Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij

Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij

Er wordt in Nederland steeds minder vlees gegeten. Hoevéél minder is afhankelijk van leeftijd en inkomen.

Steeds meer Nederlanders eten geen of minder vlees en/of zuivel: 26% noemt zich flexitariër, 5% is vegetarisch en 4% veganistisch.

Generatieverschil

Uit een enquête die onderzoeks- en adviesbureau SurveyMonkey van Momentive hield onder 1.002 volwassenen blijkt dat vegetariërs en veganisten over het algemeen jonger zijn. Respectievelijk 9% en 10% behoort tot de 18 tot 34-jarigen, terwijl slechts 3% en 1% 65+er is. Volgens Momentive is er duidelijk een generatieverschil in eetgewoonten: mensen onder de 35 gebruiken vijf keer vaker een online boodschappendienst, volgen dubbel zo vaak een vegetarisch dieet en proberen 1,5 keer vaak weleens plantaardig vlees.


Afhankelijk van inkomen

Ook inkomen blijkt een bepalende factor te zijn bij de keuze voor een meer vleesvrij eetpatroon. Van de respondenten met een inkomen boven €50.000 heeft 81% weleens een vleesvervanger geprobeerd, tegen 57% van de deelnemers met een jaarinkomen van minder €30.000. Van de eerstgenoemde inkomensgroep koop 56% wekelijks plantaardige vleesvervangers, tegenover 29% van de lagere inkomens.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

foto: shutterstock

Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure ingrediënten'

Volgens de Consumentenbond passen voedingsbedrijven hun receptuur aan om prijsstijging van grondstoffen te compenseren. Zo zit er minder hazelnoot in hazelnootpasta en bevat kippensoep minder kip. Komt dit door stijgende grondstofprijzen? VMT vroeg de producenten en supermarkten om een reactie.

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus de prijsverschillen tussen dierlijk zuivel en vlees en vegan producten. Bij zes van de zeven supermarkten waren de alternatieven goedkoper.

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Zuivelgigant Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkproducten.

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Afbeelding:

Derde dodelijk slachtoffer in Listeria-uitbraak door plantaardige...

Een derde persoon is overleden als gevolg van een Listeria-uitbraak in Canada, veroorzaakt door plantaardige gekoelde dranken van de merken Silk en...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar...

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar lagere prijs en milieu-impact'

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar...

Lidl meldt een hybride gehaktmix met 60% rundvlees en 40% erwteneiwit te hebben ontwikkeld. Volgens de supermarktketen smaakt de hybride gehaktmix...

Niet alle flexitariërs lopen warm voor vleesvervangers

Niet alle flexitariërs lopen warm voor vleesvervangers

Vleesvervangers lijken vooral aantrekkelijk voor flexitariërs die al weinig vlees eten. Zij die meer vlees eten, zijn minder geneigd om vlees te...

'Discussie over ultrabewerkte voeding hindert de voortgang in herformulering'

'Discussie over ultrabewerkte voeding hindert de voortgang in...

Ultraprocessed foods, waar hebben we het over? Op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe discussieerde een panel over de NOVA-classificering en...