VMT 8 (2023): Trends in 2024
Hoe kijken we terug op 2023 en wat wordt trendy in 2024? In dit laatste nummer van 2023 voorspellen branchegenoten, markt- onderzoekers en futurologen waar het naar- toe gaat in het nieuwe jaar.
Hoe kijken we terug op 2023 en wat wordt trendy in 2024? In dit laatste nummer van 2023 voorspellen branchegenoten, markt- onderzoekers en futurologen waar het naar- toe gaat in het nieuwe jaar.
Met de jaarwisseling in zicht komen ook goede voornemens er weer aan. Biedt dat kansen voor functionele ingrediënten? Een groeiende groep mensen zoekt voedingsmiddelen met specifieke gezondheidsvoordelen. Trends zoals aandacht voor vrouwengezondheid en hormoonbalans of darmflora en mentaal welzijn zijn in opkomst. Dit artikel belicht negen trends in functionele ingrediënten voor 2024.
Het vinden van de juiste mensen voor jouw organisatie kan een uitdaging zijn. Met de overvloed aan beschikbare informatie zijn professionals goed op de hoogte van wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Het is daarom essentieel om iets aantrekkelijks te bieden om nieuw talent aan te trekken. We spraken met algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen van detacheringsorganisatie Yor-in over hun strategieën om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het werken binnen de Food & Industry.
In 2030 moeten bedrijven meer dan de helft minder CO2 uitstoten. Om dat doel te halen is tijd nodig. Daarmee de oproep om hier nu mee aan de slag te gaan, volgens Aart-Jan Smit en Michiel Geurds van Bilfinger Tebodin.
Grote organisaties zijn vanaf 2024 verplicht een duurzaamheidsrapportage op te stellen. 'Duurzaamheid'. Een breed begrip dat ook in de voedingsmiddelenindustrie op meerdere vlakken zijn intrede gedaan heeft en steeds belangrijker wordt. Wanneer duurzaamheid op een goede manier opgepakt wordt, zorgt het voor continuïteit van de organisatie en een positieve impact.
De vraag naar Clean Label-producten groeit. Consumenten willen steeds vaker een verantwoord product waarin geen additieven verwerkt zijn die wellicht schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Yama heeft met het product HYBIND een perfecte vervanging gevonden voor gebruik van fosfaat in de vleesverwerkende industrie en sluit hiermee aan bij de wens om het gebruik van minder E-nummers.
In de opkomende revolutie van alternatieve eiwitproductie speelt NIRAS, een ingenieurs- en adviesbureau, een cruciale rol. Te midden van de klimaatcrisis begeleidt het producenten naar duurzamere en kostenefficiënte oplossingen, waarmee het bureau een leidende positie inneemt in deze verschuiving in de voedselindustrie.
"We willen dat alle mensen onbezorgd kunnen genieten van goed en veilig eten." Die missie staat prominent op de website van Normec Foodcare. Normec QC One, onderdeel van Normec Foodcare, doet daarbij een stevige duit in het zakje door de ontwikkeling en het toepassen van een speciale app voor keurmeesters.
Aptean kijkt vooruit. Afgelopen augustus deed het softwarebedrijf, samen met onderzoeksbureau B2B International, onderzoek naar de voedingsmiddelenindustrie. Wereldwijd werden er 450 zakelijke besluitvormers van productie- en distributiebedrijven in voeding en dranken ondervraagd, waarvan 110 specifiek gericht op de Benelux. "Hierdoor kunnen we met een wereldwijde blik lokaal inzoomen. Deze inzichten willen we delen met de markt", vertellen Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, VP EU Sales.
Wijnproducenten en -distributeurs opgelet: vanaf begin december moeten wijnflessen worden uitgerust met een nieuw etiket. Hans van der Moolen van Eurofins vertelt precies waarom en wat de gevolgen zijn, ook qua risico's voor de voedselauthenticiteit en -gezondheid.