Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

KU Leuven Campus Geel organiseerde dit academiejaar voor de tweede maal de Innovatie Academie. Coaches van VOKA en specialisten uit bedrijven zoals Griffith Foods en McCain delen hierbij hun expertise met de masterstudenten Biowetenschappen, optie Voedingsindustrie.

"Bedenk een echte oplossing voor een echt probleem." Dat was kort en bondig de boodschap waarmee professor Johan Claes zijn studenten Industriële Ingenieurswetenschappen in de Voedingsindustrie op de KU Leuven-campus in Geel na hun eerste lesdag naar huis stuurde. "En toon ons tegen Pasen het product waarmee jullie de wereld gaan veroveren."

Aan problemen geen gebrek

Aan echte problemen geen gebrek: de verstoring van de voedselketen ten gevolge van de COVID-19-pandemie, of het naderend verbod op plastic drankrietjes, of steeds meer mensen die last hebben van allergenen zoals gluten of lactose in onze voeding, enz. Maar hoe begin je aan zo’n uitdaging, wat is de snelste weg naar een echte oplossing, waar is dat gat in de markt? Coaches van VOKA en bedrijven met naam en faam in innovatie en ondernemerschap hebben de voorbije maanden vier studententeams begeleid tijdens deze uitdagende opdracht, elk vanuit hun eigen rijke ervaring en expertise.

Manier van kijken

"Innoveren is een manier van kijken. En die kan je leren", zegt Sarah Van den Bril, coördinator Jong Ondernemerschap bij VOKA. "We leren de studenten zich in te leven in de doelgroep en op zoek te gaan naar onvervulde behoeftes. Dit is een ander soort oefening dan het oplossen van een wiskundig of scheikundig vraagstuk."

Ingrid Boonen, R&D Manager bij Griffith Foods vult aan: "Een succesvolle productontwikkeling is geen toevalstreffer. Het is het resultaat van een doelgerichte aanpak. We helpen de studenten om creatief te denken, zonder daarbij uit te komen bij al te gekke en onhaalbare voorstellen." En bij Griffith Foods weten ze hoe dat moet. Het bedrijf maakt marinades voor vlees, of kruidige mengelingen voor chips en nootjes, kortom: de dingen die ons voedsel smaak geven.

Vier innovatieve en duurzame voedingsproducten

• StrawBite

StrawBite is duurzaam alternatief voor het vertrouwde plastic rietje. Het product op basis van suiker geeft een smaakboost aan cocktails, hierdoor wordt de drankervaring van de consument naar een hoger niveau getild.

• Krustie

Een Krustie is een schijfje van groentepuree omringd door een knapperig korstje van gedroogde aardappelschilfers en op smaak gebracht met gedroogde groenten. De gebruikte aardappelen en groenten zijn afkomstig van overschotten op de Belgische veilingen. Krusties hebben een Nutri-Score A, zijn een bron van vezels en zijn vrij van allergenen en additieven.

• Barry

Gezonde, evenwichtig samengestelde en allergeenvrije snelle ontbijtsnack op basis van kikkererwten en fruit. De compacte vorm van de Barry's maakt het mogelijk om de reep te consumeren onderweg.

• Pops

Een lekkere, luchtige, knapperige en gezonde chipsvariant, gebaseerd op de overschotten van rode paprika’s. Door de toepassing van een innovatieve bereidingswijze en door het gebruik van een droogstap in plaats van frituren, hebben de Pops een lager vetgehalte en een Nutri-Score A.

Ecothrophelia wedstrijden

Met het resultaat van dit hele traject hopen de studenten ook in de prijzen te vallen van de innovatiewedstrijd Food at Work Ecothrophelia van Fevia en mogelijk deel kunnen nemen aan Ecothrophelia Europe.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Reststroom uit bier vormt basis eiwitshake Upfront

Upfront heeft een shake ontwikkeld met eiwit uit een reststroom van bier. Volgens het bedrijf is het de meest functionele plantaardige eiwitshake op...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.