De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg een goudmijn?

De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg een goudmijn?
Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen

De hele verpakkingsketen verduurzamen is niet makkelijk. Het probleem van verpakkingsafval is te groot en te complex. Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen interviewden experts uit alle schakels in de keten en kwamen tot een verpakkingsvisie voor 2030 en verder.

De experts keken naar de hele verpakkingsketen: productie van verpakkingsmaterialen, ontwerp en productie van verpakkingen, retail en merkeigenaren tot de consument en de afvalverwerking en recycling. Ze formuleerden de trends en verwachtingen richting 2030 maar ook 2040 en 2050.

En het probleem met de afvalberg aan verpakkingen is groot. "Herontwerp, hergebruik en recyclen is onvoldoende om crisis met verpakkingsafval op te lossen," zeggen de twee experts. Ze quoten cijfers van Plastic Recyclers Europe: "Plastic afval in Europa is 30 megaton per jaar."

Recycling loont (nog) niet

Multinationals hebben allemaal targets gesteld om het gebruik van virgin plastic te reduceren, om meer gerecycled plastic te gebruiken of om meer herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar in te zetten. Veel van de targets worden niet gehaald. Sterker nog: Unilever en Nestlé hebben de targets weer bijgesteld en wel naar beneden.

Van Mancius ziet dat beursgenoteerde bedrijven hun targets bijstellen omdat het te duur is om veel recyclaat te gebruiken. “Bovendien voelen ze prijsdruk door inflatie. Dus de aandeelhouderswaarde staat op de agenda. Daarnaast is er niet genoeg recyclaat voor alle grote bedrijven en hun verplichting. Ik zie nu dat steeds meer bedrijven van compete, naar lead of comply schieten. Ze willen eerst weten wat de PPWR en die prijsdruk gaat doen.”

Virgin versus recycled

Recyclen is een moeilijke business. In het afgelopen jaar zijn een aantal recyclingbedrijven failliet geraakt. De vraag is laag en de markt raakt overspoeld door goedkoop virgin plastic uit China en de VS. Er is echter wel een tekort aan hoogwaardig foodgrade rPET.

Ariane van Mancius legt uit: “Op dit moment loont recyclen niet. De prijs van recyclaat moet omhoog en van virgin moet nog hoger zijn. Alleen dan wordt afval een goudmijn.” Van Mancius verwacht dat op de lange termijn wel zal gebeuren vanwege deze redenen:

  • Tekort aan Virgin
  • Hoge prijs voor Virgin
  • Overschot aan recyclaat
  • Wetgeving die recyclaat verplicht

Het best volgens Van Mancius is tariefdifferentiatie of btw-verlaging op recyclaat. “Of juist verhoging op Virgin maar dat gaat wel even duren. Tot die tijd dat Virgin goedkoper is dan recyclaat en wetgeving dit niet voorschrijft gaat er niet veel gebeuren. Maar op de lange termijn 10-20 jaar gaat dit wel veranderen.”

Consumenten willen gemak

Consumenten zijn moe van duurzaamheid en gedragsverandering gaat langzaam. Het moet heel makkelijk voor consumenten worden gemaakt om verpakkingen te recyclen. Hervulbare verpakkingen in de retail zijn nu nog lastig succesvol te maken. Verschillende initiatieven in supermarkten hebben het niet gered. Ook Pieter Pot heeft het lastig gehad, maar is nu weer opgestart. Consumenten willen gemak, ziet de verpakkingsexpert. “Bij het minste of geringste schieten ze terug naar een niet duurzame verpakking.” Het percentage consumenten dat echt duurzamer wil, is nog klein.

Waar verwachten de experts de meeste vooruitgang? Van Mancius: “Ik denk helaas toch vanuit wetgeving.” De volgorde als volgt:

  1. Wetgeving
  2. Bedrijven bewegen door wetgeving
  3. Consumenten die anders willen moet naar kritische massa van 30%
  4. Nieuwe materialen ontwikkelen en omdenken: verpakkingsvrij, bio-plastics, chemische recycling, closed loops

Kortom: Er is niet 1 oplossing voor het probleem van verpakkingsafval, binnen alle gebieden in alle schakels van de keten zijn oplossingen nodig.

Meer informatie over trends en duurzaam verpakken bij NowNewNext.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2 strategieën de meeste potentie

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2...

De Nederlandse overheid wil tegen 2050 alle plastic verpakkingen maken van gerecycled materiaal en hernieuwbare grondstoffen. Uit de analyse van TNO...

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom...

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Ben and Jerry’s fabriek in Hellendoorn
foto:Arie Kievit

Checklist van 7 punten: 'Voedselveiligheid in de hele organisatie...

Dat voedselveiligheidsbeleid effectief moet zijn, spreekt vanzelf. Maar hoe zorg je voor een goede evaluatie van je voedselveiligheidsbeleid om te...