Navulverpakking van Unilever wint Afvalfonds Verpakking Awards

Donderdag 9 juni was de eerste editie van de Afvalfonds Verpakkingen Awards. Er werden negen onderscheidingen uitgereikt in zeven categorieën aan bedrijven en organisaties die afgelopen jaar een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan een duurzame samenleving. Unilever was een van de prijswinnaars, voor zijn navulverpakkingen voor Cif.
Delen:
Volgens het Verpakkingsfonds leveren de verpakkingsketens een grote en actieve bijdrage aan het volledig circulair maken van de Nederlandse economie, die daarbij tot de Europese koplopers behoort. Foto: Shutterstock

Het Afvalfonds wil in samenwerking met alle ketenpartners de verpakkingsketens sluitend maken. Dit doet het onder meer door de afvalbeheersbijdrage te innen bij bedrijven die verpakte producten leveren en door vergoedingen te verstrekken aan gemeenten voor het verantwoord inzamelen van verpakkingsafval van huishoudens.

Awards

Om innovatie en samenwerking op het gebied van ontwerp, inzameling, sortering en recycling van verpakkingen te stimuleren, organiseert het Afvalfonds jaarlijks de Verpakkingen Awards. De Awards worden gerealiseerd in samenwerking met Nederland Schoon, Nedvang en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV).

Er zijn zeven categorieën waarin prijzen worden uitgereikt, maar Unilever is, met de navulverpakking voor Cif, door de vakjury uitgeroepen tot overall winnaar. Unilever is daarmee het eerste bedrijf dat in het schoonmaaksegment een navulverpakking levert, die onder meer volumevermindering en materiaalbesparing oplevert.

Consumentenjury

De consumentenjury vond de innovaties van Umincorp het meest bijdragen aan een duurzamer samenleving. Umincorp heeft nieuwe scheidingstechnieken voor plasticafval ontwikkeld. Waar voorheen het aangeboden afval alleen geschikt was voor verbranding, kan Umincorp inmiddels 60% van de plastic verpakkingen terugwinnen, met een gemiddelde zuiverheid van 96%.

De andere winnaars waren: Gemeente Wierden (beste inzamelsysteem), gemeente Waalwijk (meest effectieve communicatie), gemeente De Bilt (beste samenwerkingsinitiatief), Albert Heijn & Hordijk (meest innovatieve toepassing van recyclaat) en BVP Verpakkingen (best recyclebare verpakking).