Europese palmolie-industrie pleit voor 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie en regelgeving

Europese palmolie-industrie pleit voor 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie en regelgeving

KENNISPARTNER- De Europese alliantie van palmolie-raffinadeurs en producenten, verenigd in de European Palm Oil Alliance (EPOA), heeft een position paper uitgebracht waarin de sector kenbaar maakt regelgeving binnen de Europese Unie (EU) te verwelkomen om te komen tot 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie in Europa.

Europese regelgeving kan helpen om ontbossing bij de productie van palmolie tegen te gaan, schrijft de Europese Palmolie Alliantie (EPOA) in een position paper.

Europese regelgeving

Frans Claassen, directeur van MVO de ketenorganisatie.

‘’Regelgeving kan ervoor zorgen dat er in Europa alleen nog duurzame en ontbossingsvrije palmolie wordt verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld met een due diligence-verplichting voor bedrijven die producten met palmolie in de EU-markt afzetten. Dergelijke maatregelen kunnen een gelijk speelveld creëren voor alle plantaardige oliën’’, aldus Frans Claassen, de voorzitter van EPOA en directeur van MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten.

Duurzame palmolie

De afgelopen jaren heeft de Europese palmolie-industrie veel gedaan aan de verduurzaming van de palmolieketen. Daarnaast hebben deze bedrijven andere producenten en retailers opgeroepen meer gebruik te maken van duurzame palmolie. Deze actieve houding heeft ertoe geleid dat 83% van de geïmporteerde palmolie door de palmolie-industrie in Europa nu duurzaam is (cijfer 2018).

Helaas bestaat er echter nog altijd een groot verschil tussen vraag en aanbod. Slechts 60% van de palmolie die door Europese voedingsmiddelenproducenten en supermarkten wordt ingekocht is duurzaam. Frans Claassen: “Dat is zonde, want het aanbod ligt dus veel hoger”.

Kleine boeren

EPOA is van mening dat de Europese Commissie kan voortbouwen op de reeds geboekte successen. Echter, een due diligence-systeem kan alleen effectief zijn indien dit gekoppeld wordt aan een brede EU-strategie. Duurzame palmolie productie is alleen haalbaar als   ‘good governance’ in de producerende landen bevorderd wordt.

Daarnaast is het cruciaal om producenten (met name kleine boeren) te ondersteunen zodat de noodzakelijke veranderingen plaats kunnen vinden.  Overheden, de industrie, NGO’s en financiële instellingen hebben hierbij een belangrijke rol.palmolie1

Ontbossing

EPOA publiceert deze position paper als reactie op de berichtgeving van de Europese Commissie, met als titel Stepping up EU Action to Protect and Restore the World’s Forests’. EPOA kijkt er naar uit om met alle betrokken partijen een constructieve dialoog aan te gaan over de ontwikkeling en implementatie van bindende afspraken.

Auteur: Marjolein van der Drift, communicatiemanager bij MVO de ketenorganisatie voor oliën en vetten, kennispartner van VMT

Gratis nieuwsbrief VMT.nl

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...

Kan ik ervoor zorgen dat de verpakking goed gerecycled kan worden, is een cruciale vraag voor voedselfabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Verpakkingsdilemma's: laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid en...

Het kiezen van de juiste verpakking voor voedingsmiddelen is een complexe puzzel. Het is laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid, houdbaarheid,...