Waarom bedrijven met een scherpe focus zoveel beter presteren

Waarom bedrijven met een scherpe focus zoveel beter presteren

KENNISPARTNER - "Alle neuzen dezelfde kant op" is een gevleugelde uitspraak die te pas en te onpas in het bedrijfsleven wordt geroepen. De vraag blijft alleen hoe dit bereikt kan worden en waarom deze 'organisatiefocus' zo belangrijk is.

Een efficiënte en een hoogwaardig communicatief werkende organisatie die bijdraagt aan een beter financieel resultaat. Dat is het doel dat elk bedrijf nastreeft. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat het DNA van een onderneming door de gehele organisatie geabsorbeerd en gedragen wordt. Op het moment dat het DNA helder is, zullen missie, visie en strategie daarop moeten aansluiten. Immers, als het bedrijfs-DNA op customer intimacy gericht is, kan de operatie niet ingericht zijn op basis van operational excellence.

Strategisch plan

Op basis van dit DNA en de strategie kan een strategisch plan opgesteld worden. Om ervoor te zorgen dat alle lagen binnen de organisatie aan de slag gaan met de door het management uitgestippelde strategie is het zaak dat zij het strategisch plan vertalen naar een plan voor hun eigen afdeling. Door op deze manier de organisatiedoelen te cascaderen, wordt bereikt dat iedereen binnen de organisatie op zijn of haar niveau aan hetzelfde doel werkt.

Cascadering

Rondom deze cascadering is het ook belangrijk ervoor te zorgen dat iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht. Hierin is het zaak dat het organigram aansluit bij de strategische doelstellingen en dat aan de hand van de functieprofielen binnen dat organigram bepaald wordt wie op welke plek moet zitten. Dit vormt vervolgens ook weer de basis voor competentiematrixen en opleidingsmanagement.

Heldere communicatie

Naast het helder maken wat van iedereen verwacht wordt binnen hun rol, is het nodig om een effectieve communicatiestructuur te implementeren die hierop aansluit. Gezorgd moet worden dat iedereen helder heeft wat qua rapportage van hen verwacht wordt en voor welke KPI’s men verantwoordelijk is. Maak helder wat prioriteit heeft en welke escalatiemogelijkheden er zijn en ga aan de slag met voortgangsgesprekken. Investeer in kwalitatief leiderschap op alle lagen binnen de organisatie zodat de ingezette koers (het strategische doel) ook focus blijft houden.

Cultuurverandering

Organisatiefocus brengt aan het licht wat een onderneming nodig heeft. Door het aanbrengen van structuur verandert de actuele cultuur van de onderneming (cultuur volgt structuur). Deze cultuurverandering is noodzakelijk om efficiënter en doelgerichter te kunnen produceren.

Efficiënter werken betekent niet harder, maar slimmer werken. Met de juiste communicatie en bijbehorende KPI’S van de onderneming zal een hoger financieel resultaat gerealiseerd worden.

Borgen van ingezette verandering in structuur en cultuur is misschien nog wel het belangrijkste aspect van het ingezette organisatie focusproject. Visuele hulpmiddelen als een bordenstructuur door de hele organisatie (van directieniveau tot op de werkvloer) zorgen ervoor dat de gewenste bedrijfscultuur wordt vastgehouden.

Door middel van organisatiefocus zal de onderneming toekomstgericht zijn, het zogenoemde ‘brandjes blussen’ zal tot het verleden behoren.

Auteur: Sven Kenselaar, organisatie & trajectcoach bij Onprove, kennispartner van VMT

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen: door de PPWR geen 'nice to have' maar 'need to have'

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? Zes overeenkomsten op een rij

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet uitspraak

Geneesmiddelen en voedingssupplementen zien er vaak hetzelfde uit. Beide producten zijn in voorgedoseerde vorm op de markt en zijn beschikbaar als capsules, pastilles, tabletten, pillen, zakjes poeder, ampullen met vloeistof, druppelflacons of soortgelijke vormen. Toch zijn het fundamenteel andere producten met verschillende wettelijke vereisten. Wat is precies het verschil?

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Spanjaarden stappen bij het koken massaal over van olijfolie naar zonnebloemolie. Olijfolie is voor veel Spanjaarden veel te duur geworden.

Beeld: Shutterstock

Wetgeving verschilt in Europese lidstaten: zo werkt wederzijdse erkenning

Eén van de uitdagingen bij het exporteren naar andere landen is de verplichting om aan de daar geldende lokale wetgeving te voldoen. Met name op het gebied van productsamenstelling kan de wetgeving tussen Europese landen verschillen. Is het principe van wederzijdse erkenning de oplossing?

Beeld: Shutterstock

Commissie herziet Europese 'ontbijt' richtlijn: dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Een belangrijk doel van de Europese Boer tot bord-strategie is het 'bevorderen van een gezond en milieuvriendelijk voedselsysteem'. Om hier stappen in te zetten, paste de Commissie recent een aantal Europese richtlijnen aan door middel van een richtlijn die verschillende onbijtproducten reguleert. In dit artikel meer over de betreffende producten en wijzigingen.

Beeld: Shutterstock

Wetgeving voor allergenen in voedselcontactmaterialen? Dit is de laatste stand van zaken

Kruisbesmetting via grondstoffen en processen leidt vaak tot lastige kwesties voor producenten. Recent zette de Coeliakievereniging een nieuw aandachtpunt op de agenda tijdens het 'Regulier Overleg Warenwet'. De vereniging stelt dat sommige coeliakiepatiënten risico lopen bij het gebruik van bepaalde afbreekbare voedselcontactmaterialen. Hoe zit dat eigenlijk met kruisbesmetting via voedselcontactmaterialen?

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.