'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

'Bij een groot deel van onze smaaktesten gaat het om veggie en vegan producten'

Wat is de smaak van de gemiddelde Nederlander die zijn boodschappen bij de supermarkt haalt? Waar moet je op letten als je een nieuw product op de markt wil brengen? Smaaktesten geven een idee, maar belangrijker is weten wie jouw doelgroep is.

“Van de aanvragen voor smaaktesten die we binnenkrijgen is een groot deel voor veggie of vegan producten. Het is belangrijk om te weten voor welke doelgroep het is bedoeld: is het voor een flexitarier of iemand die uitsluitend vegaproducten eet,” vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager sensory bij Normec Foodcare. Hier voeren ze onder andere smaaktesten uit voor supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven.

Alaerds geeft op 29 september een workshop tijdens het Food Future Event getiteld: Wat kan een productontwikkelaar leren van smaaktesten?

Lekker en betaalbaar

Doordat Alaerds veel aanvragen voor smaaktesten voor veggie en vegan ziet binnenkomen, geeft ze zeker kleine bedrijven het volgende advies. “De vegan markt is competitief. Als je nu inzet op plantaardig moet je wel flinke meerwaarde bieden. Het gaat om smaak én betaalbaarheid. Als je met een heerlijke cashewmelk komt die goed scoort in de test maar heel duur is, wordt het wel lastig in de supermarkt.”

Nutri-Score

Naast de populariteit van plantaardig ziet de smaakexpert ook de invloed van grondstoftekorten en Nutri-Score terugkomen in het Smaakhuis. “Nutri-Score kan veel invloed hebben op de smaak. Vanuit de retail is er druk om een gunstige Nutri-Score te hebben, maar kijk wel goed wat het met de smaak doet,” zegt Alaerds.

Grondstoftekort

Ze ziet ook de invloed van de grondstoffencrisis. “Bedrijven zoeken naar alternatieven en willen weten wat het doet met de smaak.” Volgens de smaakexpert kijken producenten of ze met een minder breed assortiment uitkunnen. “Dan is het zoeken naar een balans tussen producten met een basissmaak die goed lopen en exotische producten die minder hardlopen maar wel zorgen voor variatie.”

Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten”

Nieuwe smaak kost tijd

Smaaktesten voor retailers gaan over de smaak van de gemiddelde Nederlander. “Producten met nieuwe smaken komen vaak niet goed uit de test. Deze zijn bijvoorbeeld afkomstig van startups. Die zijn dan teleurgesteld in de resultaten. Een nieuwe smaak heeft tijd en aandacht (lees geld) nodig om geaccepteerd te worden door een bredere doelgroep.”

Alaerds geeft een voorbeeld: “Vega tonijn scoorde in het begin slecht in de smaaktesten. Multinationals hebben er desondanks vol op ingezet om de smaak te verbeteren en veel media-aandacht te genereren. Nu hebben ze wel een plekje op het supermarktschap.”

Zelf meedoen aan een smaaktest?

Meer weten wat de gemiddelde consument lekker vindt? Zelf een smaaktest ervaren en zien of je een gemiddelde Nederlander bent? Kom naar het Food Future Event op 29 september!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Het plantaardige assortiment van Van Gelder, met onder andere pastrami, lamskebab, groenteburger en pulled meat.

Van Gelder introduceert plantaardig assortiment voor zorgsector: 'Een...

Van Gelder introduceert een nieuw plantaardig assortiment van vlees- en visvervangers en groenteproducten. De AGF-leverancier produceert burgers,...

Productinnovaties maart: hybride hotdog

Productinnovaties maart: hybride hotdog

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van maart: hybride hotdog

Beeld: HAK

Productinnovaties februari: Biologische teelt HAK

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van februari: Biologische teelt HAK en speciaal bier met laag...

Foto: TOP

TOP ontwikkelt plantaardige vervanger voor ei

Technologiebedrijf TOP heeft een volledig plantaardige vervanger voor vloeibaar heelei geïntroduceerd. Het bedrijf heeft het product al op kleine...

Foto: InterSicop

Puratos voorspelt nieuwe golf aan plantaardige en technologische...

De brood- en banketbakkerij en chocolade-producenten gaan een revolutionaire ommekeer tegemoet. Puratos ziet een steeds belangrijkere opkomst van...

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces voor hartige smaken'

Wat kan een productontwikkelaar met miso? 'Het is een productieproces...

Voor de consument is miso een Japans soepje, voor de topchef een krachtige smaakmaker. Maar wat is de potentie van de umamibom voor de...

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Albert Heijn breidt plantaardig assortiment Terra uit

Supermarktketen Albert Heijn breidt het plantaardig assortiment Terra met 25%. De lijn bestaat nu uit 250 producten. Vier volledig plantaardige...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...