Coca-Cola ontwikkelt papieren fles zonder plastic

Coca-Cola ontwikkelt papieren fles zonder plastic

Coca-Cola is bezig met de ontwikkeling van een 100% papieren fles. Inmiddels heeft het bedrijf een prototype ontwikkeld. Helemaal plasticvrij is de fles nog niet. De drankenproducent zegt er hard aan te werken om een 100% papieren fles snel op de markt te brengen.

Onlangs lanceerde Coca-Cola het prototype van de papieren fles. Het prototype bestaat tot zo ver alleen nog maar uit een papieren omhulsel. De fles heeft een plastic binnenlaag en dop om de fles mee af te sluiten. Het plastic dat momenteel nog in de fles zit is gemaakt van 100% gerecycled plastic. Het doel is echter om de fles geheel plasticvrij te maken.

Innovatielab

De papieren fles wordt ontwikkeld in het innovatielab van Coca-Cola in Brussel, België. Coca-Cola werkt voor deze ontwikkeling samen met Paboco, pionier op het gebied van papierenflessen, en nog drie andere bedrijven uit de Paboco Pioneer Community. Stijn Franssen, EMEA R&D packaging innovation manager bij Coca-Cola, vertelt het volgende over de fles: “Onze visie is om een papieren fles te ontwikkelen die kan worden gerecycled net als ieder ander soort papier. Dit prototype is de eerste stap om dit te bereiken.”

Wereld zonder afval

Het doel van Coca-Cola is een wereld zonder afval. De drankenproducent heeft het doel om tegen 2030 voor iedere fles of ieder blikje dat zij verkopen, een andere fles of ander blikje in te zamelen. Hiermee wil Coca-Cola het gebruik van nieuw ‘virgin’ plastic en andere verpakkingsmaterialen verminderen.

Geheel plasticvrij

“Een papieren fles opent een hele nieuwe wereld aan verpakkingsmogelijkheden. Wij zijn ervan overtuigd dat papieren verpakkingen een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst”, vertelt Franssen. Echter ziet Coca-Cola wel de vele uitdagingen die haar te wachten staan voor zij een geheel plasticvrije fles op de markt kan zetten.

Prototype papieren fles - Coca-Cola

Strenge veiligheidseisen

Flessen gemaakt van papier moeten vooralsnog voldoen aan strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen, net als iedere andere verpakking. Coca-Cola test haar fles in het laboratorium om te zien hoe het houdt in de koelkast, hoe sterk de fles is en hoe goed de kwaliteit van de dranken blijft. De vraag is dan ook nog hoe het zit met migratie vanuit papieren verpakkingen naar de dranken.

Reactie consumenten

“We denken ook na over hoe onze consumenten op deze papieren fles zullen reageren. Daarbij gaat het om zaken als wanneer en waar de fles kan worden verkocht en hoe deze kan worden gerecycleerd. De fles moet vanuit iedere invalshoek worden onderzocht zodat we in alle opzichten de beste versie van de fles maken”, aldus Franssen.

Technologische oplossingen

De drankenproducent heeft er vertrouwen in dat technologische oplossingen zullen helpen om de toekomstige plasticvrije papieren fles te realiseren. “Dit maakt allemaal deel uit van onze reis om de meest duurzame verpakkingsoplossingen te vinden, zodat mensen van onze drankjes kunnen genieten op een manier die goed is voor hen en onze planeet”, vertelt Franssen.

Breed scala verpakkingen

Coca-Cola wil een verpakkingstechnologie ontwikkelen die deel uit kan maken van de verpakkings- en portfoliomix van Coca-Cola. Deze technologie willen zij later inzetten in een breed scala aan producten om toe te werken naar een wereld zonder afval.

De Week van VMT

Plastic heeft een steeds negatiever imago door de plastic soep in de oceaan. Het heeft echter een belangrijke functie bij het tegengaan van voedselverspilling en het bevorderen van voedselveiligheid. Bovendien is het een licht en goed te recyclen verpakkingsmateriaal. Jouri Schoemaker van Pieter Pot levert voedingsmiddelen bij consumenten thuis in herbruikbare glazen potten. Frisdrankenproducent Vrumona wil vanaf 2021 alleen nog maar PET-flessen gebruiken die voor meer dan de helft uit rPET bestaan. Wat de reden voor deze keuze is, legt hij in dit college uit. Martine Kruiswijk gaat in het webinar in op de keuze voor PET als verpakking voor frisdrank en de transitie van Vrumona naar circulaire verpakkingen. Schoemaker en Kruiswijk gaan met elkaar en met de kijkers in debat over dit onderwerp.
Bekijk het programma voor alle dagen

Meld u direct aan

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...