Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

Bedrijfsexperten leren studenten innoveren

KU Leuven Campus Geel organiseerde dit academiejaar voor de tweede maal de Innovatie Academie. Coaches van VOKA en specialisten uit bedrijven zoals Griffith Foods en McCain delen hierbij hun expertise met de masterstudenten Biowetenschappen, optie Voedingsindustrie.

"Bedenk een echte oplossing voor een echt probleem." Dat was kort en bondig de boodschap waarmee professor Johan Claes zijn studenten Industriële Ingenieurswetenschappen in de Voedingsindustrie op de KU Leuven-campus in Geel na hun eerste lesdag naar huis stuurde. "En toon ons tegen Pasen het product waarmee jullie de wereld gaan veroveren."

Aan problemen geen gebrek

Aan echte problemen geen gebrek: de verstoring van de voedselketen ten gevolge van de COVID-19-pandemie, of het naderend verbod op plastic drankrietjes, of steeds meer mensen die last hebben van allergenen zoals gluten of lactose in onze voeding, enz. Maar hoe begin je aan zo’n uitdaging, wat is de snelste weg naar een echte oplossing, waar is dat gat in de markt? Coaches van VOKA en bedrijven met naam en faam in innovatie en ondernemerschap hebben de voorbije maanden vier studententeams begeleid tijdens deze uitdagende opdracht, elk vanuit hun eigen rijke ervaring en expertise.

Manier van kijken

"Innoveren is een manier van kijken. En die kan je leren", zegt Sarah Van den Bril, coördinator Jong Ondernemerschap bij VOKA. "We leren de studenten zich in te leven in de doelgroep en op zoek te gaan naar onvervulde behoeftes. Dit is een ander soort oefening dan het oplossen van een wiskundig of scheikundig vraagstuk."

Ingrid Boonen, R&D Manager bij Griffith Foods vult aan: "Een succesvolle productontwikkeling is geen toevalstreffer. Het is het resultaat van een doelgerichte aanpak. We helpen de studenten om creatief te denken, zonder daarbij uit te komen bij al te gekke en onhaalbare voorstellen." En bij Griffith Foods weten ze hoe dat moet. Het bedrijf maakt marinades voor vlees, of kruidige mengelingen voor chips en nootjes, kortom: de dingen die ons voedsel smaak geven.

Vier innovatieve en duurzame voedingsproducten

• StrawBite

StrawBite is duurzaam alternatief voor het vertrouwde plastic rietje. Het product op basis van suiker geeft een smaakboost aan cocktails, hierdoor wordt de drankervaring van de consument naar een hoger niveau getild.

• Krustie

Een Krustie is een schijfje van groentepuree omringd door een knapperig korstje van gedroogde aardappelschilfers en op smaak gebracht met gedroogde groenten. De gebruikte aardappelen en groenten zijn afkomstig van overschotten op de Belgische veilingen. Krusties hebben een Nutri-Score A, zijn een bron van vezels en zijn vrij van allergenen en additieven.

• Barry

Gezonde, evenwichtig samengestelde en allergeenvrije snelle ontbijtsnack op basis van kikkererwten en fruit. De compacte vorm van de Barry's maakt het mogelijk om de reep te consumeren onderweg.

• Pops

Een lekkere, luchtige, knapperige en gezonde chipsvariant, gebaseerd op de overschotten van rode paprika’s. Door de toepassing van een innovatieve bereidingswijze en door het gebruik van een droogstap in plaats van frituren, hebben de Pops een lager vetgehalte en een Nutri-Score A.

Ecothrophelia wedstrijden

Met het resultaat van dit hele traject hopen de studenten ook in de prijzen te vallen van de innovatiewedstrijd Food at Work Ecothrophelia van Fevia en mogelijk deel kunnen nemen aan Ecothrophelia Europe.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Foto: ProVeg

Minder weerstand bij 'stille eiwittransitie', zo blijkt uit onderzoek...

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor eiwittransitie bij supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars. Ze verwachten goedkopere...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Beeld: Shutterstock

Sneller en duurzamer eiwitten te ontwikkelen: 'De kans is groot dat...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en plantaardige eiwit in kaart

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en...

In Nederland is 39,7% van de eiwitten die de consument koopt in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Zo blijkt uit de eerste gezamenlijke...

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Productinnovaties maart: FreeBrew craft soda

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van maart: FreeBrew craft soda en Arla Jörd Haverdrink

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert...