Tip van jouw advocaat: Stunten met aanbiedingen? Zo doe je dat
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
COLUMN - Met een onderscheidend merk ben je goed herkenbaar voor de consument. Maar wat als een derde later een merk registreert dat te dicht in de buurt van jouw merk komt? Merkconflicten zijn aan de orde van de dag. Soms komt de rechter eraan te pas.
Steeds meer voedselproducenten krijgen vragen van afnemers over hun klimaatbeleid. Dat komt niet uit de lucht vallen. Retailers zoals Albert Heijn, Lidl, Jumbo en Delhaize hebben zich gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi) en verwachten nu hetzelfde van hun leveranciers. Het initiatief is allesbehalve eenvoudig. In dit artikel vijf stappen ter voorbereiding.
'Nero Champagne' is geen geldig merk voor Champagne, zo besliste het Gerecht van de EU. In deze uitspraak stond de beschermde oorsprongsbenaming (BOB) van de welbekende drank Champagne centraal. Maar ook de vraag of de kleurverwijzing in de naam verwarring kan veroorzaken bij het relevante publiek.
KENNISPARTNER - COLUMN - De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) nam onlangs een duik in de wereld van collageensupplementen. Alleen beautyclaims en technische claims zijn toegestaan voor collageen. Uit het onderzoek blijkt dat de NVWA meerdere boetes heeft opgelegd aan bedrijven die gezondheidsclaims en medische claims gebruikten. Wij bespreken een tip voor bedrijven die een boete op grond van de geneesmiddelenwet hebben ontvangen.
De Europese Commissie verleende op 31 juli toestemming voor een gezondheidsclaim voor groene kiwi's met betrekking tot de stoelgang. Dat is best bijzonder. De laatste goedgekeurde claim was namelijk vier jaar geleden. Wat stond er in de aanvraag en hoe werkt de toelatingsprocedure voor gezondheidsclaims? In dit artikel meer over het aanvragen van een gezondheidsclaim.
De groene transitie heeft veel bijeffecten. Zo maken steeds meer bedrijven bij de verkoop van producten gebruik van misleidende milieuclaims (greenwashing). Het is moeilijk hiertegen op te treden. De UCP-richtlijn tegen oneerlijke handelspraktijken (Richtlijn 2005/29/EC) ziet van origine niet op milieuclaims. Richtlijn 2024/825 brengt hier verandering in. In dit artikel meer over wanneer een milieuclaim verboden is.
'Limburgse Vlaai' heeft sinds 16 januari 2024 de status van beschermde geografische aanduiding (BGA). Dit brengt strenge producteisen met zich mee, zoals de verplichting dat de vlaai dagvers moet zijn. Een industriële bakker die vlaaien levert aan supermarkten maakte bezwaar tegen deze eis, maar de minister van Landbouw wees dit bezwaar op 12 maart 2025 af. Wat betekent zo'n beschermde status precies en hoe wordt een streekproduct geregistreerd? In dit artikel meer over het aanvragen van productregistratie.
Radar bracht in een recente aflevering het gebruik van foutieve gezondheidsclaims en verboden medische claims op voedingssupplementen aan het licht. In de Europese Unie zijn gezondheidsclaims streng gereguleerd. Medische claims zijn zelfs verboden op voedingssupplementen. Hoe voorkom je als producent het gebruik van foutieve en verboden claims?
Met de toename van het aantal kritische consumenten, stijgt ook de vraag naar producten met 'minder chemische' ingrediënten. Producenten willen aan deze vraag voldoen door additieven te vervangen door ingrediënten zonder E-nummers. Dit is echter niet altijd toegestaan. In dit artikel meer over de regels rondom het gebruik van clean label ingrediënten.