VMT 8 (2023): Trends in 2024

VMT 8 (2023): Trends in 2024

Hoe kijken we terug op 2023 en wat wordt trendy in 2024? In dit laatste nummer van 2023 voorspellen branchegenoten, markt- onderzoekers en futurologen waar het naar- toe gaat in het nieuwe jaar.

Foto's: Prinova

Smoothies met zeemos of noedels met cafeïne? 9 aparte trends in...

Met de jaarwisseling in zicht komen ook goede voornemens er weer aan. Biedt dat kansen voor functionele ingrediënten? Een groeiende groep mensen zoekt voedingsmiddelen met specifieke gezondheidsvoordelen. Trends zoals aandacht voor vrouwengezondheid en hormoonbalans of darmflora en mentaal welzijn zijn in opkomst. Dit artikel belicht negen trends in functionele ingrediënten voor 2024.

Algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen: '‘Geef vertrouwen en kansen aan nieuw talent.'

Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de...

Het vinden van de juiste mensen voor jouw organisatie kan een uitdaging zijn. Met de overvloed aan beschikbare informatie zijn professionals goed op de hoogte van wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Het is daarom essentieel om iets aantrekkelijks te bieden om nieuw talent aan te trekken. We spraken met algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen van detacheringsorganisatie Yor-in over hun strategieën om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het werken binnen de Food & Industry.

Het plan van aanpak voor Bilfinger Tebodin is de drietrapsraket; 
besparen, optimaliseren en transitiemaatregelen.

Trending 2024 | Bilfinger Tebodin: 'Verduurzamen is meer dan het...

In 2030 moeten bedrijven meer dan de helft minder CO2 uitstoten. Om dat doel te halen is tijd nodig. Daarmee de oproep om hier nu mee aan de slag te gaan, volgens Aart-Jan Smit en Michiel Geurds van Bilfinger Tebodin.

Kelly Kohlen, business assurance manager bij KTBA: 'We kijken samen naar de stappen die vervolgens gezet kunnen worden op weg naar een eigen plan.'

Trending 2024 | KTBA: 'Wacht niet tot morgen en start vandaag'

Grote organisaties zijn vanaf 2024 verplicht een duurzaamheidsrapportage op te stellen. 'Duurzaamheid'. Een breed begrip dat ook in de voedingsmiddelenindustrie op meerdere vlakken zijn intrede gedaan heeft en steeds belangrijker wordt. Wanneer duurzaamheid op een goede manier opgepakt wordt, zorgt het voor continuïteit van de organisatie en een positieve impact.

Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

De vraag naar Clean Label-producten groeit. Consumenten willen steeds vaker een verantwoord product waarin geen additieven verwerkt zijn die wellicht schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Yama heeft met het product HYBIND een perfecte vervanging gevonden voor gebruik van fosfaat in de vleesverwerkende industrie en sluit hiermee aan bij de wens om het gebruik van minder E-nummers.

Jeroen van den Boezem, Market Director met Jolmer Nieuwkerk, Engineering Expertise Manager.

Trending 2024 | NIRAS: 'Het opschalen van de proteïnerevolutie leidt...

In de opkomende revolutie van alternatieve eiwitproductie speelt NIRAS, een ingenieurs- en adviesbureau, een cruciale rol. Te midden van de klimaatcrisis begeleidt het producenten naar duurzamere en kostenefficiënte oplossingen, waarmee het bureau een leidende positie inneemt in deze verschuiving in de voedselindustrie.

Stefan Droogendijk: “De traditionele kwaliteitscontroles met een pen en een hele stapel papier behoren zo tot het verleden.”

Trending 2024 | Normec Foodcare: 'Voedselkwaliteit objectief...

"We willen dat alle mensen onbezorgd kunnen genieten van goed en veilig eten." Die missie staat prominent op de website van Normec Foodcare. Normec QC One, onderdeel van Normec Foodcare, doet daarbij een stevige duit in het zakje door de ontwikkeling en het toepassen van een speciale app voor keurmeesters.

Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, Vice President Sales, Europe.

Trending 2024 | Aptean: 'Hogere winstverwachting voor foodbedrijven...

Aptean kijkt vooruit. Afgelopen augustus deed het softwarebedrijf, samen met onderzoeksbureau B2B International, onderzoek naar de voedingsmiddelenindustrie. Wereldwijd werden er 450 zakelijke besluitvormers van productie- en distributiebedrijven in voeding en dranken ondervraagd, waarvan 110 specifiek gericht op de Benelux. "Hierdoor kunnen we met een wereldwijde blik lokaal inzoomen. Deze inzichten willen we delen met de markt", vertellen Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, VP EU Sales.

Hans van der 
Moolen: “De voedingswaarde komt in het vervolg op het etiket te staan, zodat de klant weet hoeveel vet, suikers en koolhydraten erin 
zitten.”

Trending 2024 | Eurofins: 'Extra onderdelen op wijnetiket door nieuwe...

Wijnproducenten en -distributeurs opgelet: vanaf begin december moeten wijnflessen worden uitgerust met een nieuw etiket. Hans van der Moolen van Eurofins vertelt precies waarom en wat de gevolgen zijn, ook qua risico's voor de voedselauthenticiteit en -gezondheid.