Eric Lemmers: "Buteressence heeft 150 jaar ervaring in smaak"

Eric Lemmers: "Buteressence heeft 150 jaar ervaring in smaak"

De aroma-industrie is breed vertegenwoordigd in Nederland; een aantal mondiale spelers zijn hier aanwezig met belangrijke vestigingen. Ook Buteressence heeft haar plaats verworven als oudste onafhankelijke aromahuis en bestaat inmiddels 150 jaar. Een interview met Eric Lemmers, commercial director.

Apotheker Herman Büter richtte zich vanaf 1870 op het vakgebied smaak. Sindsdien heeft het in Zaandam gevestigde bedrijf Buteressence zich verder ontwikkeld tot een allround aromahuis met eigen ontwikkeling, productie en verkoop van aroma’s voor zowel ‘zoete als hartige’ afzetmarkten. "Ons bedrijf heeft zich door de jaren heen continu gericht op het verbeteren van haar portfolio en recentelijk op investeringen in productiefaciliteiten, altijd met behoud van de flexibiliteit waar het bedrijf zo om gewaardeerd wordt."

Meer dan geur en smaak

Lemmers: "Als je aroma’s uitsluitend associeert met geur en smaak, dan doe je de productcategorie tekort. Aroma’s bieden de broodnodige variëteit in ons leven, maken het genieten van buitenlandse gerechten mogelijk waar je je ook bevindt of voeren ons in onze herinneringen razendsnel terug naar onze jeugd. Wie krijgt er geen warm gevoel bij de herinnering aan de geur van de zondagse kippensoep van oma?"

En wat te denken van de duurzaamheidsgedachte? "Aroma’s bieden de mogelijkheid beter om te gaan met de inzet van schaarse natuurlijke producten. Ook is een succesvolle transitie in voedingsmiddelen van dierlijke - naar plantaardige eiwitten onlosmakelijk verbonden met een goede smaak", vertelt de commcercial director.

Lekker maakt altijd het verschil. Lemmers: "Met deze kennis dat ‘lekker’ bijdraagt aan betere consumentenacceptatie van geherformuleerde gezondere voedingsmiddelen, komt ook het besef dat aroma’s kunnen bijdragen aan het verminderen van de gehaltes zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in onze voeding. Een belangrijke en gedeelde ambitie van overheid, industrie en consument."

Brede inzetbaarheid noodzakelijk

"Maar wederom, het is niet alleen de geur en smaak. De uitdaging van de aroma industrie is om zo min mogelijk ‘beperkingen’ mee te geven aan een aroma, om een zo breed mogelijke inzetbaarheid mogelijk te maken."

Retailers, fabrikanten en consumenten hebben een breed scala aan eisen en verwachtingen. Dit betreft niet alleen de gewenste natuurlijke declaratie van aroma’s, maar ook de afwezigheid van declareerbare E-nummers en (onnodige) allergenen. Lemmers vertelt: "De laatste jaren worden de criteria en wensen steeds meer aangevuld vanuit religie en levensstijl (kosher, halal, vegetarisch en vegan). Het aroma moet zich wel blijven onderscheiden in geur en smaak, maar voor de rest zoveel mogelijk uit de spotlights blijven!"

Voldoen aan wetgeving en verwachtingen

Het businessmodel van aromahuizen typeert zich vooral door hun creatieve inslag. Bestaande megatrends en ontwikkelingen worden vertaald naar eigentijdse verrassende aroma’s en aangeboden voor nieuwe productconcepten.
In de uiteindelijke uitvoering naar commerciële producten is de branche onderliggend sterk gereguleerd en voldoet ze aan strikte Europese wetgeving aangaande voedselveiligheid, verplichte declaratie, samenstelling en te gebruiken processen.

Als industrie voldoen aan relevante aromawetgeving is een zekerheid, het voldoen aan de verwachtingen van de doorsnee consument ten aanzien van smaak is niet altijd één en hetzelfde. Zeker niet waar het complexe zaken als declaratie en samenstelling betreft. Een item over natuurlijke aroma’s in een uitzending van Keuringsdienst van Waarde in 2016 benoemde het al eens als ‘Is het dan ook altijd gemaakt van waar het naar smaakt?’’.

Lemmers: "Dat is het natuurlijk niet altijd. Een toegevoegd aroma met declaratie natuurlijk aroma, met een fantastische smaak van een zomerse rijpe aardbei hoeft niet noodzakelijk gebaseerd te zijn op grondstoffen afkomstig uit dit fruit. De wetgever heeft het ten aanzien van de voorgeschreven ingrediëntendeclaratie van aroma’s niet inzichtelijker of begrijpelijker gemaakt voor zowel eindverbruikers als consumenten."

Het is zeker niet in het voordeel van onze industrie om niet transparant of onduidelijk te zijn. Voor vragen over aroma’s, mail naar info@buteressence.com

Lekker bezig: relatiedag uitgesteld

In 2020 bestaat het in Zaandam gevestigde Buteressence 150 jaar en als blijk van waardering staat er voor alle klanten een speciale relatiedag gepland om een kijkje in de keuken te nemen. Oorspronkelijke datum was donderdag 18 juni, maar er is inmiddels besloten in verband met het coronavirus om het tot na de zomer uit te stellen. "Onder de jubileumslogan ‘Lekker Bezig’ willen we laten zien hoe we te werk gaan om eigentijdse en onderscheidende aroma’s te creëren en produceren," besluit Lemmers enthousiast.

Dit artikel is gesponsord door Buteressence.  

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...

Foto: ProVeg

Minder weerstand bij 'stille eiwittransitie', zo blijkt uit onderzoek...

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor eiwittransitie bij supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars. Ze verwachten goedkopere...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Beeld: Shutterstock

Sneller en duurzamer eiwitten te ontwikkelen: 'De kans is groot dat...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en plantaardige eiwit in kaart

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en...

In Nederland is 39,7% van de eiwitten die de consument koopt in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Zo blijkt uit de eerste gezamenlijke...

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van maart: FreeBrew craft soda en Arla Jörd Haverdrink

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert...

The Protein Brewery krijgt novelfoods-goedkeuring voor schimmeleiwit in Singapore

The Protein Brewery krijgt novelfoods-goedkeuring voor schimmeleiwit...

Het Nederlandse bedrijf The Protein Brewery kreeg een novel foods goedkeuring in Singapore voor het schimmeleiwit Fermotein. Dit betekent dat het...