Tip van jouw advocaat: een champagne-toost op de beschermde oorsprongsbenaming

Tip van jouw advocaat: een champagne-toost op de beschermde oorsprongsbenaming

KENNISPARTNER - COLUMN 'Champagne' is een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Een BOB beschermt een product tegen namaak en misbruik. Maar hoe ruim moet deze bescherming worden opgevat? Uitermate ruim! Dat blijkt maar weer eens uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie over een Spaanse tapasbar genaamd Champanillo.

 De tapasbar met de vrolijke naam Champanillo werd aangesproken door het CIVC, de belangenbehartiger van champagneproducten. Champanillo weigerde de naam te veranderen. Volgens de eigenaar van de tapasbar zou de bescherming van een BOB niet zó ver moeten gaan dat het ook tegen horecadiensten kan worden ingeroepen. Bovendien werd er geen druppel champagne geschonken in de tapasbar.

Het Hof van Justitie is het hier niet mee eens. Het klopt dat alleen producten in aanmerking komen voor een BOB. Maar als een BOB eenmaal is verleend aan een product, wordt deze BOB niet alleen beschermd tegen gebruik door andere producten, maar óók door gebruik voor diensten. De reputatie van de BOB wordt beschermd tegen uitbuiting, het maakt niet uit of die uitbuiting door een product of door een dienst gebeurt. Ook een horecadienst (de tapasbar) kan misbruik maken van de BOB ‘Champagne’.

Vergaande bescherming

Maar hier houdt de beschermingsomvang nog lang niet op! De reputatie van een BOB wordt namelijk niet alleen beschermd tegen misbruik door vergelijkbare producten of diensten. Welnee, een BOB kan zelfs optreden tegen niet-soortgelijke producten of diensten.

En dat is nog steeds niet alles. Ook is het niet nodig dat de benaming van de BOB (in dit geval Champagne) gedeeltelijk is opgenomen in de naam die inbreuk maakt (Champanillo). Er kan al sprake zijn van misbruik wanneer de BOB en de andere naam conceptueel dicht bij elkaar liggen. Anders gezegd: dat de namen begripsmatig min of meer hetzelfde zijn. Het gaat daarbij om het oordeel van de consument. Denkt de consument bij het zien van de andere naam aan het product van de BOB? Zo ja, dan wordt de BOB beschermd tegen dit gebruik. Zo niet, kunnen de namen naast elkaar bestaan.

Of Champanillo een voldoende verband met Champagne oproept bij de consument is nu aan de Spaanse rechter. Champanillo betekent ‘kleine champagne’ in het Spaans. Waarschijnlijk zal Champanillo wat meer water bij de wijn moeten doen…

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...