nieuws

Is de recyclebare plastic verpakking de nieuwe heilige graal?

Duurzaamheid & MVO

KENNISPARTNER – COLUMN Tal van organisaties hebben de afgelopen tijd hun verpakkingsbeleid gepubliceerd. Recyclebaarheid staat daarbij centraal. Maar ligt de oplossing nou werkelijk bij de recyclebare plastic verpakking?

Is de recyclebare plastic verpakking de nieuwe heilige graal?

Het CBL wil dat in 2030 90% van de verpakkingen recyclebaar zijn. Albert Heyn, Jumbo, PLUS en andere retailers onderschrijven dit in hun eigen beleid en lanceren nieuwe producten. Het sluit aan bij het Plastic Pact, waarin meer dan honderd organisaties getekend hebben om zich in te zetten voor het bevorderen van recyclebare plastic verpakkingen.

Niks mis met recyclebare verpakkingen. Mits er enerzijds goede inzamel-, sorteer- en recyclingfaciliteiten zijn en anderzijds de recycling ook daadwerkelijk hoogwaardig toegepast wordt. Bij beide zaken zijn voor wat betreft plastic verpakkingen nog wel wat vragen te stellen.

De inzamel-, sorteer- en recyclingfaciliteiten zijn er, functioneren over het algemeen redelijk goed en worden nu in hoog tempo uitgebreid. Daarbij is het wel zaak dat er nog flinke aanpassingen aan de kunststof verpakkingen gedaan worden; etiketten, lijmlagen, laminaten en de talrijke soorten gebruikte kunststof in verpakkingen maken sorteren en recyclen van kunststof verpakkingen verdraaid ingewikkeld. En dan de hoogwaardige toepassing, ook daar valt nog veel te winnen: de wetgeving over de inzet van gerecycled materiaal voor voedseltoepassingen is streng en de technische beloftes voor de toekomst lijken nog verre toekomst.

Kortom, recyclebare kunststof verpakkingen klinkt goed, maar is niet dé oplossing voor het verpakkingsvraagstuk. Eerst moet altijd de vraag gesteld worden of er niet zonder die verpakking gewerkt kan worden. Of hoe deed men dat zo’n 10 jaar geleden? Welke andere materialen dan kunststof zou je in kunnen zetten? Materialen die niet de fossiele economie in stand houden en toch ook recyclebaar zijn. En hoe zit het bijvoorbeeld in andere landen? Hoe worden de producten daar verpakt?

Denk “out of the box” over verpakkingen, kies niet direct de recyclebare kunststof verpakking als oplossing, maar zoek naar nieuwe mogelijkheden. Innoveer! Een heilige graal zullen we voor verpakkingen niet vinden. Het gaat om de combinatie van het product en de verpakking. We kunnen wel creatiever en vindingrijker worden.

Auteur: Suzanne van der Pijll, Managing Partner en verpakkingsexpert bij Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

Reageer op dit artikel