Tip van jouw advocaat: Stunten met aanbiedingen? Zo doe je dat
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?

KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?

COLUMN - Met een onderscheidend merk ben je goed herkenbaar voor de consument. Maar wat als een derde later een merk registreert dat te dicht in de buurt van jouw merk komt? Merkconflicten zijn aan de orde van de dag. Soms komt de rechter eraan te pas.

'Nero Champagne' is geen geldig merk voor Champagne, zo besliste het Gerecht van de EU. In deze uitspraak stond de beschermde oorsprongsbenaming (BOB) van de welbekende drank Champagne centraal. Maar ook de vraag of de kleurverwijzing in de naam verwarring kan veroorzaken bij het relevante publiek.

KENNISPARTNER - COLUMN - De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) nam onlangs een duik in de wereld van collageensupplementen. Alleen beautyclaims en technische claims zijn toegestaan voor collageen. Uit het onderzoek blijkt dat de NVWA meerdere boetes heeft opgelegd aan bedrijven die gezondheidsclaims en medische claims gebruikten. Wij bespreken een tip voor bedrijven die een boete op grond van de geneesmiddelenwet hebben ontvangen.

KENNISPARTNER - COLUMN - Teffvlokken zijn heerlijk in de muesli of als topping bij je yoghurt. Het is een oergraan uit Ethiopië en glutenvrij. De Zonnatura Teff-verpakking noemt op meerdere plekken teff en laat ook een hoopje teffvlokken zien. De ingrediëntenlijst vermeldt keurig dat het een meergranenontbijt met teff is en dat het product voor uit 40% uit teffvlokken bestaat, aangevuld met maisgries, boekweitmeel en rijst. Toch vindt de voorzitter van de Reclame Code Commissie de verpakking misleidend. Waarom? Omdat de verpakking een verkeerde indruk wekt over de samenstelling van het product. Hoe moet het dan wel? Vermoedelijk had een extra uitleg op de achterzijde al geholpen.
Voor abonneesTegenwoordig kijken consumenten steeds vaker op social media voor kookinspiratie. Op TikTok en Instagram vind je binnen no time de smakelijkste maaltijden en nieuwste foodtrends, gebracht door influencers. Wellicht promoten influencers ook jouw product. Waar moet je als levensmiddelenbedrijf op letten bij het inschakelen van influencers?

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.