Innova Foodtrends 2022: Consumenten zien bescherming planeet als gezamenlijke verantwoordelijkheid

Innova Market Insights verklapt vlak voor de Anuga alvast 3 van de top 10 trends van 2022. Global Insights director Lu-Ann Williams zal op 2 november tijdens het online seminar Food Future Update terugblikken op de trends van dit jaar en dieper ingaan op de trends van volgend jaar.

Een van de belangrijke trends voor volgend jaar is: Shared Planet. Dit betekent dat consumenten en bedrijven samen verantwoordelijkheid nemen om de planeet te beschermen.

Lu-Ann Williams ziet dat consumenten het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid zien om de planeet te beschermen. Het bouwt voort op eerdere trends van transparantie en clean label. “Deze trends komen nu bij elkaar. Vertrouwen en transparantie zijn nodig om het verhaal van een product te vertellen.”

Innovaties in plantaardig

Ook de trend plantaardig ontwikkelt zich door. Innova Market Insights ziet dat de huidige fase van plantaardig een goede voedingsbodem voor innovatie vormt. Onder de naam Plantbased: the canvas for innovation ontstaan veel meer mogelijkheden voor innovatie. Williams: “Topchefs in de VS, Europa en Azië veranderen heel het menu naar plantaardig waardoor consumenten zien wat er allemaal mogelijk is.” De organisatie vraagt elk jaar aan consumenten waarom ze voor plantaardige producten kiezen. Ook dit jaar staat gezondheid op plek 1, maar duurzaamheid is gestegen naar plek 2. “Dit haakt weer aan bij de vorige trend: consumenten die hun verantwoordelijkheid nemen.” Ook ontwikkelingen bij leveranciers maakt dat er veel meer mogelijkheden zijn voor nieuwe generatie producten.

Vooruitgang door technologie

De derde trend die Williams alvast vrijgeeft, omvat alles rond technologie: Tech to table. Williams: “Dit gaat over technologische vooruitgang die zorgt voor innovaties. Het varieert van kweekvlees tot digitale interactie met de consument.” Deze trend heeft een vlucht gekregen door Covid. “Vorig jaar experimenteerden veel mensen voor het eerst met thuisbezorgen van eten.” Innova Market Insights verwacht het komende jaar meer innovaties te zien op dit gebied.

Food Future Update

Op 2 november gaat Lu-Ann Williams tijdens het online seminar Food Future Update dieper in op de trends van het afgelopen jaar en hoe ze zich het komend jaar zullen ontwikkelen.

Deze drie trends die al bekend zijn gemaakt, komen ook aan bod tijdens de rest van het programma. Zo is er een reportage bij kweekvleespionier Mosa Meat, een panel over de ontwikkeling in plantaardige kazen en een reportage over duurzaamheidsclaims op verpakkingen. Helemaal on trend!

Bekijk het gehele programma en meld je direct aan.