Tip van jouw advocaat: Strenger bewijs bij botanicals, let op de woordkeuze

Tip van jouw advocaat: Strenger bewijs bij botanicals, let op de woordkeuze

KENNISPARTNER - COLUMN - Voor gezondheidsclaims gelden best wel strenge eisen. De in reclame beloofde werking moet op basis van hoge wetenschappelijke eisen zijn aangetoond door EFSA. Bij kruidensupplementen ('botanicals') geldt voorlopig een softer regiem: die claims staan nog 'on hold'. Toch worden ook hier de teugels aangehaald. Inmiddels moet je als ondernemer zélf zorgen dat je alle wetenschappelijke bewijzen op een rijtje hebt.

Voor een kruidensupplement zijn veel gezondheidsclaims voorlopig nog toegestaan. Bij het maken van reclame hoefde je maar op drie punten te letten. Stap 1: controleer of de gezondheidsclaim die je wilt gebruiken ook voorkomt in de aanvragen voor gezondheidsclaims bij de EFSA. Stap 2: check of de gebruikscondities overeenkomen met die in de EFSA- aanvraag. En vergeet stap 3 niet: voeg de disclaimer toe dat het bewijs nog niet geleverd is, bijvoorbeeld: ‘toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog’ of ‘het gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld’. Gelukkig mag dat via een asterisk-uitleg op de achterzijde van de verpakking.

Stevig wetenschappelijk bewijs nodig

Inmiddels is dat niet meer voldoende. Het Hof van Justitie heeft in de Mezina-uitspraak nu een extra (vierde) eis gesteld. Elke gezondheidsclaim moet altijd door de adverteerder wetenschappelijk kunnen worden onderbouwd. Dat moet met stevig wetenschappelijk bewijs. Gebruikerservaringen zijn niet meer voldoende. Je kan ook niet meer volstaan met het verwijzen naar het EFSA-dossier (stap 1). Nee. Als adverteerder moet je de bewijsvoering zélf op orde hebben: nieuwe wetenschappelijke studies moet je toevoegen aan je eigen productdossier.

Woordkeuze

Ondertussen is de Europese Brancheorganisatie EHPM al bezig om na te denken of een oplossing bij kruidensupplementen gevonden kan worden door in de bewoordingen duidelijk te laten blijken hoe sterk het bewijs is. Dus geen absoluut geformuleerde bewoordingen als de positieve ervaringen vooral zijn gebaseerd op traditioneel gebruik. Dan past meer een vermelding dat die botanical traditioneel bekend staat vanwege ondersteuning bij de betreffende kwaal.

Mijn voorspelling: 2021 gaat voor botanicals een spannend jaar worden. Er zullen nieuwe richtlijnen komen. De woordkeuze wordt van groot belang.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT    

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Monkfruit (foto: Shutterstock)

Zoetstoffen van monkfruit geen novel food meer in Verenigd Koninkrijk

Een opvallende ontwikkeling: de Britse Voedsel- en Warenautoriteit (FSA) heeft recentelijk bepaald dat concentraten uit monkfruit niet langer als...

Beeld: Shutterstock

Dit is er tot nu toe bekend over nieuwe kabinet: 3 nieuwe ministeries...

De nieuwe coalitie bestaat uit de PVV, VVD, NSC en de BBB. Deze partijen werken momenteel hard aan het verdelen van de ministeries en de posten van...

Bernd van der Meulen omschreef Kenneth als een eigenzinnige advocaat.

NVLR: 'Bijdrage Kenneth Defares aan Nederlands levensmiddelenrecht...

Tijdens de studiemiddag van de Nederlandse Vereniging voor Levensmiddelenrecht (NVLR) is door diverse sprekers stilgestaan bij de bijdrage die...

Beeld: Shutterstock

WHO: 'Alcohol en ultrabewerkt voedsel medeverantwoordelijk voor...

Alcohol, tabak, ultrabewerkt voedsel en vervuiling door fossiele brandstoffen zijn elk jaar deels of volledig de oorzaak van 2,7 miljoen doden in...

Beeld: Schouten Europe

R&D'ers over impact Nutri-Score: 'Je wordt haast gedwongen om aan...

Per 1 januari dit jaar is het - na jarenlange discussie - Nederlandse voedselproducenten toegestaan om de Nutri-Score op de verpakking te vermelden....

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

In beeld: dit was het Food Law Event 2024

Meer dan 300 professionals vanuit de voedingsindustrie kwamen op dinsdag 4 juni samen op het VMT Food Law Event in DeFabrique in Utrecht. Bekijk de...

Tips van FNLI over nieuw allergenenbeleid: 'Begin vandaag, wacht niet tot 2026'

Tips van FNLI over nieuw allergenenbeleid: 'Begin vandaag, wacht niet...

Vanaf begin dit jaar is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid opgesteld. Producenten hebben tot 2026 om het in te voeren en hun etiketten aan te...

Beeld: Shutterstock

NIS2 geldt ook voor voedingsproducenten: 'Onderschat deze...

De nieuwe Europese cybersecuritywetgeving NIS2 gaat tweede helft dit jaar in. Voedselproducenten vallen nu ook onder deze richtlijn en dit heeft...