Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij

Jongere en rijkere Nederlanders eten meer vlees- en zuivelvrij

Er wordt in Nederland steeds minder vlees gegeten. Hoevéél minder is afhankelijk van leeftijd en inkomen.

Steeds meer Nederlanders eten geen of minder vlees en/of zuivel: 26% noemt zich flexitariër, 5% is vegetarisch en 4% veganistisch.

Generatieverschil

Uit een enquête die onderzoeks- en adviesbureau SurveyMonkey van Momentive hield onder 1.002 volwassenen blijkt dat vegetariërs en veganisten over het algemeen jonger zijn. Respectievelijk 9% en 10% behoort tot de 18 tot 34-jarigen, terwijl slechts 3% en 1% 65+er is. Volgens Momentive is er duidelijk een generatieverschil in eetgewoonten: mensen onder de 35 gebruiken vijf keer vaker een online boodschappendienst, volgen dubbel zo vaak een vegetarisch dieet en proberen 1,5 keer vaak weleens plantaardig vlees.


Afhankelijk van inkomen

Ook inkomen blijkt een bepalende factor te zijn bij de keuze voor een meer vleesvrij eetpatroon. Van de respondenten met een inkomen boven €50.000 heeft 81% weleens een vleesvervanger geprobeerd, tegen 57% van de deelnemers met een jaarinkomen van minder €30.000. Van de eerstgenoemde inkomensgroep koop 56% wekelijks plantaardige vleesvervangers, tegenover 29% van de lagere inkomens.

Heleen van der Male

Heleen van der Male

Freelance redacteur

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn,...

Een lege plek op de plaats waar normaal Haribo-snoep ligt. Foto: Distrifood

Jumbo heeft geen Haribo meer en aanvoer Coca-Cola droogt op

Onderhandelingen tussen Jumbo en leveranciers lopen stroef. Haribo-snoep is al sinds vorige week niet meer te krijgen en nu zouden ook artikelen van...

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet...

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool met consumenten profielen moet hulp bieden

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of...

Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees

Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees

Na een pilot in zeven winkels heeft Jumbo besloten vleesvervangers niet naast het vleesproduct te plaatsen. Vervolgonderzoek is nodig.

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Met de komst van het nieuwe kabinet is Foodwatch een nieuwe campagne gestart: 'Haal die bende van ons bord'. De organisatie heeft een vijfpuntenplan...

'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te weinig op in'

'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te...

De Consumentenbond publiceerde recent een onderzoek naar de aanwezigheid van volkoren graanproducten in kant-en-klaarmaaltijden. De...

Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

Van de mensen die gezonder willen eten zegt 17 procent te weinig geld te hebben om daadwerkelijk gezonde producten te kopen. Een groter deel van 39...