NVWA: 'Webshops vol met niet bewezen collageenclaims'

NVWA: 'Webshops vol met niet bewezen collageenclaims'

Ruim 80% van de online webshops die collageensupplementen verkopen gebruiken onrechte claims, concludeert de NVWA. De NVWA legt hiervoor boetes op en de verkopers moeten hun website aanpassen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzocht dertig online verkooppunten om te controleren of verkopers zich aan de wettelijke regels houden. Het merendeel van de webshops voldoet volgens de NVWA niet aan de wet. Op vijfentwintig websites werden gezondheidsclaims of medische claims gemaakt, zoals 'middel tegen darmklachten' of 'ter ondersteuning van het kraakbeen'. Onder de beboete verkopers is de winkelketen Kruidvat. Die omschreef collageen als "een soort lijm, die zorgt voor stevigheid en elasticiteit". De autoriteit benadrukt dat het maken van claims over collageensupplementen te alle tijden verboden is, omdat het gebruik van deze supplementen geen enkel wetenschappelijk bewezen effect heeft. De NVWA heeft de webshops verplicht de misleidende claims op hun website aan te passen en controleert de komende maanden of dit ook is gebeurd. Waar nodig legt de autoriteit zwaardere maatregelen op, tot de overtredingen zijn opgelost.

Misleidende claims

Ongeveer de helft van alle gemaakte misleidende collageenclaims betrof medische claims, zoals beweringen over een gunstig effect bij diabetes of darmklachten. Medische claims gaan over het voorkomen of genezen van ziekten. Dergelijke claims zijn nooit toegestaan bij voedingssupplementen.

De andere helft van de misleidende claims betreft gezondheidsclaims. Dergelijke claims maken een bewering over het gezondheidseffect van een stof; in dit geval dus collageen. "Bij de verkoop van collageensupplementen werd bijvoorbeeld vermeld dat deze goed zijn voor het kraakbeen en helpen om de mobiliteit te verbeteren", meldt de NVWA. Een gezondheidsclaim is alleen toegestaan als het effect wetenschappelijk bewezen is en de claim door de Europese Unie (EU) is goedgekeurd.

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Minimaal bewerkt of ultrabewerkt eten volgens dieetrichtlijn, beide gezond? 5 inzichten uit recent onderzoek
  2. Voedselprijzen op hoogste niveau in twee jaar, vooral vlees en plantaardige olie duur
  3. Voor abonneesHoe maak je hybride producten die wel werken? Zo pakken deze 3 bedrijven het aan
  4. Zo werken deze 6 startups aan innovatie en duurzaamheid
  5. Avocadopulp van Nederlands bedrijf mogelijke oorzaak botulisme op Italiaans foodfestival
  6. Voor abonneesTegen deze 5 bottlenecks lopen kwaliteitsmanagers aan in wetgeving
  7. Frans zout krijgt beschermde status
  8. GesponsordSlimmer meten met klassieke methodes
  9. Clean label ingrediënten: zo zit het met de geldende wet- en regelgeving
  10. Voor abonneesTips: Zo wapen je jouw product tegen merk- en reputatieschade door imitatie-edibles
  1. Beyond Meat verandert naam naar Beyond: switch naar 'functioneel plantaardig'
  2. Voor abonneesStappenplan: is een challengetest nodig voor jouw product?
  3. Flexibele verpakkingen lichter en beter recyclebaar? Startup ontwikkelt nieuwe coatingtechniek
  4. Voor abonneesFAO: precisiefermentatie een veilige en duurzame toekomst voor de voedselproductie?
  5. Van UPF tot Handboek Microbiologie: verdiep je kennis met deze 4 webinars
  6. Minder bezoeken maar vollere mandjes: zo shopt consument in supermarkt
  7. Voor abonneesMicrobioloog onthult wat zij nooit eet om E. coli en salmonella te vermijden
  8. Jumbo scherpt communicatie recalls A-merken aan
  9. Nederlandse recalls en waarschuwingen juli: Schadelijke stoffen afslankcapsules
  10. Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen juli: Incorrecte bereidingswijze etiket lupines