Is de recyclebare plastic verpakking de nieuwe heilige graal?

Is de recyclebare plastic verpakking de nieuwe heilige graal?

KENNISPARTNER - COLUMN Tal van organisaties hebben de afgelopen tijd hun verpakkingsbeleid gepubliceerd. Recyclebaarheid staat daarbij centraal. Maar ligt de oplossing nou werkelijk bij de recyclebare plastic verpakking?

Het CBL wil dat in 2030 90% van de verpakkingen recyclebaar zijn. Albert Heyn, Jumbo, PLUS en andere retailers onderschrijven dit in hun eigen beleid en lanceren nieuwe producten. Het sluit aan bij het Plastic Pact, waarin meer dan honderd organisaties getekend hebben om zich in te zetten voor het bevorderen van recyclebare plastic verpakkingen.

Niks mis met recyclebare verpakkingen. Mits er enerzijds goede inzamel-, sorteer- en recyclingfaciliteiten zijn en anderzijds de recycling ook daadwerkelijk hoogwaardig toegepast wordt. Bij beide zaken zijn voor wat betreft plastic verpakkingen nog wel wat vragen te stellen.

De inzamel-, sorteer- en recyclingfaciliteiten zijn er, functioneren over het algemeen redelijk goed en worden nu in hoog tempo uitgebreid. Daarbij is het wel zaak dat er nog flinke aanpassingen aan de kunststof verpakkingen gedaan worden; etiketten, lijmlagen, laminaten en de talrijke soorten gebruikte kunststof in verpakkingen maken sorteren en recyclen van kunststof verpakkingen verdraaid ingewikkeld. En dan de hoogwaardige toepassing, ook daar valt nog veel te winnen: de wetgeving over de inzet van gerecycled materiaal voor voedseltoepassingen is streng en de technische beloftes voor de toekomst lijken nog verre toekomst.

Kortom, recyclebare kunststof verpakkingen klinkt goed, maar is niet dé oplossing voor het verpakkingsvraagstuk. Eerst moet altijd de vraag gesteld worden of er niet zonder die verpakking gewerkt kan worden. Of hoe deed men dat zo’n 10 jaar geleden? Welke andere materialen dan kunststof zou je in kunnen zetten? Materialen die niet de fossiele economie in stand houden en toch ook recyclebaar zijn. En hoe zit het bijvoorbeeld in andere landen? Hoe worden de producten daar verpakt?

Denk “out of the box” over verpakkingen, kies niet direct de recyclebare kunststof verpakking als oplossing, maar zoek naar nieuwe mogelijkheden. Innoveer! Een heilige graal zullen we voor verpakkingen niet vinden. Het gaat om de combinatie van het product en de verpakking. We kunnen wel creatiever en vindingrijker worden.

Auteur: Suzanne van der Pijll, Managing Partner en verpakkingsexpert bij Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

Suzanne van der Pijll

Suzanne van der Pijll

Schuttelaar & Partners

De nieuwe hub. Foto: Jumbo

Jumbo stopt met vleesadvertenties

Vleesadvertenties zijn verleden tijd bij Jumbo. De supermarkt stopt met aanbiedingen in de productcategorie vers vlees. Jumbo hoopt hiermee een...

Absorptiepad met koolstoflaag gaat geur en voedselverspilling tegen 

Absorptiepad met koolstoflaag gaat geur en voedselverspilling tegen

Er is een nieuw type absorbtiepad op de markt voor onderin vleesschaaltjes dat onaangename geurtjes en voedselverspilling tegengaat. Vleesproducenten...

'De eiwittransitie betekent niet dat we allemaal van het vlees af moeten' (podcast)

'De eiwittransitie betekent niet dat we allemaal van het vlees af...

Schuift het gesprek over de eiwittransitie teveel naar de achtergrond nu andere grote thema's zoals CO2-reductie vooral de overhand krijgen in de...

Federatie wil visverspilling in kaart brengen

Federatie wil visverspilling in kaart brengen

De Visfederatie is een pilot 'monitoring voedselverspilling' begonnen. Volgens de brancheorganisatie is visverspilling nooit eerder in kaart gebracht.

Nieuwe AI-oplossing van Too Good To Go wordt getest bij Monoprix.

Voedselverspilling tegengaan? Dierenwelzijn verbeteren? Zo helpt AI...

Voedselproducenten zoals Vion, Pepsico, Danone, Unilever en consumentenmarktplaats Too Good To Go gebruiken artificial intelligence (AI) om op...

Van biodiversiteit tot klimaat: overheidsdashboard volgt duurzaamheidsdata van 5 supermarkten

Van biodiversiteit tot klimaat: overheidsdashboard volgt...

Het ministerie van LNV ontwikkelde een dashboard waar duurzaamheidsvoortgang van 5 supermarkten wordt gevolgd. De data is zo goed mogelijk...

Arla Foods installeert warmtepomp om netto nul doelstelling 

Arla Foods installeert warmtepomp om netto nul doelstelling

Arla Foods Ingredients investeert in een warmtepomp in de grootste fabriek in Denemarken. De installatie kost 32 miljoen en is naar schatting vanaf...

Foto: Shutterstock

Europees Parlement bereikt akkoord over recycling verpakkingen

Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een voorlopig akkoord bereikt over vernieuwde regels voor verpakkingen. De regels moeten een...