Tip van jouw advocaat: Let op de on-hold disclaimer bij botanicals!

Tip van jouw advocaat: Let op de on-hold disclaimer bij botanicals!

KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en drogisterijen liggen er vol mee: gezondheidsproducten met kruidenpreparaten ('botanicals'). Denk bijvoorbeeld aan voedingssupplementen met ginseng, sint-janskruid of echinacea. Vaak prijkt hier een mooie claim op over de werking. Maar als het over een 'on hold-claim' gaat dan is dat niet genoeg.

Websites, reclame-uitingen en verpakkingen moeten een asterisk bevatten met de disclaimer dat het bewijs over het gezondheidseffect nog niet is beoordeeld … Het beruchte sterretje (*) dus.

Veel botanicals worden al sinds jaar en dag gebruikt in Europa. Toch is (nog) veel onduidelijk over het gezondheidseffect van botanicals. Breng je zelf een gezondheidsproduct op de markt met botanicals en wil je in reclame iets zeggen over de specifieke werking van dat ingrediënt? Let dan op!

Sinds de invoering van de Europese Claimsverordening mogen gezondheidsclaims voor een ingrediënt enkel worden gebruikt als de specifieke claim is goedgekeurd door de Europese Commissie. De Europese Commissie stelt de gezondheidsclaims vast in overleg met de EFSA (de Europese Voedselautoriteit). Dit geldt ook voor botanicals. Maar…. de Europese Commissie en EFSA zijn er nog steeds niet uit hoe de bewijsvoering van de werking bij botanicals moet worden beoordeeld. Wat mag je dan ondertussen in reclame claimen? Daarover was al discussie ontstaan. Je kunt natuurlijk niet zomaar iets claimen voor botanicals; het moet gaan over een ingrediënt (ook de hoeveelheid) en de bewoordingen voor de claim waar al een technisch dossier van bij de EFSA ligt. Maar dat is nog niet genoeg.

Het resultaat van de discussie: in afwachting van een besluit over de toelaatbaarheid van specifieke gezondheidsclaims voor botanicals, moeten reclame-uitingen over de werking van een botanical een zogenaamde ‘on-hold disclaimer’ bevatten. Deze is bedoeld om de consument erop te wijzen dat de toelatingsprocedure van de gezondheidsclaim voor de betreffende botanical nog loopt. Door het gebruik van een on-hold disclaimer kan mogelijke misleiding van de consument worden voorkomen. Dus bijvoorbeeld Gunstig voor de bloeddruk* of Bij zware benen*.

In Nederland heeft de Keuringsraad KOAG/KAG onlangs een aantal suggesties gedaan voor on-hold disclaimers die je kan gebruiken:

  • Gezondheidsclaim in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie.
  • Toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog.
  • Evaluatie gezondheidsclaim is lopende.
  • Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.
  • Bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in Europese toelatingsprocedure.
  • Gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld.

Een andere tekst mag ook. Zolang het voor de consument maar duidelijk is dat er een voorbehoud geldt voor de betreffende gezondheidsclaim.

Moet de disclaimer op de voorzijde van de verpakking prijken? Nee. Een asterisk bij een gezondheidsclaim op de voorzijde kan volstaan. Maar dan moet de uitleg van het sterretje op de zijkant of achterkant de volledige on-hold disclaimer vermelden. En niet in ‘korps onleesbaar’ natuurlijk.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas, grafisch vormgever

Lees ook: CvB 2 februari 2016, dossier 2015/00916 – CVB (Vitaminesperpost.nl)

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...