nieuws

Blockchain in food: ‘Straks net zo normaal als internet’

Duurzaamheid & MVO

Projecten over blockchain volgen elkaar steeds sneller op. De technologie raakt ook in beeld als belangrijk middel van voedingsmiddelenbedrijven om ketens transparant te maken. Dan komt gelijk de vraag op hoe beïnvloedt blockchain de dagelijkse werkzaamheden in de voedingsmiddelenindustrie? Op deze en andere vragen geeft het evenement Blockchain in Food op 10 december in Nieuwegein.

Blockchain in food: ‘Straks net zo normaal als internet’

Onlangs kondigde Jumbo aan om met behulp van de blockchain de keten van de tilapiavis transparanter. Hier door kunnen klanten alle stappen in de keten zien die de vis doorloopt van kweker, leverancier, distributeur en uiteindelijk supermarkt.

Jumbo

Het mag dan nog een pilot zijn, maar deze haakt wel aan bij de ambitie van Jumbo om haar keten transparanter te maken. Het is dus goed mogelijk dat het familiebedrijf in de nabije toekomst met nog meer blockchainprojecten komt en dat de technologie een vaste plaats krijgt om Jumbo te helpen bij transparantie.

 Albert Heijn

Concurrent Albert Heijn ging Jumbo al ruim een jaar geleden voor met het inzichtelijk maken van de keten van lang houdbaar sinaasappelsap samen met partners SIM, Refresco en Louis Dreyfus-company (LDC-Juice). Een QR-code op de verpakking toont klanten welke route de fles sinaasappelsap aflegt totdat deze in het schap van Albert Heijn ligt.

Ook eieren zet de supermarktketen in de blockchain. Zo kan de supermarktklant zien welke kippen hun eieren hebben gelegd en welke boer voor de dieren zorgt.   Niet alleen de consument kan volgen wat er met de eieren gebeurt in de keten, maar ook de boer zelf.

DNV GL

Albert Heijn hanteert blockchain als onderdeel van haar strategie om de keten transparanter te maken. Ook bij een recent gehouden bijeenkomst van DNV GL bleek dat de technologie deel uitmaakt van de lange termijnvisie van de certificeerder. Zo zet het bedrijf zijn certificaten in de blockchain en helpt het de voedingsmiddelenindustrie met projecten op dit gebied.

Ook DNV GL signaleert dat de inzet van blockchain strategischer een steeds grotere rol zal gaan spelen in de voedingsmiddelenindustrie. En het lijdt geen twijfel dat de technologie ook het dagelijkse werk van bijvoorbeeld de kwaliteitsmanager gaat beïnvloeden.

Je krijgt dan te maken met vraagstukken als ‘wat gaat er gebeuren met de data die vanuit het ERP-systeem komt?’, stelt Sven Edgren, hoofd digitale transformatie van DNV GL. Want welke dat ga je delen? En hoe pak je dat aan? Onder andere de kwaliteitsmanager moet hiervoor overleggen met de afdeling IT. Ook zal zijn of haar digitale kennis in sommige gevallen opgevijzeld moeten worden, aldus Edgren.

Bij DNV GL verwachten ze dat het gebruik straks net zo normaal zal zijn als het surfen op het web. Al is de impact van internet natuurlijk wel groter.

Refresco

Refresco was één van de eerste fabrikanten die blockchain invoerde en heeft inmiddels ruim een jaar ervaring met de technologie. Wat betekent dit voor het dagelijks werk van onder andere kwaliteitsmanagers en logistiek managers?

Irina Hemeryck, QESH-manager bij Refresco Benelux en salesmanager Nederland Niels Goudsmits van Refresco Benelux vertellen op het Blockchain in Food evenement op 10 december in Nieuwegein over hun ervaringen.

Blockchain in food

Niet alleen vragen over de impact van blockchain op het dagelijks werk van bijvoorbeeld QA’ers komt aan bod. Maar het gaat bijvoorbeeld ook over hoe voedingsmiddelenbedrijven de technologie strategisch kunnen inzetten.

Blockchain in Food vindt op 10 december plaats in The Green Village in Nieuwegein. VMT organiseert de bijeenkomst samen met SIM dat onder andere de blockchain voor Albert Heijn opzette. Bekijk het programma en schrijf je in.

 

Reageer op dit artikel