Tip van jouw advocaat: Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

Tip van jouw advocaat: Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

KENNISPARTNER - COLUMN - Dat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.

Uitgangspunt is dat de consument niet mag worden misleid. Verwijzen afbeeldingen, namen of foto’s naar een land?
En zal de consument denken dat het product daarvandaan komt? Dan moet het zogeheten primaire ingrediënt óók uit dat land afkomstig zijn. Maar wisselende inkoopprijzen of mislukte oogsten maken dat de aardappelen voor de friet, of de cacaobonen voor de chocolade (tijdelijk) uit een heel ander land komen. De illustraties op de verpakking kloppen dan niet meer met de werkelijkheid. Dat moet volgens de Europese wetgever worden gecorrigeerd: de naam van het land of werelddeel waar het primaire ingrediënt vandaan komt, moet er ook bij komen te staan. Niet weggestopt, maar in hetzelfde gezichtsveld als dat vlaggetje of die foto. Zo wordt de misleiding over het land van herkomst weggenomen.

Geregistreerde merken zijn uitgezonderd

Dit heeft inmiddels veel voeten in de aarde. De regels zijn minder duidelijk dan het lijkt. Gelukkig zijn merken die geregistreerd zijn uitgezonderd. Het Italiaanse vlaggetje in het logo van Grand’Italia mag altijd blijven, ook als het graan van de pasta niet uit Italië komt. En namen die inmiddels zijn ingeburgerd hoeven zich ook niet aan de strenge regels te storen: Franse mosterd, Goudse stroopwafels en Frankfurter worstjes zijn inmiddels een beschrijvende naam geworden voor een smaak of receptuur. De consument zal niet denken dat de worstjes alleen maar uit Frankfurt komen.

Landsymbolen geven ook herkomst aan

Ook bekende gebouwen (Berliner Tor) en herkenbare landsymbolen (molens en tulpen, het Vrijheidsbeeld) kunnen zo’n herkomstteken vormen. De regels lijken helder, maar zijn toch best onduidelijk, bijvoorbeeld bij het vaststellen wat in een product het ‘primaire ingrediënt’ is. En volgens de regels moet je evenzoveel keren een disclaimer plaatsen als dat je vlaggetjes en landkleuren hebt afgebeeld. Dat is wel heel streng… Uiteindelijk draait het om het voorkomen van misleiding van de consument en dat kan misschien met één duidelijke disclaimer ook bereikt worden.

De oplossing? Verwijzingen naar een receptuur of stijl vallen buiten de herkomstregels. Veel verpakkingen worden inmiddels aangepast in de trant van ‘yoghurt Griekse stijl’ of ‘Aspergesoep op Limburgse wijze’. Wat een vrolijk vlaggetje op de verpakking wel niet teweeg kan brengen…

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...