artikel

Overstappen op elektrisch wagenpark? Begin met personenauto’s

Duurzaamheid & MVO

Overstappen op elektrisch wagenpark? Begin met personenauto’s

Heineken, Albert Heijn en Jumbo gebruiken al elektrische vrachtwagens. Toch zal het zeker nog tot 2028 duren totdat de overstap naar elektrisch vrachtverkeer rendabel is voor de voedingsmiddelenindustrie. Voor personenauto’s ligt de overstap naar elektrisch al wel binnen handbereik.

De maatschappelijke druk om het wagenpark te verduurzamen neemt toe. En er zijn zeker ontwikkelingen die een duurzaam wagenpark ook voor de voedingsmiddelenindustrie een stap dichter bij brengen. Zo brengen meerdere Europese fabrikanten vanaf 2021 elektrische vrachtwagens in grote aantallen op de markt. Maar deze trucks zijn nog 3,5 keer duurder dan de varianten die op diesel rijden. Bovendien kan er maximaal 100 km gereden worden met één volle batterij. Daarom zijn deze vrachtwagens op dit moment vooral geschikt voor de bevoorrading in binnensteden.

Bedrijven kunnen daarmee voldoen aan hun doelstelling voor emissievrije stedelijke distributie. Naar verwachting duurt het nog tot 2028 voordat het voor de voedingsmiddelenindustrie rendabel is om in elektrische trucks te investeren.

Personenauto’s

De overstap naar elektrische personenauto’s is gemakkelijker te realiseren. Voor medewerkers is het aantrekkelijk om over te stappen op volledig elektrische auto’s. Hiervoor geldt namelijk een bijtelling van slechts 8%, terwijl hybride auto’s geen belastingvoordeel kennen.

Voorlopig zijn elektrische auto’s nog duurder in de aanschaf dan brandstofauto’s. Daardoor ben je ook meer kosten kwijt aan de verzekering voor je auto. Maar de prijzen van elektrische auto’s dalen wel, omdat de kosten voor de batterijproductie omlaag gaan en de productieaantallen toenemen. Ook is een elektrische auto goedkoper in het gebruik. De brandstofkosten van een benzineauto liggen gemiddeld op 13 cent per kilometer. Bij elektrische auto’s is dat ongeveer 4 cent per kilometer.

Laadpalen

Bij een elektrisch wagenpark moeten medewerkers natuurlijk ook de gelegenheid krijgen om hun auto op het werk op te laden. Daarom is investeren in een laadpaal noodzakelijk. De kosten van een laadpaal zijn sterk afhankelijk van de snelheid en de robuustheid.

De kosten van de installatie worden vooral bepaald door het aantal meters boor- en graafwerk dat nodig is. Over de laadpunten bij medewerkers hoef je als werkgever geen belasting te betalen.

Dit artikel is gesponsord door hoyhoy.

Reageer op dit artikel