Column: 'alcoholvrije gin' bestaat niet
Column - De benaming 'gin' mag niet worden gebruikt voor alcoholvrije varianten, zelfs niet als er netjes 'alcoholvrij' bij staat. Zo besliste onlangs het EU Hof van Justitie.

Column - De benaming 'gin' mag niet worden gebruikt voor alcoholvrije varianten, zelfs niet als er netjes 'alcoholvrij' bij staat. Zo besliste onlangs het EU Hof van Justitie.
Voor abonneesHet Braziliaanse ministerie van Volksgezondheid meldt dat inmiddels 41 gevallen van methanolvergiftiging zijn bevestigd na consumptie van vervalste alcohol. In totaal zijn 148 meldingen onderzocht, waarvan 107 nog in behandeling zijn. De autoriteiten spreken van een 'atypische situatie', gezien het land in de afgelopen jaren gemiddeld slechts twintig gevallen per jaar registreerde.

Brood dat anders zou worden weggegooid, krijgt een tweede leven als gin en vodka. The Good Sh*t Company zet voedselverspilling om in een kans en maakt er een premiumproduct van. Oprichter Joris Leferink vertelt over de uitdagingen, innovaties en ambities van het bedrijf.

Minstens 124 mensen zijn de afgelopen zes weken in de Turkije overleden na het drinken van illegale alcohol met methanol. Tientallen anderen liggen op de intensive care en bevinden zich in kritieke toestand, aldus het staatspersbureau Anadolu.

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van consumenten. In dit artikel staan 5 inzichten waar voedselfabrikanten hun voordeel mee kunnen doen bij innovatie.

Alcohol, tabak, ultrabewerkt voedsel en vervuiling door fossiele brandstoffen zijn elk jaar deels of volledig de oorzaak van 2,7 miljoen doden in Europa. Dat stelt een nieuw rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014. In dit artikel komen een aantal in het oog springende nieuwe regels aan bod over: minderjarigen, social media, de nieuwe educatieve slogan en amateursport.

De 'virgin cocktail', of 'mocktail', en het 0.0 (speciaal) biertje zijn niet meer weg te denken van de menukaart. De keuze is reuze voor wie alcoholvrij wil toosten; de tijden van uitsluitend kinderchampagne van appelsap met prik zijn voorbij. Dit is een positieve ontwikkeling met het oog op verantwoord alcoholgebruik. Hoogste tijd dus voor de reclamecode om mee te bewegen met deze ontwikkeling.