Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

KENNISPARTNER - COLUMN - De horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.

Dit doet denken aan de reclamecampagne ‘Gouden momenten beleef je met bier’ van de Nederlandse Brouwers. Een campagne voor de laatste lockdown, als steuntje in de rug in coronatijd. Allerlei mensen komen in beeld met bier in de hand. Onderwijl klinkt een vrolijk lied: “Dit zijn dagen van goud, het beste moet nog komen, want ik deel ze met jou.” Het doel van de campagne: door het tonen van proostende mensen in horecagelegenheden, laten zien dat consumenten, ondanks de coronamaatregelen, samen kunnen genieten van bier in de horeca.

Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over de campagne van de Nederlandse Brouwers. Klaagster vond dat de campagne het drinken van alcohol verheerlijkt; gesuggereerd wordt dat ‘gouden momenten’ niet zonder bier beleefd kunnen worden.

De RCC wijst de klacht af. Reclame maken voor het drinken van bier in het algemeen is niet verboden. Wel moeten de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) worden nageleefd. Zo mag alcoholreclame geen overmatige of onverantwoorde consumptie tonen. Maar dat is hier niet het geval. De campagne zet niet aan tot onverantwoord alcoholgebruik; het is slechts een suggestie om sámen te genieten van het drinken van bier.

Conclusie

koud bierWe mogen proosten op de terrassen én in reclames, ook in deze bijzondere tijd, maar het moet wel verantwoord blijven. In verband met corona betekent dit: geniet van een drankje op een terras en houd je aan de maatregelen van de overheid. Voor reclame voor alcoholische dranken wil dat zeggen; houd je aan de regels van de RvA. Elk met één biertje in de hand om te proosten is prima. Het wordt onverantwoord als vervolgens iedereen dit biertje in beeld in één keer achterover zou slaan. In dat geval zal het glas halfleeg zijn bij de RCC.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: NZO

NZO reageert op discussie plantaardige benamingen: 'Creativiteit gaat...

Er is de laatste tijd veel ophef over benamingen voor plantaardige alternatieven voor zuivel. Verschillende producten kwamen in het nieuws vanwege...

Of je worst lust? Meatable laat voor het eerst kweekvlees proeven in EU

Of je worst lust? Meatable laat voor het eerst kweekvlees proeven in...

Het Nederlandse bedrijf Meatable laat woensdag voor het eerst in de Europese Unie mensen een worst van in het laboratorium gekweekt vlees proeven. De...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

Vanaf begin dit jaar is de Nutri-Score officieel ingevoerd in Nederland. Nu het voedselkeuzelogo op steeds meer producten te vinden is, start het...

VMT sprak afgelopen maanden verschillende mensen uit de industrie over audits

Handig overzicht: tips voor het doorkomen van de audit

Het goed uitvoeren van audits vormt een belangrijk onderdeel van het werk van de kwaliteitsmanager. Maar hoe pak je zo'n audit nu aan? Welke tips...