'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'

'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'
De Europese Commissie komt met een voorstel om 'greenwashing' in duurzaamheidsclaims tegen te gaan

Voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten bieden te veel keuzes aan producten en zijn vaak te positief in hun claims over duurzaamheid. Dat maakt het voor klanten lastig om een geïnformeerde duurzame keuze te maken.

Dat meldt Distrifood, zusterblad van VMT. De helft van de Nederlandse consumenten zegt dat ze duurzaamheid laten meewegen in hun aankopen, maar dat is lastig als er een te grote keuze in het schap, benadrukt directeur Leontien Hasselman-Plugge van Impact Buying, een adviesbureau op het gebied van duurzaam inkopen.

Foto2_Leontien Hasselman Plugge.jpg
Leontien Hasselman-Plugge

"In theorie hebben consumenten veel invloed, met hun dagelijkse boodschappen. Maar als je voor een schap staat met twintig soorten ingeblikte tomaten, is het lastig om te weten wat je kiest. Hoe kun je dan bepalen aan welk blik moderne slavernij hangt?", zegt Hasselman-Plugge. Volgens haar ligt er een grote rol voor bedrijven om deze ongebreidelde keuzes te beperken. Zo zouden ze producten die overduidelijk maatschappelijke schade veroorzaken dienen te weren. "Het is de rol van de overheid om spelregels op te stellen om de ondergrens hiervoor te bepalen."

Communicatie over duurzaamheid moet anders

Om consumenten de duurzame keuze te laten maken in de supermarkt, moet de communicatie over producten anders, vindt Hasselman. Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid op de verpakkingen van hun producten. Maar deze claims formuleren ze vaak te positief, signaleert de directeur van Impact Buying. "Er kan bijvoorbeeld nog steeds milieuschade zijn aangericht in de keten van toeleveranciers, alleen is deze gecompenseerd."

Kansen fabrikanten en supers met true pricing

Een goede manier om duurzaamheid op een goede manier neer te zetten, is true pricing geeft Hasselman aan. Dit toont klanten in de supermarkt de werkelijke kosten van een product. Ook de maatschappelijke kosten in de hele keten en de verpakkingsimpact komen hierin terug, weet de directeur van Impact Buying. "Dit kan duurzame keuzes aantrekkelijk maken voor consumenten. En voor retailers om hun inkoopkeuzes te wijzigen." Ze plaatst wel een kanttekening: "Alleen in een tijd van hoge inflatie is het natuurlijk de vraag hoe haalbaar dit is." Momenteel experimenteert Albert Heijn met de true pricing van koffie. Ook de politiek duikt in het onderwerp. Zo diende Kamerlid Raoul Boucke van D66 een motie in over true pricing waar de Tweede Kamer deze week over stemt.

Maurice de Jong

Maurice de Jong

Redacteur

  1. Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop
  2. De energiebesparingsplicht zorgt voor kopzorgen, zegt FME
  3. Albert Heijn en Tony's Chocolonely willen meer traceerbare chocolade. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet'
  4. Tetrapak breidt recyclingcapaciteit drankkartons uit
  5. Amerika kan aan het kweekvlees: Good Meat en Upside Foods krijgen goedkeuring voor verkoop
  6. Analyse: biologische boterham wordt uiteindelijk goed belegd
  7. Sunt gaat ook bananen uit retail verwerken: 'Het is complexer dan de havens, maar we gaan ervoor'
  8. FNLI teleurgesteld over uitblijven Landbouwakkoord 
  9. Innocent pronkt met fabriek Europoort: 'controle over iedere stap in het energieproces'
  10. FNLI: 'Geen gastax voor bedrijven die nog niet kunnen overschakelen op elektriciteit'
  1. RCC: Marley Spoon in de fout met duurzaamheidsclaim varkensvlees
  2. Startup wil doorsnee Nederlander aan de eerlijke koffie: 'We kopen de hele oogst tegen een eerlijke prijs'
  3. Commentaar: voedselindustrie snakt naar meer consensus over duurzaamheid
  4. Wat moeten foodbedrijven met herbruikbare verpakkingen? 'Wees voorbereid en wacht niet op wetgeving'
  5. VMT 4 (2023): Circulair produceren
  6. Nederlandse foodketen moet Europese duurzame 'ondergrenzen' optrekken. Maar waarom niet gelijk alles biologisch?
  7. F&A Next: Productontwikkeling voor een duurzamer voedselsysteem? Zo doen deze bedrijven dat
  8. Revyve schaalt met investering productie eiwit uit biergist op: 'Klanten willen af van niet duurzaam en duur kippenei-eiwit'
  9. Handig overzicht: hoe duurzaamheid - CO2-footprint - te berekenen (+video's)
  10. interpack 2023: Digitalisering is een win-win voor machinebouwers en voedingsbedrijven