Geen kater op nieuwjaarsdag? Alcoholvrije bubbels steeds populairder

Geen kater op nieuwjaarsdag? Alcoholvrije bubbels steeds populairder

Mensen slaan weer flink in met champagne, cava, prosecco en andere bubbel- en mousserende wijnen. Alcoholvrije varianten worden steeds populairder. Ook let de proostende consument op de prijs van de bubbels.

Dit blijkt uit een rondgang van ANP langs verschillende grote slijterijen en supermarkten.

Grote vraag alcoholvrij

Volgens Gall & Gall, de grootste slijterij van Nederland, is de vraag naar alcoholvrije bubbels zelfs groter dan ooit. "Sinds corona zien we dat er thuis meer champagne of een andere bubbel gedronken wordt. Die trend is blijven hangen. Bubbels zijn populair en natuurlijk met name met oud en nieuw. De alcoholvrije bubbel is erg in trek", laat een woordvoerder van Gall & Gall, onderdeel van Ahold Delhaize, weten.

Goedkopere bubbels populair

Bij slijterij Mitra merkt een "opvallende stijging" in het alcoholvrije segment. Ook stelt Mitra dat de verkoop van bubbels en mousserende wijnen zoals ieder jaar laat op gang komt. "De grootste verkoop vindt bij ons altijd plaats in de laatste paar dagen van het jaar. We zien dat men vooral prosecco koopt. Ook de goedkopere bubbels en mousserende wijnen zoals bijvoorbeeld cava zijn populair dit jaar."

Meer aandacht voor prijs

De supers doen eveneens goede zaken met de verkoop voor de jaarwisseling.

Jumbo: "Een bubbel bij het kerstdiner en op oudjaarsavond blijft populair. We merken daarnaast dat een grotere groep consumenten aandacht heeft voor prijs."

Lidl: "Wij zien dat de verkopen van bubbels goed gaan en dat met name champagne in trek is."

Plus: "De verkoop van champagne is ongeveer gelijk aan vorig jaar. We verkopen wel veel meer cava. Dit wordt op dezelfde manier als champagne gemaakt en is qua prijs aantrekkelijker."

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: HAK

Productinnovaties februari: Biologische teelt HAK

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van februari: Biologische teelt HAK en speciaal bier met laag...

Foto: TOP

TOP ontwikkelt plantaardige vervanger voor ei

Technologiebedrijf TOP heeft een volledig plantaardige vervanger voor vloeibaar heelei geïntroduceerd. Het bedrijf heeft het product al op kleine...

Foto: InterSicop

Puratos voorspelt nieuwe golf aan plantaardige en technologische...

De brood- en banketbakkerij en chocolade-producenten gaan een revolutionaire ommekeer tegemoet. Puratos ziet een steeds belangrijkere opkomst van...

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces voor hartige smaken'

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces...

Voor de consument is miso een Japans soepje, voor de topchef een krachtige smaakmaker. Maar wat is de potentie van de umamibom voor de...

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Supermarktketen Albert Heijn breidt het plantaardig assortiment Terra met 25%. De lijn bestaat nu uit 250 producten. Vier volledig plantaardige...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Young R&D: 'Op welk moment betrek je sales bij de ontwikkeling van een nieuw product?'

Young R&D: 'Op welk moment betrek je sales bij de ontwikkeling van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Verstegen over Kneed&klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar denken vanuit kruiden en specerijen'

Verstegen over Kneed&klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar...

De kruiden- en specerijenproducent Verstegen komt op de markt met een droge mix bestaande uit kruiden, specerijen en een plantaardig eiwit. De...