Coronavirus doet verkopen rijst omhoogschieten: 150% omzetgroei

Coronavirus doet verkopen rijst omhoogschieten: 150% omzetgroei

Het hamstergedrag van consumenten is duidelijk zichtbaar in de verkoopcijfers van rijst. In de tweede week van maart namen de verkopen met 150 procent toe. Ook de omzet van brood, diepvriesgroenten en pasta nam fors toe.

Dat blijkt uit omzetcijfers van onder andere rijst die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar buiten heeft gebracht

Rijst

‘De omzet van rijst nam al vanaf de laatste week van februari toe. In de eerste week van maart vlakte de omzetgroei vervolgens wat af, waarna in de tweede week van maart een stevige groei van de omzet wordt gemeten’, zo omschrijft het bureau de ontwikkelingen.

Brood en graanproducten

De trend bleef niet beperkt tot rijst. CBS: ‘Rijst behoort, net als pasta, tot de productgroep brood en graanproducten. Dit is de productgroep met voedingsmiddelen waar in de tweede week van maart de hoogste omzet door de supermarkten is behaald.’

Diepvriesgroenten

Ook de omzet van houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten en pasta nam procentueel gezien sterk toe. De omzet van groenteconserven en diepvriesgroenten lagen beide ruim 115 procent hoger. Overigens ging ook de omzet van verse groenten omhoog, maar veel minder hard (met bijna 30 procent), meldt het CBS.

Verkopen van handzeep vijf keer over de kop

Niet geheel onverwacht ziet ook het CBS een duidelijke piek in de verkopen van producten als toiletpapier en handzeep, waar de indexen nog veel hoger lagen dan bij rijst en aanverwante producten. ‘De omzet van handzeep lag vijf keer hoger ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook in de laatste week van februari en in de eerste week van maart waren er al sterk verhoogde omzetcijfers voor handzeep.’

Hoge indexen voor toiletpapier en zelfzorgmedicijnen

Dat geldt dus ook voor toiletpapier. ‘De omzet van toiletpapier is in de tweede week van maart ruim verdubbeld in vergelijking met dezelfde week in 2019, terwijl de omzetcijfers voor dit product doorgaans vrij constant zijn.’ Ook de omzet van farmaceutische producten zoals zelfzorgmedicijnen lag in de tweede week van maart 150 procent hoger dan dezelfde week een jaar eerder.

Doorstart Ladessa onder Belgische vleugels van The Spreadmaker

Doorstart Ladessa onder Belgische vleugels van The Spreadmaker

Ladessa, Nederlands producent van filet américain en diverse spreads, gaat na een faillissement een doorstart maken. Deze nieuwe kans komt er dankzij...

Beeld: Plukon Food Group

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Plukon Food Group neemt Algas SP...

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij....

Nederland wederom grootste bierexporteur binnen Europa

Nederland wederom grootste bierexporteur binnen Europa

Nederland was verledenjaar wederom de grootste bierexporteur van de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de...

Pieter Pot over doorstart: 'We verwachten dit jaar géén verlies te draaien'

Pieter Pot over doorstart: 'We verwachten dit jaar géén verlies te...

De verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot denkt dit jaar voor het eerst geen verlies te draaien, dat vertelt oprichter Jouri Schoemaker. Pieter Pot...

Belgische visserijsector: 'Inktvis verdringt tong en schol in het net'

Belgische visserijsector: 'Inktvis verdringt tong en schol in het net'

Belgische en Nederlandse zeevissers vingen tot dusver vooral tong en schol. In België is daar nu verandering in gekomen. Inmiddels domineert de...

foto: shutterstock

EU pleit voor importheffing Russisch graan

De Europese Unie (EU) wil importheffing invoeren voor graan uit Rusland en zijn bondgenoot Belarus. Dat graan kan nu zonder noemenswaardige heffingen...

Beeld: Shutterstock

Herstructurering Unilever: ijstak afgesplitst en gevolgen voor 7500...

Voedingsmiddelenconcern Unilever gaat zijn ijsjestak, met onder andere de merken Magnum en Ben & Jerry's, afsplitsen. Ook wil het bedrijf bij zijn...

NIZO investeert in productielocatie melkzuur

NIZO investeert in productielocatie melkzuur

NIZO neemt de productiefaciliteit voor melkzuur over van Vika Nutrition. Deze aankoop moet ook de relatie met afnemer dsm-firmenich versterken.