid: "We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Het doel: dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe geen vlees te eten."

WUR doet mee

Voor deze pilot werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en het World Resource Instituut (WRI). De resultaten worden na afloop van de pilot openbaar gemaakt.

Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit: "Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief. Dit lijkt vooral te gelden voor mensen die af en toe minder vlees willen eten.”

Eerder onderzoek

Volgens de onderzoeker laten vergelijkbare eerdere studies zien dat deze interventie een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven. “Het is inspelen op gewoontegedrag van de consument in de supermarkt.”

Zo laat een Belgische studie uit 2019 zien dat vegetarische kip-kerrie salade naast de dierlijke variant zorgde voor 72% meer aankopen van de vegetarische variant.

Plantaardig op het Food Future Event

Op 26 september organiseert VMT het Food Future Event. Ook daar komt het onderwerp plantaardig aan bod. In een paneldiscussie onder leiding van Dennis Favier van Studio Fava en Seasogood, zullen verschillende schakels in de plantaardige keten discussiëren over de toekomst van plantaardig.

Consumptie normaliseren

Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING denkt dat de proef van Lidl succesvol kan uitpakken om twee redenen. "Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje."

Een tweede reden is volgens Mulder dat de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) wordt genormaliseerd. "Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen."

Volgens de ING-expert is nudging een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Het plantaardige assortiment van Van Gelder, met onder andere pastrami, lamskebab, groenteburger en pulled meat.

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment voor zorgsector: 'Een...

Van Gelder introduceert een nieuw plantaardig assortiment van vlees- en visvervangers en groenteproducten. De AGF-leverancier produceert burgers,...

Productinnovaties maart: hybride hotdog

Productinnovaties maart: hybride hotdog

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van maart: hybride hotdog

Beeld: HAK

Productinnovaties februari: Biologische teelt HAK

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van februari: Biologische teelt HAK en speciaal bier met laag...

Foto: TOP

TOP ontwikkelt plantaardige vervanger voor ei

Technologiebedrijf TOP heeft een volledig plantaardige vervanger voor vloeibaar heelei geïntroduceerd. Het bedrijf heeft het product al op kleine...

Foto: InterSicop

Puratos voorspelt nieuwe golf aan plantaardige en technologische...

De brood- en banketbakkerij en chocolade-producenten gaan een revolutionaire ommekeer tegemoet. Puratos ziet een steeds belangrijkere opkomst van...

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces voor hartige smaken'

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces...

Voor de consument is miso een Japans soepje, voor de topchef een krachtige smaakmaker. Maar wat is de potentie van de umamibom voor de...

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Supermarktketen Albert Heijn breidt het plantaardig assortiment Terra met 25%. De lijn bestaat nu uit 250 producten. Vier volledig plantaardige...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...