'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

Wat is de smaak van de gemiddelde Nederlander die zijn boodschappen bij de supermarkt haalt? Waar moet je op letten als je een nieuw product op de markt wil brengen? Smaaktesten geven een idee, maar belangrijker is weten wie jouw doelgroep is.

“Van de aanvragen voor smaaktesten die we binnenkrijgen is een groot deel voor veggie of vegan producten. Het is belangrijk om te weten voor welke doelgroep het is bedoeld: is het voor een flexitarier of iemand die uitsluitend vegaproducten eet,” vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager sensory bij Normec Foodcare. Hier voeren ze onder andere smaaktesten uit voor supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven.

Alaerds geeft op 29 september een workshop tijdens het Food Future Event getiteld: Wat kan een productontwikkelaar leren van smaaktesten?

Lekker en betaalbaar

Doordat Alaerds veel aanvragen voor smaaktesten voor veggie en vegan ziet binnenkomen, geeft ze zeker kleine bedrijven het volgende advies. “De vegan markt is competitief. Als je nu inzet op plantaardig moet je wel flinke meerwaarde bieden. Het gaat om smaak én betaalbaarheid. Als je met een heerlijke cashewmelk komt die goed scoort in de test maar heel duur is, wordt het wel lastig in de supermarkt.”

Nutri-Score

Naast de populariteit van plantaardig ziet de smaakexpert ook de invloed van grondstoftekorten en Nutri-Score terugkomen in het Smaakhuis. “Nutri-Score kan veel invloed hebben op de smaak. Vanuit de retail is er druk om een gunstige Nutri-Score te hebben, maar kijk wel goed wat het met de smaak doet,” zegt Alaerds.

Grondstoftekort

Ze ziet ook de invloed van de grondstoffencrisis. “Bedrijven zoeken naar alternatieven en willen weten wat het doet met de smaak.” Volgens de smaakexpert kijken producenten of ze met een minder breed assortiment uitkunnen. “Dan is het zoeken naar een balans tussen producten met een basissmaak die goed lopen en exotische producten die minder hardlopen maar wel zorgen voor variatie.”

Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten”

Nieuwe smaak kost tijd

Smaaktesten voor retailers gaan over de smaak van de gemiddelde Nederlander. “Producten met nieuwe smaken komen vaak niet goed uit de test. Deze zijn bijvoorbeeld afkomstig van startups. Die zijn dan teleurgesteld in de resultaten. Een nieuwe smaak heeft tijd en aandacht (lees geld) nodig om geaccepteerd te worden door een bredere doelgroep.”

Alaerds geeft een voorbeeld: “Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten. Multinationals hebben er desondanks vol op ingezet om de smaak te verbeteren en veel media-aandacht te genereren. Nu hebben ze wel een plekje op het supermarktschap.”

Zelf meedoen aan een smaaktest?

Meer weten wat de gemiddelde consument lekker vindt? Zelf een smaaktest ervaren en zien of je een gemiddelde Nederlander bent? Kom naar het Food Future Event op 29 september!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage...

2 doden en 12 zieken door listeria in plantaardig melkalternatief

2 doden en 12 zieken door listeria in plantaardig melkalternatief

Twaalf Canadezen liepen listeriose op na de consumptie van plantaardige alternatieven voor melk. Het gaat om producten van de merken Silk en Great...

Productinnovaties juni en juli: Go Vega!, Macadamia olie en Wilhelmina's frisse producten

Productinnovaties juni en juli: Go Vega!, Macadamia olie en...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van juni en juli: Het nieuwe assortiment Go Vega!, macadamia olie,...

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Kim van Dam

Rechter beslist: Roombeter van Upfield is misleidend en moet uit de...

Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam 'Roombeter'. Dat heeft de...

Milo en Bryce Wrigley van de Alaska Flour Company. (Foto: Alaska Flour Company)

Aan tafel Alaska #3: Hoge kwaliteit gerstproducten van een...

Afgelopen week waarschuwde groentefabrikant HAK er nog voor: door klimaatverandering worden oogsten en daarmee de toevoer voor voedingsproducenten...

Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen

De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg...

De hele verpakkingsketen verduurzamen is niet makkelijk. Het probleem van verpakkingsafval is te groot en te complex. Verpakkingsspecialist Ariane...

Klimaatverandering houdt groenteverwerker Ardo op alle niveaus bezig: van spinazietekort tot   weerbarstige wetgeving

Klimaatverandering houdt groenteverwerker Ardo op alle niveaus bezig:...

Door het natte voorjaar en de verlate inzaai sorteert de Belgische groenteverwerker Ardo nu al voor op een tekort aan spinazie en erwten....

Beyond Meat over herstructurering en schulden: verkoop vegetarisch valt tegen

Beyond Meat over herstructurering en schulden: verkoop vegetarisch...

Beyond Meat kampt met een tegenvallende vraag naar zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes. De Amerikaanse producent van...