Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Het plaatsen van afschrikwekkende foto's op suikerhoudende frisdranken leidt tot 17 procent daling in omzet.

Dat blijkt uit een studie van de University of North Carolina gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos Magazine. Voor het onderzoek werd een testwinkel op ware schaal nagebouwd. Ouders van kinderen van 2 tot 12 jaar moesten in de winkel inkopen doen.

Afgestorven voet op verpakking

De ene groep van 163 mensen kreeg de afschrikwekkende foto’s te zien, naar het voorbeeld uit de tabaksindustrie. De andere groep va 163 niet. Het ging om foto’s van een afgestorven voet en een vervet hart.

Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.
Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.

Afbeeldingen leiden tot gezondere keuzes

Ouders moesten 1 drankje en 1 snack voor de kinderen selecteren naast nog 1 ander supermarkproduct. De afbeeldingen leidden tot 17 procent minder omzet. Dit stakende koopbeeld was ongeacht de achtergrond van ouders naar ethniciteit, opleiding, inkomen en leeftijd kind.

De afbeeldingen leidden bij ouders ook tot keuzes voor minder calorieën (kcal). Het versterkte ook de intentie om kinderen minder suikerhoudende frisdranken te geven.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Beeld: Circpack by Veolia

7 tips voor verduurzaming verpakkingen: 'Producenten die nog niet...

Op het gebied van duurzame verpakkingen krijgen voedselproducenten met steeds meer wetgeving te maken. Denk aan de SUP en de PPWR. De juiste balans...

foto: shutterstock

Verkoop zuivelalternatieven keldert: oneerlijke concurrentie door...

Wakker Dier pleit ervoor dat plantaardige melkalternatieven - net zoals sojadrink en koemelk - vrijgesteld wordt voor verbruiksbelasting. Volgens...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Beeld: Shutterstock

Kan een suikertaks werken? Onderzoek laat zien van wel

Een belasting op snoep en andere producten met (veel) suiker, is 'zeer effectief' en kan de schatkist flink wat opleveren. Daarbij is de invulling...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Zo wil Lidl België de verkoop van plantaardige eiwitproducten verdubbelen 

Zo wil Lidl België de verkoop van plantaardige eiwitproducten...

Supermarktketen Lidl België geeft aan de verkoop van plantaardige eiwitproducten te willen verdubbelen tegen 2030. Uit eigen onderzoek blijkt dat...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Verpakkingsbeurs All4Pack Emballage stelt duurzaamheid centraal

Verpakkingsbeurs All4Pack Emballage stelt duurzaamheid centraal

De verpakkingssector staat centraal in de transitie naar circulariteit en CO2-neutraliteit. De beurs All4Pack Emballage - van 4 t/m 7 november 2024...