Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Hebben producten met insecteneiwitten toekomst? Supermarktketens als Jumbo, Albert Heijn en Plus zien dat er nog niet veel vraag naar dergelijke producten is onder klanten.

Een grote groep bezoekers van de Horecava in de Amsterdamse Rai verdringt zich om stand van de Krekerij waar een kok krekelburgers en krekelballetjes bakt. Iedereen wil ze proeven. De Krekerij maakt producten op basis van krekels en sprinkhanen voor restaurants en cateraars.

Krekerij

Krekelballen van de Krekerij.

Zo’n beetje ieder landelijk medium heeft al bericht over de producten van de Krekerij. De overweldigende aandacht zorgt er niet voor dat iedere Nederlander massaal aan de insecten gaat. Daarvoor moeten  ze eerst een vast plekje in de supermarktschappen veroveren. Dat is nog niet gelukt.

Albert Heijn

Niet dat supermarkten producten op basis van insecteneiwit helemaal geen kans geven. In een beperkt aantal winkels verkocht ’s lands grootste supermarktketen Albert Heijn vijf producten met insecten van het merk Goodlife. Het ging om een pot met buffalowormen, ontbijtgranen met buffalowormenmeel, instant ontbijtpap met buffalowormenmeel en twee verschillende repen met buffalowormenmeel.

Bux-burger, een burger op basis van insecteneiwitten
Een burger met insecteneiwitten

Maar sinds november 2019 verkoopt Albert Heijn geen insectenproducten meer, laat een woordvoerder weten. “We merkten echter dat de vraag naar deze producten bij ons laag was. Daarom zijn de producten uit ons assortiment verdwenen.”

Jumbo

Jumbo begon ruim vijf jaar geleden vol goede moed met de verkoop van eetbare insecten in burgers, schnitzels en nuggets.  “Deze voedzame insecten werden verwerkt in deze producten om de stap voor de consument wat kleiner te maken om insecten te eten”, reageert een woordvoerder van Jumbo.

De insectenproducten bleven een jaar in het schap. Direct na de introductie reageerden klanten enthousiast: ze wilden deze producten allemaal proberen. Maar na enige tijd liep de vraag terug en besloot Jumbo ze uit het assortiment te halen.

In 2018 volgde een herkansing voor voedingsmiddelen met daarin insecten verwerkt. Jumbo voegde vijf producten toe: drie insecten in een potje en twee repen met daarin insecten verwerkt. Daarvan zijn in 2020 alleen de Goodlife Buffalo Wormen nog over.

De zegsman : “De stap voor de consument om insecten te eten werd dus wel meerdere keren verkleind, maar we hebben geleerd dat klanten nog niet klaar zijn om de stap te nemen naar het eten van insecten. Klanten vinden het eng om insecten te eten en dat heeft ook te maken met hoe het eruit ziet.”  

Plus

Supermarktketen Plus bekend om zijn duurzaamheid signaleert hetzelfde: consumenten zijn nog niet klaar voor insectenproducten.  “Dat is de reden waarom we ze niet opgenomen hebben in het schap. Uiteraard houden we de ontwikkelingen  in de gaten en spelen hier tijdig op in.”


De Krekerij op het Food Future Event 

Op het Food Future Event op 7 april in het NBC in Nieuwegein veel aandacht voor alternatieve eiwitten. De Krekerij is één van de sprekers op het evenement. Bekijk het programma en schrijf u in. 

Producten met insecteneiwitten zijn nog niet erg gewild. Consumenten zijn hier nog niet klaar voor.
Op het Food Future Event op 7 april veel aandacht voor insecteneiwitten. 


Tot voor kort was er één Plusondernemer, Peter de Jong uit Rotterdam, die insectenproducten in zijn assortiment had.  Helaas ging de leverancier failliet. “De producten met insecteneiwit liepen wel, ze werden verkocht. We sluiten daarom in de toekomst niet uit dat we insectenproducten weer opnemen in ons assortiment.”

Vleesvervangers

Ook Jumbo sluit dat niet uit. Het concern ziet nog steeds de potentie van het verwerken van insecten in producten. Immers, vleesvervangers braken ook niet gelijk door en die verkopen tegenwoordig goed. In 2019 steeg de verkoop hiervan met 20% vergeleken met een jaar eerder. Het vleesvervangersassortiment telt nu zo’n 157 producten.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

De volgende stap voor R&D: 5 trends voor 2025 en tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.