Frankrijk en China introduceren blockchainketen voor Franse premium voedingsproducten

Frankrijk en China introduceren blockchainketen voor Franse premium voedingsproducten

Onder het toeziende oog van de Chinese president Xi Jinping en Franse president Emmanuel Macron werden de eerste premium voedingsproducten door een blockchainketen gehaald. In de keten werden de producten geleverd en geverifieerd. Op 10 december houdt VMT de bijeenkomst Blockchain in Food in Nieuwegein waar de laatste ontwikkelingen aan bod komen.

Onder de premium producten vallen onder andere ‘Label Rouge Limousin’ rundvlees en varkensvlees en Bourgondische Boisset-wijn. Tijdens de China International Import Expo in Shanghai werd het nieuwe B2B-syteem tentoongesteld. Een blockchainketen voor premium voedingsmiddelen.

Premium blockchainketen

De nieuwe B2B-blockchainketen voor voedingsmiddelen en dranken moet het voor Chinese consumenten mogelijk maken om snellere toegang te verkrijgen tot Franse premium producten.

Blockchain biedt meer zekerheid dat de producten authentiek zijn, volledig voedselveilig en van hoge kwaliteit. DNV GL, VeChain en ASI Group ontwikkelden de blockchaintechnologie.


Hottopic Event: Blockchain in food

Wat zijn de laatste ontwikkelingen in blockchain? Hoe kunnen bedrijven de technologie gebruiken in hun strategie? En niet onbelangrijk: wat is de impact van blockchain op het dagelijkse werk van de kwaliteits- of duurzaamheidsmanager? Onder andere de verhalen van Refresco en Plus komen aan bod tijdens dit evenement.

Klik hier voor het volledige programma

Klik hier om direct aan te melden


 Productinformatie delen

Volgens de ontwikkelaars gaat het om een innovatieve oplossing die de specifieke kennis van alle partners combineert. Daarnaast voldoet de technologie aan de vraag van China naar voedselveilige producten, kwaliteit en transparante handel van traceerbare producten.

Franse producenten kunnen namelijk met hulp van blockchain de waarde van hun producten benadrukken en tegelijkertijd aantonen dat ze authentiek zijn. Ze krijgen zo toegang tot  lucratieve  Chinese markt waar de vraag naar kwalitatieve Europese voedingsmiddelen groot is.

Met de ketentechnologie kunnen de Franse producenten betrouwbare productinformatie delen. Volgens DNV GL kun je de blockchainketen zien als een brug tussen Frankrijk en de Chinese markt.

Voedselfraude

Voor de technologie bracht ASI Group zijn kennis over kwalitatieve logistiek en wereldwijde handelsoplossingen in.

De openbare blockchainketen wordt aangedreven door VeCHain die de verificatie van producten en haar producenten mogelijk maakt. Bovendien zorgt het bedrijf ervoor dat er niet gefraudeerd kan worden. DNV GL biedt de digitale middelen en de technologie om vertrouwlijke systemen te bieden.

Sven Edgren van DNV GL zegt over de technologie: “We controleren fysiek de producten bij aankomst zodat de consumenten op de authenticiteit van de producten kunnen vertrouwen.”

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future...

Oogst van suikerwier. (Foto: Noble Ocean Farms)

Aan tafel Alaska #2: Straks allemaal aan de zeewier in plaats van een...

In de afgelegen wateren van Alaska speelt zich een stille evolutie af. Verschillende (ex-)vissers en andere ondernemers in deze afgelegen Amerikaanse...

Voedselproducenten willen met 'Wortel Collectief' regeneratieve landbouw zetje in de rug geven

Voedselproducenten willen met 'Wortel Collectief' regeneratieve...

Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo willen regeneratieve landbouwpraktijken in Nederland ruim baan geven. De vier partijen werken samen in 'Het Wortel...

Ook Picnic en Spar maken werk van minder dierlijk en meer plantaardig

Ook Picnic en Spar maken werk van minder dierlijk en meer plantaardig

Supermarkten Picnic en Spar slaan een nieuwe koers in; eiwittransitie is het sleutelwoord. Volgens Wakker Dier beloven de supers vanaf volgend jaar...

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheid?

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar...

Productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. En vele landen in Europa - ook Nederland - ontwikkelen...

Frankrijk introduceert nieuw logo: is dit de 'Nutri-Score' voor herkomstetikettering?

Frankrijk introduceert nieuw logo: is dit de 'Nutri-Score' voor...

Vanaf de zomer van 2024 komt op Franse verpakkingen het nieuwe Origin'Info-logo te staan. Gebruik van het logo is vrijblijvend en moet consumenten...

Nieuw visierapport over digitale en duurzame transformatie

Nieuw visierapport over digitale en duurzame transformatie

De Food & Beverage industrie is continu in beweging om aan de veranderende marktvraag en wet- en regelgeving te voldoen. Bedrijven transformeren...

Streepjescode bestaat 50 jaar, maar QR-code lonkt

Streepjescode bestaat 50 jaar, maar QR-code lonkt

De streepjescode bestaat 50 jaar. Deze verjaardag wordt gebruikt door GS1 en 22 bedrijven, waaronder Nestlé om te pleiten voor de QR-code van GS1.