AB InBev brengt Oekraïens bier naar Nederlandse winkels

AB InBev brengt Oekraïens bier naar Nederlandse winkels
De opbrengst van de verkoop van het Oekraïense bier gaat naar humanitaire hulporganisaties.

Chernigivske, het populairste biermerk van Oekraïne, is vanaf begin mei ook in de Nederlandse winkels en horeca beschikbaar. Het wordt op de Nederlandse markt gebracht door bierbrouwer AB InBev, die de verkoopopbrengsten zal doneren aan organisaties die humanitaire hulp verlenen in Oekraïne.

Voor de Russische invasie werd Chernigivske in Oekraïne zelf gebrouwen, maar nu laat AB InBev het in verschillende brouwerijen in Europa maken, onder meer in Duitsland en België, zo meldt het ANP.

Het bier werd begin april al in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd. De bedoeling is dat het binnenkort in meerdere landen verkrijgbaar is, waaronder dus Nederland.

Initiatief

Het initiatief wordt geleid door Anna Rudenko, marketingdirecteur van Chernigivske in Oekraïne. Zij vluchtte vorige maand met een deel van haar familie naar België, vanwege de oorlog in haar thuisland. Als haar tijdelijke initiatief een succes blijkt, zal het bier mogelijk ook op lange termijn in landen buiten Oekraïne verkrijgbaar zijn.

AB InBev, brouwer van onder meer Bud, Hertog Jan, Jupiler en Leffe, belooft een bedrag van minimaal 5 miljoen te schenken aan organisaties die zich inzetten voor hulp aan Oekraïne, waaronder Caritas International.

Lees meer over

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

  1. Brood produceren zonder afhankelijk te zijn van Oekraïens graan – zo doet NOWEL dat
  2. Onderzoek Questionmark: 'Prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige producten neemt af'
  3. LEVO: 'Voldoende olie alternatieven beschikbaar voor voedselindustrie, hamsteren is onnodig’
  4. Fevia vraagt steun en flexibiliteit om de voedingsketen draaiende te houden.
  5. Voedselzekerheid (nog) niet in gevaar, stijgende voedselprijzen zorgen voor grootste knelpunten
  6. Ketenpartners doen dringende oproep naar alle actoren en de overheid
  7. VN-Voedselchef: 'Oorlog verandert Oekraïne van graanschuur in broodtrommel'
  8. Heineken trekt zich helemaal terug uit Rusland en neemt zijn verlies
  9. Jos Hugense van Meatless over inflatie: ‘Vleesvervangers worden duurder, maar vlees wordt nog duurder’
  10. 30% van de Fevia leden legt mogelijk deel productie stil
  1. Louise Fresco over Oekraïne: ‘We hebben straks een logistiek-, energie- en voedselaanvoerprobleem’
  2. Nestlé verkoopt geen Kitkat en Nesquik meer aan Rusland
  3. Nestlé reageert op kritiek Zelenski: ‘We maken geen winst in Rusland’
  4. ING: bakkerij industrie moet kostenstijging doorbelasten aan supermarkt en consument
  5. FrieslandCampina schrapt banen in Leeuwarden en Rotterdam
  6. Voedselzekerheid in gevaar? Deze langere termijn gevolgen kan de oorlog in Oekraïne veroorzaken
  7. Fabrikanten luiden noodklok over voortbestaan als gevolg van oorlog Oekraïne
  8. Eigenaar Johma verwijdert geld Russische oligarchen uit investeringen
  9. Unilever, Coca-Cola, Pepsico en Heineken stoppen investeringen en export Rusland
  10. Zwanenberg sluit Struik fabriek vanwege kostenstijgingen