Trending 2024 | Aptean: 'Hogere winstverwachting voor foodbedrijven die optimaliseren en digitaliseren met moderne software'

Trending 2024 | Aptean: 'Hogere winstverwachting voor foodbedrijven die optimaliseren en digitaliseren met moderne software'
Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, Vice President Sales, Europe.

Aptean kijkt vooruit. Afgelopen augustus deed het softwarebedrijf, samen met onderzoeksbureau B2B International, onderzoek naar de voedingsmiddelenindustrie. Wereldwijd werden er 450 zakelijke besluitvormers van productie- en distributiebedrijven in voeding en dranken ondervraagd, waarvan 110 specifiek gericht op de Benelux. "Hierdoor kunnen we met een wereldwijde blik lokaal inzoomen. Deze inzichten willen we delen met de markt", vertellen Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, VP EU Sales.

“Klanten vragen duurzaamheid, retailers stellen veel meer eisen en ook zie je dat er Europese wetgeving aankomt op het vlak van duurzaamheid, cybersecurity en databeveiliging”, aldus Kolff. “Daar moeten bedrijven op reageren en daar kan moderne automatisering een grote rol in spelen. Uit het trendrapport komt duidelijk naar voren dat bedrijven die dit doen een beter resultaat behalen. Zowel op omzet als op winstgroei.”

Winstverwachting is kwestie van mindset

Zo blijkt dat bedrijven die product lifecycle management (PLM)-software gebruiken een aanzienlijk grotere winstgroei verwachten (31%) dan bedrijven die handmatige processen gebruiken. Ondertussen verwachten degenen die ERP-software (Enterprise Resource Planning) gebruiken een 28% hogere winst dan bedrijven zonder geautomatiseerde activiteiten. Dit verschil is volgens Kolff te verklaren door de mindset van bedrijven.

“Wanneer je, met de juiste business cases, op zoek bent naar oplossingen om te optimaliseren en digitaliseren dan leidt dat tot meer winst- en omzetgroei. Bedrijven hebben te maken met heel veel veranderde factoren zoals hogere operationele kosten, duurzaamheid, stijgende inflatie, materiaalprijzen en veranderde eisen van de consument.”

De hamvraag zit volgens Kolff in het omgaan met die marktuitdagingen. “Een bedrijf wordt bijvoorbeeld geconfronteerd met stijgende energiekosten, grondstofprijzen of andere kosten. Hoe kan je dan door goede automatisering inzicht krijgen waar deze zitten. Wat betekent het als de energieprijs 20% omhoog gaat? Voor vandaag, de komende maand en dit jaar. Met moderne cloud ERP software kan je die slag maken en zorg je voor wendbaarheid.”

Obstakels digitaliseringsproces

Redenen om terughoudend te zijn met het implementeren van moderne software worden redenen om juist wél te moderniseren. “Zo was de beveiliging vroeger een punt van zorg. Door alle certificeringen -en zeker wat Microsoft allemaal doet- op het gebied van beveiliging, is het juist een reden geworden om te digitaliseren. Een bedrijf kan dit op een kleinere schaal nooit zelf doen.”

Als je verouderde software gebruikt en je gaat daar ineens nieuwe software naast zetten voor een ander bedrijfsonderdeel, dan moet het ook allemaal met elkaar communiceren en compatible zijn”

Daarbij kan de overstap naar één automatiseringslandschap als een grote stap voelen. “Wat we zien bij bedrijven die oudere software gebruiken is dat hun systemen, en dat kan op meerdere deelgebieden zijn, de modernisering van andere software enigszins gijzelt. Als je verouderde software gebruikt en je gaat daar ineens nieuwe software naast zetten voor een ander bedrijfsonderdeel, dan moet het ook allemaal met elkaar communiceren en compatible zijn.”

Een solide fundering

Wanneer bedrijven digitaal transformeren en optimaliseren, dan is het volgens Kolff belangrijk dat de fundering goed is. De fundering van de financiële-, logistieke-, productie- en kwaliteitsstroom. Dat die hele basis in een ERP zit die branche specifiek is en in de cloud zit. “Door je primaire proces goed te organiseren kan er al een grote winst geboekt worden. Aptean kan deze oplossingen leveren en integreren door kennis en kunde van de branche. Zodat je één automatiseringslandschap hebt in plaats van een hele versplintering aan oplossingen met verschillende leveranciers. Veel bedrijven kopen links en rechts maar wat en krijgen daarmee uiteindelijk niet het gewenste resultaat. Misschien wel voor een specifieke afdeling en het proces dat ze daar hebben, maar niet voor het grote geheel. Aptean combineert de schaalgrootte van een innovatief internationaal opererend softwarebedrijf met lokale advisering, executie en ondersteuning.”

In plaats van dat bedrijven het zelf moeten uitvinden, kunnen ze leunen op de ervaringen van meer dan vierhonderd food and beverage klanten wereldwijd”

Wat de oplossingen van Aptean gemeen hebben? “Dat ze modern, toekomstbestendig en bewezen voor de voedings- en dranken industrie zijn. In plaats van dat bedrijven het zelf moeten uitvinden, kunnen ze leunen op de ervaringen van meer dan vierhonderd food and beverage klanten wereldwijd. Alle ervaringen van onze klanten tezamen zorgen ervoor dat we processen en functionaliteit kunnen standaardiseren in bijvoorbeeld onze F&B ERP oplossing, waardoor implementaties sneller verlopen en hierdoor minder kostbaar en risicovol zijn.”, aldus Martijn Pattje.

Partnerschappen opbouwen

De Director Food & Beverage is veel in contact met bedrijven om hun IT-strategie te bespreken. “Het realiseren van die strategie, dat is iets waar Aptean bedrijven in kan helpen. We leveren niet alleen moderne software, maar zijn juist ook een partner om op strategisch vlak voor de komende jaren mee te denken. Dan bekijken we bijvoorbeeld hoe bepaalde niet -wendbare, statische on-premise oplossingen omgezet kunnen worden naar moderne, dynamische, altijd up-to-date systemen, wat bedrijven helpt een datagedreven en flexibele organisatie te zijn. Richting de toekomst verwachten we dat klanten behoefte gaan hebben aan een oplossing waar het systeem door middel van AI zelf mee gaat denken, suggesties gaat doen of voorspellingen doet op basis van externe factoren. We zien al diverse voorbeelden waarbij je vragen kunt stellen aan je softwareoplossing, je hoeft zelf niet meer te gaan zoeken.”

Noodzaak

Enkel het leveren van een software oplossing draagt volgens Kolff dus niet voldoende bij aan de doelstelling van bedrijven om meer wendbaar, toekomstig bestendig en data-gedreven te worden. “Dan wordt een foodbedrijf bijna een IT-bedrijf, want ze moeten dat allemaal managen. Daar hebben ze vaak de kennis en de kunde niet voor in huis en daarbij willen bedrijven hun tijd besteden aan waar ze goed in zijn. Het is voor veel MKB foodbedrijven een lastig vraagstuk. Dit zijn bedrijven die automatisering zien als een noodzaak die erbij hoort. Men wil eenvoudigweg gewoon dat het werkt. Daar ben je bij Aptean voor aan het juiste adres.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Aptean.

Anuga FoodTec: Zo kun je aan de slag met AI in de fabriek

Anuga FoodTec: Zo kun je aan de slag met AI in de fabriek

Hoewel de globale verwerkende voedselindustrie meer data genereert dan de financiële sector, wordt nog altijd maar een fractie daarvan gebruikt:...

15-16/05-2024 | Food Tech Event

15-16/05-2024 | Food Tech Event

Food Tech Event benadrukt de cruciale rol van techniek in de toekomst van de voedingsindustrie.

15-05-2024 | Food Tech Event Mikrocentrum

15-05-2024 | Food Tech Event Mikrocentrum

Mikrocentrum organiseert 15 en 16 mei 2024 de vakbeurs Food Technology onder een nieuwe naam: Food Tech Event. Met deze nieuwe naam legt Mikrocentrum...

Remko Vogelenzang, directeur Bobeldijk Food Group.

Plantaardige productie vereist specifieke afstemming machinerie

Begin 2020 is Bobeldijk Food Group in Deventer volledig overgegaan op de productie van vegan producten. Het van origine vleesbedrijf werd omgebouwd...

De E.coli bacterie. Als je deze bacterie vindt dan kan dat ook betekenen dat andere darmpathogenen aanwezig zijn in de productie, Salmonella bijvoorbeeld.

Beheersing omgevingspathogenen toegevoegd aan autocontrolegidsen

De module 'Beheersing van omgevingspathogenen in de voedingsindustrie', opgesteld door Fevia en haar sectoren, is een toevoeging voor alle...

Arla ontwikkelt afsluitbare dop van houtvezels

Arla ontwikkelt afsluitbare dop van houtvezels

Arla Foods ontwikkelt samen met de Zweedse start-up Blue Ocean Closures een afsluitbare dop gemaakt van houtvezels. Het zuivelbedrijf zegt met deze...

Vier verpakkingsmachines zijn uitgerust om ultrasoon te sealen. Met Jorie Aerts van GEA (l) en Jerry Kuis van Vezet.

Vezet floreert met verpakkingsmachines en warmtepomp van GEA

Bij Koninklijke Vezet staan 30 verticale verpakkingsmachines van GEA Food Solutions Weert. Bij vier van deze machines in de fabriek in Warmenhuizen...

LaBan Foods: 'Investeer in het technologische fundament van je bedrijf'

LaBan Foods: 'Investeer in het technologische fundament van je...

LaBan Foods in Bodegraven opent op 10 mei de deuren voor een exclusief event. De producent van boterspecialiteiten vertelt hoe het de impact van...