Deze 3 ingrediënten voerden de boventoon op de FiEurope
Elk jaar komen ingrediëntenleveranciers groot en klein samen op de internationale beurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje. Deze ingrediënten vielen op.

Elk jaar komen ingrediëntenleveranciers groot en klein samen op de internationale beurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje. Deze ingrediënten vielen op.

In een nieuwe, eigen, supermarkt introduceert Upfront bijna 200 verschillende producten onder zijn eigen label. Het moet de voorbode zijn van een groei naar honderden Upfront-supermarkten door het hele land. 'Wij zijn voor zover ik weet de eerste volledig additievenvrije supermarkt,' zegt Upfront-mede-oprichter Mark de Boer tegen Distrifood.
GesponsordDe vraag naar clean label-oplossingen in voedingsmiddelen neemt sterk toe. Consumenten letten steeds kritischer op etiketten en zien liever herkenbare ingrediënten dan E-nummers. Voor producenten van vleeswaren betekent dit een uitdaging: hoe behoud je textuur, vochtbinding en smaak van ham bijvoorbeeld, zonder toevoeging van carrageen (E407)?
Voor abonneesMet de toename van het aantal kritische consumenten, stijgt ook de vraag naar producten met 'minder chemische' ingrediënten. Producenten willen aan deze vraag voldoen door additieven te vervangen door ingrediënten zonder E-nummers. Dit is echter niet altijd toegestaan. In dit artikel meer over de regels rondom het gebruik van clean label ingrediënten.

Folkert Fennema, eigenaar van Fennema Food Development, lanceert een praktisch handboek over E‐nummers getiteld: 'Het complete E‐nummer handboek ‐ Van E‐ tot Z'.

Het Franse bedrijf Flanquart introduceert puree en meel van zonnebloem- en pompoenpitten. Volgens het bedrijf is het een betaalbaar en duurzaam alternatief voor noten in onder meer chocolade, ijs, sauzen en bakkerijproducten.

"Clean label - dat betekent geen additieven zoals de veelgebruikte methylcellulose, een goede bite en een hoog eiwitgehalte." Volgens Lukas Böni, mede-oprichter van Planted onderscheiden de vleesvervangers van zijn bedrijf zich door deze 3 aspecten. Nu de vraag naar minder bewerkte vleesvervangers toeneemt, is het Zwitserse bedrijf al voorgesorteerd om hieraan te voldoen.

Ook in de Verenigde Staten is ultraprocessed een populair onderwerp. Innova Market Insights deed consumentenonderzoek en kwam tot 5 inzichten. Bij de presentatie gaven ze ook 3 manieren voor productontwikkelaars om met dit onderwerp om te gaan. Deze zijn ook waardevol voor Nederlandse consumenten.

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups opgericht tijdens of na de coronacrisis hameren juist op minimale bewerking en weinig ingrediënten. Fermentatie lijkt ook hier de weg.
Voor abonneesNiels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar natuurlijke ingrediënten. "We moeten fermentatie positioneren als een nieuwe manier om voedsel te produceren, niet als iets wat ultraprocessed food oplevert."