Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Afschrikwekkende foto's op verpakking zorgen voor 17 procent minder verkoop suikerhoudende frisdrank

Het plaatsen van afschrikwekkende foto's op suikerhoudende frisdranken leidt tot 17 procent daling in omzet.

Dat blijkt uit een studie van de University of North Carolina gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos Magazine. Voor het onderzoek werd een testwinkel op ware schaal nagebouwd. Ouders van kinderen van 2 tot 12 jaar moesten in de winkel inkopen doen.

Afgestorven voet op verpakking

De ene groep van 163 mensen kreeg de afschrikwekkende foto’s te zien, naar het voorbeeld uit de tabaksindustrie. De andere groep va 163 niet. Het ging om foto’s van een afgestorven voet en een vervet hart.

Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.
Het onderzoek werd gedaan door twee groepen met elkaar te vergelijken.

Afbeeldingen leiden tot gezondere keuzes

Ouders moesten 1 drankje en 1 snack voor de kinderen selecteren naast nog 1 ander supermarkproduct. De afbeeldingen leidden tot 17 procent minder omzet. Dit stakende koopbeeld was ongeacht de achtergrond van ouders naar ethniciteit, opleiding, inkomen en leeftijd kind.

De afbeeldingen leidden bij ouders ook tot keuzes voor minder calorieën (kcal). Het versterkte ook de intentie om kinderen minder suikerhoudende frisdranken te geven.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

foto: shutterstock

Consumentenbond: 'Vooral huismerken beknibbelen stilletjes op dure...

Volgens de Consumentenbond passen voedingsbedrijven hun receptuur aan om prijsstijging van grondstoffen te compenseren. Zo zit er minder hazelnoot in...

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht...

Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert 

Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert

Foodwatch eist dat de verpakking van vrije-uitloopeieren wordt aangepast zodra er een ophokplicht van kracht is. Daarom stapte de organisatie vorige...

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn,...

Een lege plek op de plaats waar normaal Haribo-snoep ligt. Foto: Distrifood

Jumbo heeft geen Haribo meer en aanvoer Coca-Cola droogt op

Onderhandelingen tussen Jumbo en leveranciers lopen stroef. Haribo-snoep is al sinds vorige week niet meer te krijgen en nu zouden ook artikelen van...

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet...

Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees

Conclusie pilot Jumbo: Geen vleesvervangers naast vlees

Na een pilot in zeven winkels heeft Jumbo besloten vleesvervangers niet naast het vleesproduct te plaatsen. Vervolgonderzoek is nodig.

Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

Van de mensen die gezonder willen eten zegt 17 procent te weinig geld te hebben om daadwerkelijk gezonde producten te kopen. Een groter deel van 39...