'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'

'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'
De Europese Commissie komt met een voorstel om 'greenwashing' in duurzaamheidsclaims tegen te gaan

Voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten bieden te veel keuzes aan producten en zijn vaak te positief in hun claims over duurzaamheid. Dat maakt het voor klanten lastig om een geïnformeerde duurzame keuze te maken.

Dat meldt Distrifood, zusterblad van VMT. De helft van de Nederlandse consumenten zegt dat ze duurzaamheid laten meewegen in hun aankopen, maar dat is lastig als er een te grote keuze in het schap, benadrukt directeur Leontien Hasselman-Plugge van Impact Buying, een adviesbureau op het gebied van duurzaam inkopen.

Leontien Hasselman-Plugge
Leontien Hasselman-Plugge

"In theorie hebben consumenten veel invloed, met hun dagelijkse boodschappen. Maar als je voor een schap staat met twintig soorten ingeblikte tomaten, is het lastig om te weten wat je kiest. Hoe kun je dan bepalen aan welk blik moderne slavernij hangt?", zegt Hasselman-Plugge. Volgens haar ligt er een grote rol voor bedrijven om deze ongebreidelde keuzes te beperken. Zo zouden ze producten die overduidelijk maatschappelijke schade veroorzaken dienen te weren. "Het is de rol van de overheid om spelregels op te stellen om de ondergrens hiervoor te bepalen."

Communicatie over duurzaamheid moet anders

Om consumenten de duurzame keuze te laten maken in de supermarkt, moet de communicatie over producten anders, vindt Hasselman. Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid op de verpakkingen van hun producten. Maar deze claims formuleren ze vaak te positief, signaleert de directeur van Impact Buying. "Er kan bijvoorbeeld nog steeds milieuschade zijn aangericht in de keten van toeleveranciers, alleen is deze gecompenseerd."

Kansen fabrikanten en supers met true pricing

Een goede manier om duurzaamheid op een goede manier neer te zetten, is true pricing geeft Hasselman aan. Dit toont klanten in de supermarkt de werkelijke kosten van een product. Ook de maatschappelijke kosten in de hele keten en de verpakkingsimpact komen hierin terug, weet de directeur van Impact Buying. "Dit kan duurzame keuzes aantrekkelijk maken voor consumenten. En voor retailers om hun inkoopkeuzes te wijzigen." Ze plaatst wel een kanttekening: "Alleen in een tijd van hoge inflatie is het natuurlijk de vraag hoe haalbaar dit is." Momenteel experimenteert Albert Heijn met de true pricing van koffie. Ook de politiek duikt in het onderwerp. Zo diende Kamerlid Raoul Boucke van D66 een motie in over true pricing waar de Tweede Kamer deze week over stemt.

Volgens Annie Alting onderschatten bedrijven de impact van de CSRD wetgeving

Producenten onderschatten impact CSRD wetgeving: 'Het wordt een licence to operate'

Vanaf 2024 zullen de eerste grote bedrijven volgens de CSRD wetgeving moeten rapporteren op duurzaamheidsgebied. Voor veel bedrijven is er bij deze wetgeving nog sprake van 'bomen' en 'een bos'. Toch is het belangrijk dat zowel grote als kleine bedrijven nu al starten met een goede voorbereiding, stelt Annie Alting, duurzaamheidsconsultant bij Factor Delta. "Niemand kan dit alleen, dus laat die eilandencultuur los."

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Ons voedselsysteem loopt zowel economisch, sociaal als ecologisch vast. Met een groeiende wereldbevolking en gelijkblijvende consumptiepatronen zal ons huidige voedselsysteem niet langer voedselzekerheid blijven bieden. Kortom, werk aan de winkel voor de voedingsindustrie, waarbij keteninnovatie een doorslaggevende factor zal worden. Het wordt schaken op 6 borden tegelijk.

Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn een test aan met true pricing

AH laat duurzaamheidsdilemma bij klant: 'gewetenloos koffie drinken' of vrijwillig meer betalen voor milieuschade

Albert Heijn zette naar eigen zeggen in 2022 meerdere stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo introduceerde de supermarkt dynamisch prijzen en nam zij afscheid van plastic groentezakjes. Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn aan te gaan voor een B Corp certificering en te testen met true pricing. In dit artikel de belangrijkste stappen van Albert Heijn op een rij.

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet drastisch veranderen om biodiversiteit en voedselzekerheid te garanderen' (podcast)

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet drastisch veranderen om biodiversiteit en voedselzekerheid te garanderen' (podcast)

De wereldwijde biodiversiteit is sinds 1970 afgenomen met 68%. Dit komt volgens het WWF voor een groot deel door hoe wij voedsel consumeren en vooral ook produceren. VMT praat met Natasja Oerlemans, Head of Food & Agriculture bij het Wereld Natuur Fonds (WWF), over wat de voedselindustrie kan veranderen om biodiversiteit in de toekomst te garanderen en pandemieën te verminderen.

Nederlandse boeren proeven voor het eerst kweekvleesburger Mosa Meat

Nederlandse boeren proeven voor het eerst kweekvleesburger Mosa Meat

Mosa Meat organiseerde voor het eerst een formele proeverij in Nederland. Ze lieten onder andere Nederlandse veehouders de Mosa Burger proeven.

Wijn van tafeldruiven? Rotterdam Urban Winery lanceert circulaire wijn

Wijn van tafeldruiven? Rotterdam Urban Winery lanceert circulaire wijn

Overrijpe druiven belanden vaak in de vergister. "Dat is perfect voor ons", aldus Wouter Bijl, eigenaar van de Rotterdam Urban Winery. De startup...

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg...

Milo en Bryce Wrigley van de Alaska Flour Company. (Foto: Alaska Flour Company)

Aan tafel Alaska #3: Hoge kwaliteit gerstproducten van een...

Afgelopen week waarschuwde groentefabrikant HAK er nog voor: door klimaatverandering worden oogsten en daarmee de toevoer voor voedingsproducenten...

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van ontbossing tot een onvoorspelbaar klimaat

Duurzame dilemma's in cacao, koffie en cashew in Ivoorkust: van...

VMT kreeg de mogelijkheid om met Ofi - een van grootste inkopers van grondstoffen zoals cacao - plantages te bezoeken en met boeren te praten over...

Foto: FrieslandCampina

Mars en FrieslandCampina willen samen broeikasgassen verminderen

Mars en FrieslandCampina gaan samenwerken om de uitstoot van broeikasgas te reduceren. Het gaat daarbij om de uitstoot die vrijkomt bij de...

Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen

De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg...

De hele verpakkingsketen verduurzamen is niet makkelijk. Het probleem van verpakkingsafval is te groot en te complex. Verpakkingsspecialist Ariane...

Klimaatverandering houdt groenteverwerker Ardo op alle niveaus bezig: van spinazietekort tot   weerbarstige wetgeving

Klimaatverandering houdt groenteverwerker Ardo op alle niveaus bezig:...

Door het natte voorjaar en de verlate inzaai sorteert de Belgische groenteverwerker Ardo nu al voor op een tekort aan spinazie en erwten....