Food Law Event: voedselvertrouwen groter door openbaarmaking inspectiegegevens?

Food Law Event: voedselvertrouwen groter door openbaarmaking inspectiegegevens?

Openbaarmaking van inspectieresultaten wordt steeds vaker ingezet door toezichthouders, teneinde het voedselvertrouwen en voedselveiligheid te vergroten. Dit onderwerp 'transparantie en openbaarmaking' komt uitgebreid aan bod op het Food Law Event op 16 juni.

Food Law Update 29 september 2020
Let op dit is een artikel uit 2016 over het Food Law Event. Actuele informatie over de nieuwe Food Law Update op 29 september 2020 en mogelijkheid tot aanmelden vindt u hier.

De openbaarmaking van inspectieresultaten wordt ook wel ‘Naming & Shaming’ genoemd. Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt resultaten van inspecties en onderzoeken in diverse productieketens openbaar. Het gaat hier onder andere om de horecasector, de visafslagen en inspectieresultaten van bestrijdingsmiddelen op groente en fruit. Op termijn wil de NVWA alle relevante informatie over toezicht en uitvoering actief openbaar maken.

Vergroten van vertrouwen

Met het openbaar maken van inspectiegegevens wil de NVWA laten zien welke bedrijven de wetgeving en regelgeving wél goed naleven, maar ook wie de slechte nalevers zijn. Dit met het doel om te bevorderen dat ondernemers zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast meent de NVWA hiermee transparantie te bieden aan partijen binnen de productieketen. Zo kunnen zowel consumenten als ondernemingen hun keuzes baseren op de openbaargemaakte resultaten. Dit alles zou het vertrouwen van de consumenten in het handelen van de overheid, in het voedsel, andere producten en diensten dienen te verhogen.

Geen invloed

In 2009 is echter een onderzoek verricht naar de effecten van openbaarmaking. Er zijn diverse enquêtes en interviews afgenomen in diverse sectoren onder zowel consumenten, bedrijven als brancheverenigingen. Dat onderzoek toonde aan dat openbaarmaking van controlegegevens weinig invloed heeft op het keuzegedrag van partijen in de keten. Partijen zouden hun keuzes niet of nauwelijks op de gegevens baseren. Ook toonde dit onderzoek aan dat openbaarmaking niet leidt tot een groter vertrouwen van consumenten in de NVWA en in de voedsel- en productveiligheid.

Wel effect op risicobeheersing

Het onderzoek toonde daarentegen wel aan dat openbaarmaking effect heeft op de risicobeheersing binnen bedrijven. Bijna de helft van de bedrijven gaf in 2009 aan dat openbaarmaking van controlegegevens hun stimuleert nog meer aandacht aan voedselveiligheid te besteden.

Imagoschade

Door bedrijven werd echter wel duidelijk aangegeven dat deze aandacht te maken heeft met mogelijk imagoschade voor bedrijven. Want openbaarmaking van gegevens door de NVWA kan tot grote schade leiden. Soms volledig ten onrechte. Er is dan ook de nodige kritiek op ‘Naming & Shaming’. Zijn er wel voldoende waarborgen? Wat zijn de spelregels? Kan een onderneming eventueel geleden schade verhalen? Of kan je zelfs een publicatie tegenhouden?

Food Law Event

Reden om eens stil te staan bij het onderwerp ‘Transparantie en Openbaarmaking’ op het Food Law Event op 16 juni 2016. Het belooft een interessante parallelsessie te worden. Ria Westendorp van de NVWA zal ingaan op de ervaringen tot nu toe en wat de aanpak heeft opgeleverd. Barbara Mutsaers van AKD zal ingaan op de spelregels en juridische aspecten. Frans Egberts, directeur van vleeswarenfabrikant Henri van der Bilt en vice president van FoodDrinkEurope, zal nader ingaan op het thema transparantie. Er zijn immers meer wegen die naar Rome – oftewel transparantie - leiden. Is openbaarmaking van inspectieresultaten wel de beste weg? Zijn de risico’s niet te groot? Hoe denkt de branche over de openbaarmaking en het onderwerp transparantie? Reden om de sessie af te sluiten met een interessante paneldiscussie, waaraan Ria Westendorp van de NVWA, Frans Egberts van vleeswarenfabrikant Henri van der Bilt en FoodDrinkEurope, ook het Centraal bureau levensmiddelenhandel (CBL) aan zal deelnemen.

Barbara Mutsaers

Barbara Mutsaers

Advocaat commercial contracting en litigation en Industry Leader Food & Life Sciences bij AKD Benelux Lawyers

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...