Tip van jouw advocaat: Strenger bewijs bij botanicals, let op de woordkeuze

Tip van jouw advocaat: Strenger bewijs bij botanicals, let op de woordkeuze

KENNISPARTNER - COLUMN - Voor gezondheidsclaims gelden best wel strenge eisen. De in reclame beloofde werking moet op basis van hoge wetenschappelijke eisen zijn aangetoond door EFSA. Bij kruidensupplementen ('botanicals') geldt voorlopig een softer regiem: die claims staan nog 'on hold'. Toch worden ook hier de teugels aangehaald. Inmiddels moet je als ondernemer zélf zorgen dat je alle wetenschappelijke bewijzen op een rijtje hebt.

Voor een kruidensupplement zijn veel gezondheidsclaims voorlopig nog toegestaan. Bij het maken van reclame hoefde je maar op drie punten te letten. Stap 1: controleer of de gezondheidsclaim die je wilt gebruiken ook voorkomt in de aanvragen voor gezondheidsclaims bij de EFSA. Stap 2: check of de gebruikscondities overeenkomen met die in de EFSA- aanvraag. En vergeet stap 3 niet: voeg de disclaimer toe dat het bewijs nog niet geleverd is, bijvoorbeeld: ‘toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog’ of ‘het gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld’. Gelukkig mag dat via een asterisk-uitleg op de achterzijde van de verpakking.

Stevig wetenschappelijk bewijs nodig

Inmiddels is dat niet meer voldoende. Het Hof van Justitie heeft in de Mezina-uitspraak nu een extra (vierde) eis gesteld. Elke gezondheidsclaim moet altijd door de adverteerder wetenschappelijk kunnen worden onderbouwd. Dat moet met stevig wetenschappelijk bewijs. Gebruikerservaringen zijn niet meer voldoende. Je kan ook niet meer volstaan met het verwijzen naar het EFSA-dossier (stap 1). Nee. Als adverteerder moet je de bewijsvoering zélf op orde hebben: nieuwe wetenschappelijke studies moet je toevoegen aan je eigen productdossier.

Woordkeuze

Ondertussen is de Europese Brancheorganisatie EHPM al bezig om na te denken of een oplossing bij kruidensupplementen gevonden kan worden door in de bewoordingen duidelijk te laten blijken hoe sterk het bewijs is. Dus geen absoluut geformuleerde bewoordingen als de positieve ervaringen vooral zijn gebaseerd op traditioneel gebruik. Dan past meer een vermelding dat die botanical traditioneel bekend staat vanwege ondersteuning bij de betreffende kwaal.

Mijn voorspelling: 2021 gaat voor botanicals een spannend jaar worden. Er zullen nieuwe richtlijnen komen. De woordkeuze wordt van groot belang.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT    

Illustratie: Larissa Sas

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Luiten vleeswaren

R&D'er over ervaringen wetgeving: 'Ga niet over-reguleren waardoor alleen grote bedrijven overblijven'

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving verschilt hier en daar voor grote voedselproducenten en kleine ambachtelijke bedrijven als bakkers en slagers. Wel wordt wetgeving voor die laatste groep ook steeds strenger, wat volgens Ruud Luiten, manager productontwikkeling bij Luiten Vleeswaren, een zorg is. VMT sprak met hem over de bottlenecks die hij ziet op gebied van wetgeving en zijn tips voor andere R&D'ers. Dit is het vierde artikel in een serie.

Beeld: Shutterstock

Wetgeving voor allergenen in voedselcontactmaterialen? Dit is de laatste stand van zaken

Kruisbesmetting via grondstoffen en processen leidt vaak tot lastige kwesties voor producenten. Recent zette de Coeliakievereniging een nieuw aandachtpunt op de agenda tijdens het 'Regulier Overleg Warenwet'. De vereniging stelt dat sommige coeliakiepatiënten risico lopen bij het gebruik van bepaalde afbreekbare voedselcontactmaterialen. Hoe zit dat eigenlijk met kruisbesmetting via voedselcontactmaterialen?

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Kim van Dam

Rechter beslist: Roombeter van Upfield is misleidend en moet uit de schappen

Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam 'Roombeter'. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag bepaald. Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming 'room' alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

Ontbossingswetgeving einde jaar van kracht: COV uit zorgen over impact

Ontbossingswetgeving einde jaar van kracht: COV uit zorgen over impact

Dit jaar gaat op 30 december de nieuwe Europese Verordening voor ontbossingsvrije producten (EUDR) van kracht. Deze wetgeving moet ontbossing en de aantasting van bossen voorkomen. Dit geldt ook voor geïmporteerde producten. Volgens de COV heeft de nieuwe wetgeving grote gevolgen voor de rund- en kalfsvleessector. De vereniging pleit voor 'pragmatische oplossingen'.

Beeld: Circpack by Veolia

7 tips voor verduurzaming verpakkingen: 'Producenten die nog niet...

Op het gebied van duurzame verpakkingen krijgen voedselproducenten met steeds meer wetgeving te maken. Denk aan de SUP en de PPWR. De juiste balans...

Voedingscentrum past criteria Schijf van Vijf aan: dit zijn de 5 wijzigingen

Voedingscentrum past criteria Schijf van Vijf aan: dit zijn de 5...

Het Voedingscentrum hanteert verschillende criteria om vast te stellen of een voedingsmiddel in de Schijf van Vijf valt. Het Voedingscentrum...

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en...

Gezondheids-, voedings- of duurzaamheidsclaims op je product? Deze artikelen helpen je op weg

Gezondheids-, voedings- of duurzaamheidsclaims op je product? Deze...

Welke wetgeving geldt er op het gebied van claims? Waar ligt de grens tussen 'verleiden' en 'misleiden'? Wat mag er wel en niet op het gebied van...

Links: Ans van Bergen, Rechts: Mark de Langen

Twee auditors over het vak: 'Audit is net APK-keuring, maar dan met...

Producten die op de grond vallen en netjes weer op de productielijn worden gelegd. Dat gebeurt nog steeds, zélfs tijdens een audit. Toch zijn dit...

Wageningse eivervanger van biergist maakt debuut in VS op IFT FIRST

Wageningse eivervanger van biergist maakt debuut in VS op IFT FIRST

De Nederlandse foodtech startup Revyve maakt zijn debuut op de Amerikaanse markt tijdens de IFT FIRST 2024 in Chicago in juli. Met de innovatieve...

Beeld: Shutterstock

Opfrissing wetgeving etikettering van levensmiddelen: hoe zit het ook...

Etikettering vormt een belangrijk onderdeel voor het op de markt brengen van levensmiddelen. Er gelden verschillende wetten en regels voor...

Beeld: PepsiCo

Ervaring QA'er: 'Er moet vaak eerst iets fout gaan voor er wetgeving...

VISIE OP WETGEVING - Voor QA'ers is het belangrijk om up-to-date te blijven op gebied van wet- en regelgeving. Het aantal wetten neemt alleen maar...