Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

In alle winkels van Albert Heijn kunnen klanten vanaf vandaag producten kopen met kortingen oplopend van 25%, 40% tot 70%. Dit zogenoemde dynamische afprijzen moet zorgen voor minder voedselverspilling. Albert Heijn verwacht 4,5 miljoen kilo voedselverspilling extra per jaar te besparen.

Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

Producten die tegen de houdbaarheid aanlopen worden in Albert Heijn filialen vanaf vandaag via een elektronische systeem met korting aangeboden. ‘Op deze manier blijft er minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een gereduceerde prijs’, verklaard Albert Heijn in een persbericht.

Dynamisch afprijzen

Albert Heijn heeft nu in alle winkels met zelfscan en elektronische schapkaartjes het digitale alternatief van de 35%-sticker: dynamische kortingen op verse producten zoals vlees en kip. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25%, 40% tot 70%. Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. ‘Zo wordt er minder voedsel verspild en profiteren klanten van maximaal voordeel’, aldus de Zaanse grootgrutter.

Voorkomen van voedselverspilling

“‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’, vanuit onze missie doen we er alles aan om de hoeveelheid voedselverspilling zoveel mogelijk te verminderen, zowel in onze ketens, in de winkel als bij onze klanten. Het steeds verder afprijzen van producten gedurende de dag helpt daarbij”, aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn. “We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de recent ingevoerde AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden. Met dit landelijke initiatief is de verwachting dat wij nog eens 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar besparen.”

Eerder verschenen

  1. Weerribben Zuivel heeft primeur met Tethered Caps
  2. Zijstromen hergebruiken? Intelligente tool schat de processingkosten
  3. Wholy Greens gaat voedselverspilling tegen met groentepasta: ‘In pasta viel nog veel te innoveren’
  4. Kraft Heinz gaat voor systeemverandering en levert ontbijtproducten in 'big bags' aan Pieter Pot
  5. Voedselverspilling in de voedingsindustrie: aan deze knoppen kan de QA-manager draaien
  6. Coca-Cola maakt doppen aan fles vast om recycling te stimuleren
  7. WUR: Overstap op plantaardig gaat Nederlander niet gemakkelijk af
  8. Remkes over stikstof rapport: 'Geen ruimte voor feel-good verhalen'
  9. Nestlé investeert miljard euro om koffieketen duurzamer te maken
  10. Telers willen met Food Fellows verspilling tegengaan: 'Het is prachtig dat Bolletje onze lokale tomatenblend gebruikt'
  1. Waarom verduurzaming in food niet meer vrijblijvend is. En 4 tips
  2. Pieter Pot werkt aan circulair verpakkingssysteem: ‘We hopen dat iedereen ons gaat nadoen’
  3. Van koffiedik naar oesterzwamvoetjes: ‘We willen de umamismaak behouden’
  4. Column: De Verspillingsvrije Week is eindelijk een institutie
  5. Biedt Europese vraag naar plantaardig eiwit kansen voor West-Afrikaanse peulvruchten?
  6. Samenwerken om landbouw te verduurzamen mag, zegt toezichthouder
  7. Albert Heijn haalt verpakt onzilt water na kritiek van de schappen
  8. Wakker Dier: Campagne over melkkoe is Liegebeest 2022
  9. Albert Heijn komt een week voor Verspillingsvrije Week met pakketten tegen voedselverspilling
  10. Vleessector wordt na jaren etherstilte weer actief in debat over vlees: ‘we zijn veel te lang stil geweest’