Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles in Hongarije

Coca-Cola neemt een volgende stap in de ontwikkeling van zijn papieren fles met een eerste test in Hongarije. Het nieuwe prototype is ontwikkeld in een samenwerking tussen het Coca-Cola’s R&D Center in Brussel en Paboco..

“De testfase is een mijlpaal in onze zoektocht naar de ontwikkeling van een papieren fles”, zegt Daniela Zahariea, directeur Technical Supply Chain & Innovation bij Coca-Cola Europa. “Mensen verwachten dat Coca-Cola nieuwe, innovatieve en duurzame verpakkingen ontwikkelt en op de markt brengt. Daarom werken we samen met experts zoals Paboco (The Paper Bottle Company) aan open experimenten, zoals dit proefproject waarbij de fles echt in de markt zal gezet worden. Het is een van de manieren om uiteindelijk een ‘World Without Waste’ te realiseren.”

Prototype

Het huidige prototype bestaat uit een papieren omhulsel met een recycleerbare plastic binnenlaag en dop. Dat maakt de fles geschikt voor zowel koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken. Het uiteindelijke doel is een fles die als papier kan worden gerecycleerd. Het uiteindelijke doel is om een fles te ontwikkelen die volledig als papier kan worden gerecycleerd.

Eerste testen in Hongarije

In het tweede kwartaal van dit jaar zal er een eerste test plaatsvinden met de papieren fles op de Hongaarse markt. Tweeduizend consumenten zullen AdeZ, een plantaardig drankje van The Coca-Cola Company, in de nieuwe fles kunnen proeven via een samenwerking met kifli.hu, een van de snelst groeiende online retailers in Hongarije.

Hoe reageert de consument

“Deze test is een belangrijke stap waarmee we kunnen beoordelen hoe de papieren fles het in de praktijk doet en hoe de consument erop reageert”, aldus Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager bij Coca-Cola Europe. “De samenwerking met Paboco  is erop gericht om een papieren fles te ontwikkelen die volledig kan worden gerecycleerd als papier.”

“Deze proef zal ons waardevolle inzichten en feedback opleveren. Dit is een spannende nieuwe stap voor ons, want we verlaten nu het lab en stappen de echte wereld binnen. Consumenten zullen nu voor het eerst een van onze producten drinken uit een potentiële nieuwe papieren verpakking”, voegt hij eraan toe.

Wereldwijde visie

De innovatieve verpakking  is een nieuwe stap in het verwezenlijken van de wereldwijde visie van The Coca-Cola Company om een wereld zonder afval (World Without Waste) te bereiken. Zo heeft Coca-Cola in West-Europa, en dus ook in België, als doelstelling om 100% van zijn verpakkingen in te zamelen tegen 2025.

Verpakkingen mogen immers nooit als zwerfvuil op straat eindigen. Verder wil Coca-Cola al zijn verpakkingen 100% recycleerbaar maken (vandaag is dit 97% in België) en moeten alle plastic verpakkingen minimaal 50% gerecycleerd materiaal bevatten tegen 2023, een target dat we vandaag al ruim overschrijden in België, met gemiddeld 62% gerecycleerd materiaal.