Welke biomassa zorgt voor het beste eiwitrijke ingrediënt? NIZO en onder andere Unilever en Peel Pioneers zoeken het uit

Welke biomassa zorgt voor het beste eiwitrijke ingrediënt? NIZO en onder andere Unilever en Peel Pioneers zoeken het uit

Levert micro-alg of gist het best werkende eiwit op? NIZO leidt een consortium van bedrijven en kennispartners die willen uitzoeken welke biomassa het meest duurzame, eiwitrijke en betaalbare eiwit oplevert.

In het TKI-project onderzoeken de partners de optimale processingcondities voor verschillende organismes waaronder micro-alg, bacterie, schimmel en gist. Hiermee willen ze beoordelen welke van deze grondstoffen een functioneel, duurzaam, eiwitrijk en betaalbaar ingrediënt oplevert.

Meer eiwitproductie in Europa

De Europese Unie importeert jaarlijks 20 miljoen ton eiwit. Na de pandemie is de wens om de productie intern te vergroten. Belangrijk is om eiwitten te produceren die de consument lekker vindt. Daarnaast willen bedrijven bekende processen gebruiken om de eiwitten te verwerken. Dit betekent geen extra machines of extra handelingen.

Eetbare biomassa

De biomassa ontstaat doordat bacteriën, schimmels, gisten of algen bijvoorbeeld zijstromen van de suikerindustrie fermenteren. Het ontwikkelen van deze processen is duur. Daarom willen producenten van ingrediënten weten dat ze op de goede weg zitten. Het consortium wil de applicatiemogelijkheden, de duurzaamheid en haalbaarheid van de winning van eiwitten uit biomassa beoordelen.

Consortium

Het consortium bestaat uit de bedrijven Revyve, Phycom, Unilever, Westland Kaas, PeelPioneers en AB Mauri. De kennispartners zijn NIZO, Wageningen Universiteit, Wageningen Food & Biobased Research en HAS Universiteit.

Vier onderdelen

Het project bestaat uit vier onderdelen:

  • Efficiënte groei van de organismes
  • Zorgen voor hoge yield met een hoog eiwitgehalte en een laag gehalte aan nucleïnezuur
  • Industriële zijstromen in kaart brengen
  • Opschalen van processen

Daarnaast zullen ook applicatietesten worden uitgevoerd met een aantal eiwitten met name voor zuivel-, vleesvervangers en bakkerijproducten.

Het project is afgelopen september gestart en loopt door tot 2026.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom...

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe...

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan...

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om...

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar...

Foto: Shutterstock

Vegetarische saucijzenbroodjes aan de kant gezet door...

De transitie naar een plantaardiger voedselpatroon gaat met horten en stoten. Hoewel nieuwe vega-introducties aan de lopende band het daglicht zien,...