Zo denkt Cees-Jan Adema van FNLI over de Farm To Fork strategie

Zo denkt Cees-Jan Adema van FNLI over de Farm To Fork strategie

Tijdens de Food Future Update op 2 november 2021 vertelde Cees-Jan Adema, directeur van de FNLI, hoe de voedingsindustrie kan inspelen op en omgaan met de Farm to Fork strategie. Wat zijn de bijkomende dilemma's de komende jaren voor de voedingsindustrie en waar liggen de kansen? Bekijk het webinar.

De Farm to Fork strategie is een veelbesproken onderwerp in de voedingsindustrie. Hoewel nog lang niet alles duidelijk is over de invoering en uitvoering van de strategie, houdt het veel bedrijven in de voedingsindustrie bezig.

Transparantie, duurzaamheid en gezondheid

Tijdens de sessie ‘De kansen en dilemma’s van de Farm to Fork strategie voor de foodsector’ vertelt Cees-Jan Adema wat de rol is van de voedingsindustrie ten aanzien van deze nieuwe strategie en hoe bedrijven hiermee om kunnen gaan. “We zijn als FNLI bezig met de Farm to Fork strategie. We hebben ook verschillende interne sessies met leden om het concreet te vertalen naar de praktijk. Transparantie, duurzaamheid en gezondheid zijn wel echt de thema’s voor de komende jaren. Wat ik alleen hoop is dat we ook hierover met elkaar in gesprek blijven. Dat het niet een wetgevingsexercitie wordt waarin de komende jaren van alles over ons heen uitgerold wordt. Ik hoop dat het een agenda is waarvan we gezamenlijk bepalen hoe we daar invulling aan gaan geven.”

Ik hoop dat we met elkaar in gesprek blijven”

Voedselveiligheid en Farm to Fork

Ziet Adema nog beren op de weg op het gebied van voedselveiligheid en de Farm to Fork strategie? “Nee. Ik vind dat voedselveiligheid alles te maken heeft met vertrouwen. Dat moet gewoon goed op orde zijn en ik weet dat daar continu volop in geïnvesteerd wordt. Ondanks dat zijn er af en toe issues, dat is helaas onvermijdelijk. Op dat moment moet je snel en goed kunnen acteren in overleg met ketenpartners en de NVWA. Ik denk dat het belangrijk is om daarin te blijven investeren en mijn gevoel is ook dat daar aan alle kanten fors op wordt ingezet en dat er snel en adequaat wordt opgetreden.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...