Zuivel bashing - is dat nu de oplossing?

Zuivel bashing - is dat nu de oplossing?
De RCC oordeelde over verschillende abriposters van Dier & Recht

KENNISPARTNER - Hoe vind je het juiste evenwicht tussen vrijheid van meningsuiting en het voorkomen van oneerlijke reclame? In dit artikel meer over hoe ruim de reikwijdte van 'reclame' is en hoe een nogal agressieve campagne tegen de zuivelindustrie werd beoordeeld.

Dat is het onderwerp van een uitspraak van de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC) uit Q4 2021, die betrekking heeft op een reclamecampagne op abriposters in Nederland en op een websitecampagne. Dit artikel beperkt zich tot abriposters, omdat daaruit al blijkt hoe het toepasselijke juridisch kader werkt.

Campagne in bushokje tegen zuivelindustrie

De abriposters toonden een aantal zeer expliciete foto's die het miserabele leven van jonge kalveren lieten zien. Onder de titel "Hulp nodig met stoppen?" werd informatie gegeven over de gevolgen van de zuivelindustrie voor deze kalveren. Verder bevatten de verschillende abriposters de volgende teksten:

  • Poster 1: "Zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed. Kalfjes worden direct na de geboorte bij hun moeder weggehaald."
  • Poster 2: "Zuivel is dodelijk. Jaarlijks worden er 1,5 miljoen kalveren geslacht voor zuivel".
  • Poster 3: "Melk maakt meer kapot dan je lief is. Kalfjes krijgen kunstmelk, want hun moedermelk zit in jouw cappuccino."

De hierboven gebruikte bewoordingen appelleren aan twee bekende anti-rook- en alcoholcampagnes in Nederland uit de jaren ‘90, namelijk ‘stoppen met roken’ en ‘drank maakt meer kapot dan je lief is’. De drijvende kracht achter de anti-zuivelcampagne is de Nederlandse organisatie Dier & Recht, die beweert de advocaat van de dieren te zijn. Deze campagne werd bestreden door de zuivelorganisatie ZuivelNL, die de Nederlandse zuivelketen wil versterken met respect voor mens, dier, milieu en maatschappij. ZuivelNL vond deze campagne misleidend en daarom oneerlijk.

Werkingssfeer van de Nederlandse Reclame Code

Nederland kent een systeem van zelfregulering voor reclame, neergelegd in de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bedrijven en andere organisaties kunnen ervoor kiezen zich aan dit systeem te onderwerpen en de uitkomst (zogeheten aanbevelingen) kent een hoge mate van naleving (97% in 2020). Iedere onderneming of ieder individu die reclame misleidend vindt, kan een zaak aanhangig maken bij de RCC. Dier & Recht voerde aan dat hun campagne niet kwalificeerde als reclame, omdat zij een niet-commerciële organisatie is. Met deze campagne beoogde zij consumenten bewust te maken van de schaduwkanten van zuivel en de (rechts)positie van dieren te verbeteren.

Zij meende dat deze activiteiten buiten de reikwijdte van de NRC vielen. Subsidiair voerde zij aan, voor het geval haar campagne toch onder de reikwijdte van de Nederlandse Reclame Code zou vallen, dat deze werd beschermd door het beginsel van vrijheid van meningsuiting, neergelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dier & Recht zag echter over het hoofd dat de NRC ook van toepassing is op ideeën die stelselmatig worden aangeprezen door een adverteerder. De anti-zuivelcampagne van Dier & Recht bleek aan deze toets te voldoen. De RCC beoordeelde vervolgens per abriposter of de informatie misleidende reclame was.

Test voor misleidende reclame

De test die wordt toegepast is als volgt: Reclame is oneerlijk indien zij in strijd is met de vereisten van

professionele toewijding en het economische gedrag van de gemiddelde consument die zij bereikt of op wie zij gericht is met betrekking tot het product wezenlijk verstoort of kan verstoren. Men zou kunnen denken dat dit precies is waar Dier & Recht op uit was. Volgens de NRC wordt agressieve reclame echter altijd als oneerlijk beschouwd. Verder wordt iedere reclame die onjuiste of dubbelzinnige informatie bevat met betrekking tot specifieke aspecten van het betrokken product - indien de gemiddelde consument door die informatie ertoe wordt gebracht of kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen (waaronder het nalaten daarvan) dat hij anders niet zou hebben genomen - als misleidend beschouwd.

Dier&Recht vindt het niet goed dat kalveren direct bij de moeder weggehaald worden
Dier&Recht vindt het niet goed dat kalveren direct bij de moeder weggehaald worden

Poster 1

Net onder de tekst "Hulp nodig met stoppen?" wordt een melkpak getoond waarop een jong kalfje staat afgebeeld dat wordt weggevoerd in een kruiwagen, gevolgd door de tekst "Zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed. Kalveren worden onmiddellijk na de geboorte bij hun moeder weggehaald." Dit alles is afgebeeld binnen een zwart kader, net als de gezondheidswaarschuwing op een pakje sigaretten.

ZuivelNL betoogde onder meer dat volgens het Voedingscentrum de consumptie van zuivel past in een gezond voedingspatroon, terwijl de verwijzing naar stoppen de indruk wekt dat zuivel zeer slecht is voor de gezondheid van de mens. Tijdens de hoorzitting erkende Dier & Recht dat het onjuist is om in het algemeen te stellen dat zuivel niet gezond is. De RCC acht de informatie over het stoppen op poster 1 dan ook dubbelzinnig en daarmee misleidend. Dit leidt tot oneerlijke reclame.

Poster 2

Deze poster toont dezelfde setting als poster 1, namelijk een melkpak met daarop een geoormerkt kalf omringd door een zwart kader. In dit kader kan volgens ZuivelNL de tekst "Zuivel is dodelijk. Jaarlijks worden 1,5 miljoen kalveren geslacht voor zuivel" alleen worden opgevat als een gezondheidswaarschuwing. Bovendien wekt de absolute claim over het aantal geslachte kalveren de indruk dat deze slacht alleen aan de zuivelindustrie kan worden toegeschreven, terwijl deze ook de vleesproductie dient.

Dier & Recht antwoordde hierop dat kalveren slechts een bijproduct zijn van zuivel. Zij had de waarschuwing "zuivel is dodelijk" gebruikt om het geweten van de consument wakker te schudden. Hierbij ging Dier & Recht ervan uit dat de consument begrijp dat het kalf doodgaat, niet de consument zelf. De RCC vond deze waarschuwing misleidend, om dezelfde reden als hierboven genoemd. Dit onderdeel van de reclame werd daarom als oneerlijk aangemerkt. De klacht over het slachten kwam opvallend genoeg niet aan de orde. Ik leid hieruit af dat deze in ieder geval niet werd gehonoreerd. 

Voor deze reclame achtte de RCC de claim van ZuivelNL niet gegrond
Voor deze reclame achtte de RCC de claim van ZuivelNL niet gegrond

Poster 3

Op deze poster is een kalf te zien achter de tralies van zijn kleine kooi. ZuivelNL betoogde dat de setting van deze poster (identiek aan hierboven beschreven) en de tekst "Melk maakt meer kapot dan je lief is" melk in verband brengt met twee gezondheidsgevaarlijke producten, namelijk sigaretten en alcohol. ZuivelNL stelde ook dat de claim “Kalfjes krijgen kunstmelk, want hun moedermelk zit in jouw cappuccino" de indruk wekt dat kalveren alleen kunstmelk drinken.

Dier & Recht heeft deze klacht weerlegd door uit te leggen dat in de claim niet staat dat kalveren alleen kunstmelk drinken. Dier & Recht heeft niet ontkend dat kalveren direct na de geboorte biest krijgen. Dit duurt echter slechts 2 dagen, terwijl de natuurlijke speenperiode van kalveren 6 tot 12 maanden bedraagt. Hier achtte de RCC de claim van ZuivelNL niet gegrond, nu ZuivelNL niet betwistte dat de kalveren na enkele dagen kunstmelk krijgen in plaats van koemelk.

Conclusie

Dus wat is het resultaat van dit alles en wat kunnen we leren van deze beslissing? Als de campagne van Dier & Recht vooral uit was op shock and awe, dan is zij zeker geslaagd. De foto's van de kalfjes die werden getoond in de context van gezondheidswaarschuwingen voor sigaretten misten hun effect niet. Potentieel is een aantal consumenten zich bewust geworden van bepaalde feiten die zij zich eerder niet realiseerden. Maar zullen deze consumenten definitief nee zeggen tegen zuivel? Dat is de vraag, want de campagne kan ook een averechts effect hebben.

Persoonlijk acht ik de kans van een verleidelijk zuivelalternatief veel groter om consumenten ertoe te brengen geen of minder zuivel te nuttigen. De les van deze beslissing is dat de vrijheid van meningsuiting weliswaar een belangrijk publiek goed is, maar ook zijn grenzen heeft. Geen enkel doel rechtvaardigt het verstrekken van onjuiste of dubbelzinnige informatie. Dit geldt voor degenen die de voordelen van zuivelalternatieven uiteenzetten, maar zeker ook voor degenen die de nadelen van zuivel benadrukken. 

Karin Verzijden

Karin Verzijden

Advocaat Axon Advocaten

Karin is een life sciences advocaat met een focus op functionele voeding en farmaceutische producten. Zij begeleidt bedrijven in de gehele keten bij de introductie van innovaties in de markt. Dit omvat de kwalificatie van nieuwe ingrediënten, het sluiten van R&D- en licentieovereenkomsten met betrekking tot deze producten en het op de markt brengen ervan met gebruik van voedings- en gezondheidsclaims. Zij adviseert daarbij ook wat betreft personalisatie van levensmiddelen en levensstijlinterventies op basis van de verplichtingen voortvloeiende uit de AVG.

Wat betreft voedingsmiddelen is Karin in het bijzonder vertrouwd met zgn. nieuwe levensmiddelen, waaronder nieuwe proteïnen zoals kweekvlees en insecten en producten vervaardigd op basis van Cannabis. Karin assisteert meerdere bedrijven op dit gebied en spreekt hierover regelmatig op nationale en internationale life sciences events, zoals het Future Food Event van VMT, de Dutch Life Sciences Conference, Vitafoods en Food Matters Live.

Karin rapporteert actuele ontwikkelingen op het gebied van het levensmiddelenrecht op haar blog www.FoodHealthLegal.eu.

Axon Advocaten is kennispartner van VMT binnen het kennisgebied Levensmiddelenwetgeving. Axon is een advocatenkantoor geheel gericht op de life sciences, waaronder food & feed.

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...