Voedselverspilling tegengaan? 3 startups - Falafval, Sunt en Krush - vertellen hoe tijdens Food Future Update

Voedselverspilling tegengaan? 3 startups - Falafval, Sunt en Krush - vertellen hoe tijdens Food Future Update

Falafval, Sunt en Krush gebruiken reststromen om respectievelijk falafel, bananenbrood en granola te maken. Daar komt veel bij kijken. Ze vertellen tijdens het online seminar Food Future Update hoe ze dit proces aanpakken.

Startup Falafval maakt falafel van reststromen. Waar de startup eerst pulp van sappen gebruikte voor de falafel, gebruikt het bedrijf inmiddels groentereststromen. De startup is inmiddels gegroeid van productie in eigen keuken naar een professionele productiekeuken. “We proberen ons product zo goed en zo duurzaam mogelijk te maken, en stap voor stap nog meer te verbeteren.” VMT sprak met medeoprichter Ayuk Bakia over de oprichting van Falafval en de plannen van de onderneming.

Bananen

Startup Sunt maakt bananenbrood van verspilde bananen en granola van verspilde bananenbroodkontjes. Zo wil de startup bananen redden en voedselverspilling voorkomen. “Wij maken van verspilde voeding een nieuw product.” VMT sprak met oprichter Laura Hoogland over de oprichting en verdere plannen van de startup.

Ontbijtgranen

Krush maakt ontbijtgranen van ‘gered voedsel’. Voor de ontbijtgranen gebruikt de startup ‘te kleine’ noten of zaden en ‘kromme’ groenten en fruit. Ingrediënten die normaliter afgekeurd worden maar volgens Krush nog prima bruikbaar zijn voor ontbijtgranen. Heidi Alemans geeft aan met haar merk vooral mensen te willen inspireren om ook minder voedsel te verspillen. De startup won in 2020 de Columbus Trophy voor meest innovatieve startup, die levert aan de hospitality branche.

Panel op online seminar Food Future Update

Sunt, Krush en Falafval zullen tijdens het online seminar Food Future Update op 2 november aanstaande in een paneldebat discussiëren over wat nodig is om reststromen te gebruiken in voedingsmiddelen. Bekijk het programma of meld u direct aan.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

Europese voedselstrategie volgens verse EU-politici: voedselzekerheid...

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...