Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

KENNISPARTNER - Begin april kondigde Albert Heijn de lancering van een nieuwe concept aan: AH Verpakkingsvrij. Tessel Kans van Schuttelaar & Partners fietste naar AH XL in Rotterdam om te zien en te ervaren hoe dit werkt.

"De AH XL in Rotterdam is de eerste winkel met het verpakkingsvrije concept. Mijn eerste indruk? Het is even zoeken naar de juiste gang, het concept staat niet groot aangekondigd in de winkel. Bij het binnenlopen van het pad is er een poster met informatie.

Je ziet een indrukwekkende wand: hoog en gesloten. Het maakt een zakelijke indruk. De dispensers hebben geen kijkvensters: een foto van het product maakt duidelijk wat er in de dispenser zit. De verpakkingsvrije zone is, de eerste dagen in ieder geval, schoon.

Op deze woensdagmiddag zien we moeders met kinderen die uitleggen hoe je moet wegen en wat er te koop is. Er is veel belangstelling en klanten zijn nieuwsgierig.

Er zijn op kleine schappen naast de wand herbruikbare potten in verschillende maten, en wasbare linnen tasjes uitgestald. Te koop voor de klant die zijn eigen verpakking niet heeft meegenomen.
Zo werkt het: klanten kunnen een (eigen) herbruikbare zak of pot vullen met één van de zeventig producten die via dispensers worden aangeboden. Vervolgens werkt het hetzelfde als groente en fruit: afwegen en een etiket printen. Op het etiket staat de informatie die normaal gesproken op de verpakking staat: ingrediënten, allergie-informatie, en bereiding.

Het assortiment

Op dit moment bestaat het verpakkingsvrije assortiment uit droge producten, zoals ontbijtgranen, pasta, rijst, noten en thee. 55 van de 70 producten zijn biologisch. De producten worden aangeleverd per dispenser en de lege dispensers gaan weer terug naar de leverancier. Er komt dus geen ander verpakkingsmateriaal aan te pas. In de reguliere schappen hangt bij de 70 betreffende producten een kaartje met de boodschap dat het product ook verpakkingsvrij verkrijgbaar is, aldus Albert Heijn.

Advies

Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel van de keten die dit concept in gebruik neemt. Het is de bedoeling dat het dit jaar in nog vijftig winkels wordt uitgerold als blijkt dat dit een succes is. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet, want ‘bring your own’ is een trend. Het is interessant om te zien of bezwaren ten aanzien van voedselveiligheid en  hygiëne rondom het schap kunnen worden weerlegd.

Auteur: Tessel Kans, Senior managing consultant bij Schuttelaar en Partners, kennispartner van VMT.

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Door het gebruik van plastic verpakkingen, komen er ook steeds microplastics voor in het milieu. De impact van deze kleine deeltjes is nog geen onderdeel van duurzaamheidsanalyses. TNO ontwikkelde een methode om deze omissie aan te pakken.

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar lagere prijs en milieu-impact'

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar lagere prijs en milieu-impact'

Lidl meldt een hybride gehaktmix met 60% rundvlees en 40% erwteneiwit te hebben ontwikkeld. Volgens de supermarktketen smaakt de hybride gehaktmix hetzelfde als gehakt dat volledig uit rundvlees bestaat, maar het is wel goedkoper.

Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in Hamburg

Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in Hamburg

GoodMills Innovation heeft een nieuwe productietoren in Hamburg in gebruik genomen. Met een miljoeneninvestering in de zogeheten 'Tower III' wil het bedrijf zich verder toespitsen op de texturisatie van plantaardige eiwitten.

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Als bedrijven in de voedings- en drankenindustrie de grote duurzaamheidsuitdagingen zoals energie- en afvalreductie het hoofd willen bieden en ook hun rapportages over footprint op orde willen krijgen, is een verregaande digitalisering en het gebruik van AI onontbeerlijk. Ook bij andere regelgeving rondom gezondheid en transparantie ontkomen foodproducenten daar niet aan. Dit staat te lezen in een nieuw visierapport van Aptean vol experts. Ontdek daarin onder meer hoe een bedrijf zoals Brouwerij Frontaal met AI de ecologische voetafdruk verkleint.

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Beeld: Shutterstock

Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet...

Geneesmiddelen en voedingssupplementen zien er vaak hetzelfde uit. Beide producten zijn in voorgedoseerde vorm op de markt en zijn beschikbaar als...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om...

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar...

Verpakkingen verminderen, hergebruiken en recyclen, wat doen startups?

Verpakkingen verminderen, hergebruiken en recyclen, wat doen startups?

De verpakkingssector ondergaat ingrijpende veranderingen door ontwikkelingen in de economie, technologie, milieu- en regelgeving. Tijdens de...