Blog: dit is mijn indruk van het verpakkingsvrije concept van Albert Heijn

Begin april kondigde Albert Heijn de lancering van een nieuwe concept aan: AH Verpakkingsvrij. Tessel Kans van Schuttelaar & Partners fietste naar AH XL in Rotterdam om te zien en te ervaren hoe dit werkt.
Delen:

“De AH XL in Rotterdam is de eerste winkel met het verpakkingsvrije concept. Mijn eerste indruk? Het is even zoeken naar de juiste gang, het concept staat niet groot aangekondigd in de winkel. Bij het binnenlopen van het pad is er een poster met informatie.

Je ziet een indrukwekkende wand: hoog en gesloten. Het maakt een zakelijke indruk. De dispensers hebben geen kijkvensters: een foto van het product maakt duidelijk wat er in de dispenser zit. De verpakkingsvrije zone is, de eerste dagen in ieder geval, schoon.

Op deze woensdagmiddag zien we moeders met kinderen die uitleggen hoe je moet wegen en wat er te koop is. Er is veel belangstelling en klanten zijn nieuwsgierig.

Er zijn op kleine schappen naast de wand herbruikbare potten in verschillende maten, en wasbare linnen tasjes uitgestald. Te koop voor de klant die zijn eigen verpakking niet heeft meegenomen.
Zo werkt het: klanten kunnen een (eigen) herbruikbare zak of pot vullen met één van de zeventig producten die via dispensers worden aangeboden. Vervolgens werkt het hetzelfde als groente en fruit: afwegen en een etiket printen. Op het etiket staat de informatie die normaal gesproken op de verpakking staat: ingrediënten, allergie-informatie, en bereiding.

Het assortiment

Op dit moment bestaat het verpakkingsvrije assortiment uit droge producten, zoals ontbijtgranen, pasta, rijst, noten en thee. 55 van de 70 producten zijn biologisch. De producten worden aangeleverd per dispenser en de lege dispensers gaan weer terug naar de leverancier. Er komt dus geen ander verpakkingsmateriaal aan te pas. In de reguliere schappen hangt bij de 70 betreffende producten een kaartje met de boodschap dat het product ook verpakkingsvrij verkrijgbaar is, aldus Albert Heijn.

Advies

Albert Heijn XL in Rotterdam is de eerste winkel van de keten die dit concept in gebruik neemt. Het is de bedoeling dat het dit jaar in nog vijftig winkels wordt uitgerold als blijkt dat dit een succes is. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet, want ‘bring your own’ is een trend. Het is interessant om te zien of bezwaren ten aanzien van voedselveiligheid en  hygiëne rondom het schap kunnen worden weerlegd.

Auteur: Tessel Kans, Senior managing consultant bij Schuttelaar en Partners, kennispartner van VMT.