Doet het coronavirus food startups de das om? (deel 2, podcast)

De gevolgen van de coronacrisis zijn overal voelbaar. Waar grote voedingsproducenten vele middelen hebben om op zo’n crisis in te spelen, hebben startups vaak minder vergaande middelen. Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor food startups en hoe gaan zij hiermee om? VMT deed een rondvraag. (Dit is deel 2 van de tweedelige serie over food startups)


Food startups spelen in de Nederlandse economie en voedingsindustrie een belangrijke rol. Ook zij hadden deze coronacrisis niet kunnen voorspellen. Waar sommigen deze maanden producten zouden lanceren en hun beoogde omzet volledig zien wegvallen, zien anderen de omzet juist stijgen door het virus.

Veel startups zijn echter afhankelijk van investeerders. Zijn die nu nog wel bereid om te investeren? VMT deed rondvraag wat de effecten van het coronavirus precies zijn voor startups. Dit is deel 2 van een tweedelige serie over de gevolgen van het coronavirus voor food startups.

Grünten: ‘Coronavirus zorgt voor gat in de begrootte omzet’

Grünten, producent van ontbijtproducten met 40% groenten, ziet haar omzet grotendeels wegvallen door het coronavirus. “De geplande grote uitrol van Grünten in de retail die begin april op de agenda stond is uitgesteld naar een latere datum. Ook alle foodservice verkoop is weggevallen. Dit zorgt voor een gat in de begrootte omzet”, vertelt oprichter Berend Eberson aan VMT.

Productontwikkeling en webshop

Het virus zorgt voor tijd en focus voor andere zaken. “Productontwikkeling komt nu op een hoger pitje te staan”, gaat Eberson verder. “We hebben om in te spelen op de situatie direct een webshop geopend om levering aan huis mogelijk te maken. Dit vult een deel van de gemiste omzet op, maar staat niet in verhouding tot wat we anders omgezet zouden hebben. We werken hiermee aan de brand awareness, zodat Grünten bij introductie in de retail al naamsbekendheid heeft en dus een grotere kans van slagen heeft”, vertelt Eberson.

Jonge QA-managers over corona: ‘Niemand heeft de juiste antwoorden’

Onzekerheid investeringen

Het coronavirus zorgt voor veel onzekerheden. “De lanceringen zijn met maanden uitgesteld. Gesprekken met investeerders zijn onzekerder geworden en teamuitbreiding wordt ook met minimaal vier maanden uitgesteld. Als dit een financiële crisis met zich meebrengt die langere gevolgen gaat hebben wordt het erg spannend voor Grünten”, concludeert de bezorgde oprichter.

‘We hebben om in te spelen op de situatie direct een webshop geopend om levering aan huis mogelijk te maken.’

Berend Eberson – Oprichter Grünten

Krusli: ‘Ik ben bezorgd, maar het is niet onoverkomelijk’

Krusli, producent van ontbijtgranen gemaakt van ingrediënten die anders weggegooid zouden worden, heeft ook te maken met uitstel en zorgen. “Door het coronavirus hebben wij op dit moment helaas geen verkopen van onze producten aan foodservice en hotels”, vertelt oprichter Heidi Alemans aan VMT. “We kijken naar nieuwe mogelijkheden, zoals het thuisbezorgen van onze producten via home delivery boxen. Ook kijken we hoe we in deze tijden kunnen helpen met het verminderen van voedselverspilling.”

Vertragingen

Het virus zorgt bij Krusli voor vertragingen. “De productontwikkeling loopt zo goed als mogelijk door, echter door onderbezetting bij onze producent loopt dit helaas wel vertraging op”, vertelt Alemans verder. Wat voor effect heeft dit op de doelen voor 2020? “We rekenen nu met een vertraging van drie maanden voor het bereiken van de doelen.”

Niet onoverkomelijk

Ook Alemans heeft zorgen door het coronavirus. “Ik ben bezorgd om de situatie, maar het is zeker niet onoverkomelijk. We hopen wel dat de crisis niet te lang aanhoudt.” Volgens Alemans biedt de situatie ook zeker nieuwe kansen. “We zien dat dingen snel veranderen en proberen daarop in te spelen. Als startup ben je redelijk flexibel dus wellicht dat er interessante kansen uitkomen”, concludeert de onderneemster.

Vormt het coronavirus een strop voor productontwikkeling?

Krekerij: ‘Wij zijn nu vooral met lange termijnprojecten bezig’

De Krekerij, producent van voedingsmiddelen van krekels en sprinkhanen, blijft ondanks alles positief. “We lieten altijd samples proeven om mensen kennis te laten maken met insectenproducten, dat kan nu niet meer. Maar we hebben vertrouwen dat we een manier vinden om door te gaan met wat we doen, namelijk mensen kennis laten maken met producten van insecten op een toegankelijke manier. Dat gaan we wellicht op andere manieren doen, maar we hebben er vertrouwen in dat dit gaat lukken”, vertelt Jasmijn de Vries, cricket propagator en kwaliteitsexpert bij de insectenstartup, aan VMT.

Andere prioriteiten

Ook de Krekerij ziet een groot deel van de omzet wegvallen. “De foodservice sector waar wij aan leveren is helemaal stilgevallen. Wij zien daardoor dat doelen worden uitgesteld. Wat de precieze gevolgen zijn kunnen we nu nog niet zeggen, maar het behalen van de doelen zal langer duren”, aldus De Vries. “We zijn nu vooral met lange termijn projecten bezig, dingen die moeten gebeuren maar waar je nooit tijd voor hebt. Prioriteiten verplaatsen naar productontwikkeling en andere projecten zoals het verbeteren van huidige processen.”

Rechtstreex

De crisis heeft volgens De Vries ook zeker een positief aspect. Zo werkt de Krekerij inmiddels samen met Rechtstreex om zo hun producten direct aan consumenten te leveren. “Via dit platform kunnen wij onze producten direct aan de consument aanbieden. Het is super tof dat we dit kunnen doen via Rechtstreex. We kijken nu ook naar andere boxen. Je merkt dat mensen in deze tijden graag lokale producenten en initiatieven helpen en steunen”, concludeert de insectenvertegenwoordiger.

‘Als startup ben je redelijk flexibel dus wellicht dat er interessante kansen uitkomen.’

Heidi Alemans – Oprichter Krusli

Ptthee: ‘We zijn op korte termijn niet zo bezorgd’

Ptthee maakt thee van kruiden die speciaal worden ingezaaid om de biodiversiteit in Nederland te herstellen. Eind vorig jaar won deze startup de ASN Bank Wereldprijs. Voor Ptthee valt ook omzet weg, maar die wordt aan de andere kant weer deels opgevangen. “We zien dat er bijna geen bestellingen meer komen van kantoren en horecaklanten. Wel lopen onze online bestellingen nog goed. Daardoor worden we maar deels geraakt”, vertelt oprichter Daan van Diepen aan VMT.

Positieve samenwerkingen

“Sommige zaken komen juist in een stroomversnelling, zoals productontwikkeling. Er is namelijk minder ruimte voor sales, dus voor dit soort zaken is meer tijd. We zijn op korte termijn niet zo bezorgd over de coronacrisis. We worden vooral bezorgd wanneer de maatregelen langer dan vijf maanden aanhouden”, vertelt Van Diepen. “Positieve dingen zijn wel de samenwerkingen die ontstaan met lokale ondernemers. Zo hebben we een thuiswerkpakket opgericht met koffie, ptthee, chocola en zeep. Hier komen positieve reacties op.”

Becanex: ‘We moeten een alternatieve oplossing vinden’

Becanex produceert CBD-olie. Deze olie kan ook gebruikt worden voor toepassingen in de voedingsindustrie. Sebastian Kamphorst, medeoprichter van de startup, ziet op dit moment nog geen enorme gevolgen, maar is wel bezorgd over wat de toekomst zal brengen. “We willen graag nieuwe investeerders maar dat is nu erg moeilijk. Dit is voor ons slecht nieuws omdat extra investeerders een doel was voor Q2 2020.”

Geen herfinanciering

Dit leidt wel tot zorgen bij de ondernemer. “Economisch gezien is het een bedreiging omdat wij in een groeifase zitten en van een herfinanciering zijn uitgegaan voor dit jaar. We moeten nu een alternatieve oplossing vinden”, vertelt Kamphorst. Klanten heeft Becanex nóg niet verloren. “Wij kunnen constateren dat huidige klanten het product verder afnemen en wij hebben afgelopen twee weken vier nieuwe klanten binnengehaald.”

Vlotter werken

Daarbij geeft Kamphorst wel aan niet te weten hoeveel potentiële klanten nu geen contact opgenomen hebben die dit wel van plan waren. ook Becanex probeert zoveel mogelijk door te gaan in deze tijden. “We proberen intern een stuk vlotter te werken en meer producten aan te kunnen bieden. Wij investeren nog flink in aanvullende machines, die zijn naar voren getrokken nu”, concludeert Kamphorst.

‘We willen graag nieuwe investeerders maar dat is nu erg moeilijk.’

Sebastian Kamphorst – Medeoprichter Becanex

Rival Foods: ‘We zijn nog volop bezig met technologie- en productontwikkeling’

Rival Foods is een startup die plantaardige vleesvervangers ontwikkelt. Omdat het bedrijf vooral nog in de pré-product fase zit, voelen zij de gevolgen van het virus minder. “Wij hebben nog twee maanden ontwikkeltijd nodig voor onze producten en processen. Dit is niet vervelend, zolang onze leveranciers van onderdelen en ingrediënten kunnen blijven leveren”, laat oprichter Ernst Breel aan VMT weten.

Volop ontwikkeling

Ook de dagelijkse gang van zaken verandert niet heel veel. “We hebben regelmatig afspraken met leveranciers, partners en mogelijke afnemers. Veel hiervan gaan gewoon telefonisch of via videochat door”, vertelt Breel. Productontwikkeling loopt ook gewoon door. “We zijn nog volop bezig met technologie- en productontwikkeling. We volgen de ontwikkelplanning nog steeds. De product validatie doen we echter deels extern, dat is nu lastiger omdat restaurants dicht zijn.”

Food startups vormen drijfveer voor innovatie (luisterartikel)

Blijvende doelstellingen

Voor Rival Foods blijven eerdere doelstellingen gehandhaafd. “Het kan wel zijn dat afnemers lanceringen moeten uitstellen. Dat is jammer, maar geen risico voor de continuïteit. Uiteindelijk willen wij invulling geven aan een veel grotere wereldwijde demografische trend van dierlijk naar plantaardig: we denken dat de coronasituatie die transitie nog wel eens verder zou kunnen versnellen”, sluit Breel af.

‘Wij denken dat de coronasituatie de transitie van dierlijk naar plantaardig zou kunnen versnellen.’

Ernst Breel – Rival Foods