Handig overzicht: zo werken 8 startups aan innovatie

Handig overzicht: zo werken 8 startups aan innovatie

Startups en scale-ups introduceren regelmatig innovatieve producten. Hiermee proberen ze naar eigen zeggen 'de markt te veranderen'. VMT spreekt regelmatig verschillende startups over die innovaties en de bottlenecks die zij onderweg tegenkomen. In dit artikel een aantal interviews met startups en scale-ups die je niet mag missen.

Een biertje na het sporten in plaats van een eiwitshake? Dat vinden veel sporters geen goed idee. Startup Thrive bedacht een alcoholvrij eiwit-verrijkt bier waardoor een biertje na het sporten wel een goed idee is, stellen de oprichters. VMT sprak met marketingmanager Stan Bufkens over de oprichting van de startup, de ontwikkeling van het bier en de verdere plannen.

‘Plantaardig dat niét op vlees lijkt’

Engelse startup Vegbloc werkt aan een plantaardig product dat níet op vlees moet lijken. Vleesvervangers zijn volgens de startup vaak te bewerkt. De startup gebruikt naar eigen zeggen groenten voor het plantaardige product. Hiermee wil Vegbloc de groenteconsumptie van consumenten verhogen. VMT sprak met medeoprichter Simon Day over de ontwikkeling van het product. "De smaak en textuur hoeft niet op vlees te lijken."

Softwareplatform voor ontwikkeling eiwitten

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen versnellen. Op deze manier willen ze af van het gebruik van dierlijke, plantaardige of op olie gebaseerde eiwitten. VMT sprak met Stef van Grieken, co-founder & CEO bij Cradle, over de pas 2 jaar oude start-up, die dit jaar door MT/Sprout tot Startup van het Jaar van werd uitgeroepen.

Zeewier toepassingen voor zoet en hartig

Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen volgens het bedrijf gebruikt worden in zowel zoete als hartige producten. Het bedrijf krijgt op verschillende vlakken hulp van Royal Smilde. VMT sprak met commercieel manager Ivar de Bruin en medeoprichter Foppe Wiersma.

Halal worstenbroodjes en snacks

"Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua eten, besloot Kadir Ahmed zelf halalsnacks te maken. Met verschillende snacks wil hij 'mensen verbinden'. VMT sprak met Ahmed over de oprichting, ontwikkeling en verdere plannen van de startup.

Supplementen om allergieën te voorkomen

Ongeveer 3% van de wereldbevolking heeft volgens TNO een voedselallergie. Startup Vini Mini wil deze voedselallergieën op jonge leeftijd voorkomen. Dit doen zij door middel van voedingssupplementen waarin stapsgewijs een tolerantie wordt opgebouwd voor bepaalde allergenen. VMT sprak met Jozien Boersma, medeoprichter van de startup, over de werking en ontwikkeling.

Likeur van reststromen

Het werken met reststromen wordt steeds populairder. Veel startups zetten zich in om afvalstromen te redden en om te zetten in ingrediënten. Zo ook Dik & Schil. Deze startup maakt likeuren van reststromen als koffiedik en sinaasappelschillen. VMT sprak met medeoprichter Stijn Fischer over de productontwikkeling, bottlenecks en verdere plannen van de startup.

Luxe Boutique chocolade

Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe boutique chocolade een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig veel mooie wijn, maar weinig luxe chocolade'

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe boutique chocolade een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Startup Dik & Schil maakt likeuren van reststromen - Beeld: Dik & Schil

Startup maakt likeur van reststromen: ''Afval' heeft vaak nog veel waarde'

STARTUP BELICHT - Het werken met reststromen wordt steeds populairder. Veel startups zetten zich in om afvalstromen te redden en om te zetten in ingrediënten. Zo ook Dik & Schil. Deze startup maakt likeuren van reststromen als koffiedik en sinaasappelschillen. VMT sprak met medeoprichter Stijn Fischer over de productontwikkeling, bottlenecks en verdere plannen van de startup.

Startup wil met supplementen allergieën voorkomen: 'Meer plantaardig kan alleen met minder voedselallergieën'  

Startup wil met supplementen allergieën voorkomen: 'Meer plantaardig kan alleen met minder voedselallergieën'

STARTUP BELICHT - Ongeveer 3% van de wereldbevolking heeft volgens TNO een voedselallergie. Startup Vini Mini wil deze voedselallergieën op jonge leeftijd voorkomen. Dit doen zij door middel van voedingssupplementen waarin stapsgewijs een tolerantie wordt opgebouwd voor bepaalde allergenen. VMT sprak met Jozien Boersma, medeoprichter van de startup, over de werking en ontwikkeling.

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua eten, besloot Kadir Ahmed zelf halalsnacks te maken. Met verschillende snacks wil hij 'mensen verbinden'. VMT sprak met Ahmed over de oprichting, ontwikkeling en verdere plannen van de startup.

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Belangrijke functiewisselingen 2024: Vion Food Group benoemt eind dit jaar nieuwe CEO

Belangrijke functiewisselingen 2024: Vion Food Group benoemt eind dit jaar nieuwe CEO

In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2024 op een rij. Laatste wapenfeiten: Vion Food Group benoemt eind dit jaar nieuwe CEO, Air Products benoemt nieuwe algemeen directeur en Hak benoemt nieuwe operationeel directeur.

Drie voedingstrends: dit vinden consumenten belangrijk

Drie voedingstrends: dit vinden consumenten belangrijk

Van ketogeen tot laag in suikers: er zijn verschillende voedingstrends die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Credit: Lidian van Megen

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk mag niks meer in de verbrandingsoven verdwijnen'

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4 miljoen ophaalde, wil de scale-up nu hetzelfde bedrag ophalen via crowdfunding. Van deze €8 miljoen wil PeelPioneers de fabriek in Nederland opschalen en een nóg grotere fabriek bouwen in Spanje. VMT sprak met medeoprichter Sytze van Stempvoort over de verdere plannen.