Dag van de Duurzame Verpakking focust op gehele verpakkingsketen

Dag van de Duurzame Verpakking focust op gehele verpakkingsketen

Tijdens de Dag van de Duurzame Verpakking op 21 juni komen experts, studenten en bedrijven uit het hele land samen met als doel: kennis delen, inspireren en netwerken. Met het thema ALL-IN ligt de focus dit jaar op de gehele verpakkingsketen: van de ontwikkeling van een verpakking tot aan de afvalverwerking.

Enkele hoogtepunten op de dag zijn: interactieve lezingen, pitches van studenten en een
interdisciplinair tafelgesprek met tafelgasten uit de verschillende schakels van de verpakkingsketen.
Stijn Kling zal de dag voorzitten en is tevens moderator tijdens het tafelgesprek. Om 13:00 uur wordt het event officieel geopend, door wethouder Frank den Brok.

HAS-project 'Goed Verpakt'

HAS lector Antien Zuidberg zal vertellen over het project 'Goed Verpakt'. Binnen dit project staat de volgende vraag centraal: Welke keuzes leiden tot optimalisatie van de integrale duurzaamheid van product-verpakkingscombinaties in de foodsector?

‘Goed Verpakt’ maakt dit keuzeproces inzichtelijk en helpt bedrijven om tot de duurzaamste product-verpakkingscombinaties te komen. Zuidberg vertelt over de resultaten die de afgelopen 2 jaar zijn verkregen tijdens het project. Daarnaast presenteert ze de duurzaamheidsdilemma's die tijdens de studentonderzoeken naar voren zijn gekomen.

Studentenprojecten duurzaam verpakken

Binnen het Innovatieprogramma Circulaire Verpakkingen Oss, wordt er gezamenlijk onderzoek
gedaan naar het verduurzamen en circulair maken van verpakkingen. Dit jaar werkten vier
projectgroepen van de HAS green academy aan verschillende verpakking gerelateerde
vraagstukken vanuit het bedrijfsleven. Zij presenteren de uitkomsten hiervan op de Dag van de
Duurzame Verpakking
. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn: greenwashing, wetgeving
rondom coatings op karton en innovatieve verpakkingen.

Tafelgesprek

Bij het tafelgesprek schuiven gasten vanuit verschillende schakels van de
verpakkingsketen aan. Ze reageren op de prikkelende stellingen die moderator Stijn
Kling hen voorlegt. Dit zijn de voorlopige tafelgasten:

  • Michaël Nieuwesteeg (directeur NVC Nederlands Verpakkingscentrum)
  • Taco Kingma (Manager Duurzaam Verpakken bij FNLI Federatie Nederlandse
    Levensmiddelen Industrie)
  • Marian Wagemakers (Chairperson platform Global Goals Oss)
  • Julie de Vaan (Gedragsexpert, onderzoeker en mede-eigenaar van Changing Ways)
  • Annelies Clements (Sustainability & Innovation Manager bij Bunzl Retail & Industry
    Nederland)
  • Alex van Kuilenburg (Business Development Manager bij Milgro)

Keynote van Margot Meijerink

Tot slot zal Margot Meijerink het woord nemen. Als afgestudeerd industrieel ontwerpster aan de
Universiteit Twente, zet zij haar studieachtergrond in om een brug te slaan tussen de afvalverwerking
en de verpakkingsindustrie. Tijdens de Dag van de Duurzame Verpakking spreekt Meijerink over de
visuele tool die zij heeft ontworpen voor afvalverwerkingsbedrijf Attero. De tool belicht het perspectief van de afvalverwerking en daarmee kan bijdragen aan het creëren van schonere afvalstromen.

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Door het gebruik van plastic verpakkingen, komen er ook steeds microplastics voor in het milieu. De impact van deze kleine deeltjes is nog geen onderdeel van duurzaamheidsanalyses. TNO ontwikkelde een methode om deze omissie aan te pakken.

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar lagere prijs en milieu-impact'

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar lagere prijs en milieu-impact'

Lidl meldt een hybride gehaktmix met 60% rundvlees en 40% erwteneiwit te hebben ontwikkeld. Volgens de supermarktketen smaakt de hybride gehaktmix hetzelfde als gehakt dat volledig uit rundvlees bestaat, maar het is wel goedkoper.

Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in Hamburg

Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in Hamburg

GoodMills Innovation heeft een nieuwe productietoren in Hamburg in gebruik genomen. Met een miljoeneninvestering in de zogeheten 'Tower III' wil het bedrijf zich verder toespitsen op de texturisatie van plantaardige eiwitten.

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Als bedrijven in de voedings- en drankenindustrie de grote duurzaamheidsuitdagingen zoals energie- en afvalreductie het hoofd willen bieden en ook hun rapportages over footprint op orde willen krijgen, is een verregaande digitalisering en het gebruik van AI onontbeerlijk. Ook bij andere regelgeving rondom gezondheid en transparantie ontkomen foodproducenten daar niet aan. Dit staat te lezen in een nieuw visierapport van Aptean vol experts. Ontdek daarin onder meer hoe een bedrijf zoals Brouwerij Frontaal met AI de ecologische voetafdruk verkleint.

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen: door de PPWR geen 'nice to have' maar 'need to have'

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Consument koopt meer duurzame voeding

Consument koopt meer duurzame voeding

Consumenten in Nederland gaven vorig jaar 12,6 miljard euro uit aan voeding. De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3 procent. Het volume van al het verkochte voedsel nam 1 procent toe.

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo moet bewustwording creëren bij de consument. De supermarktketen zet zich in op verschillende manieren om voedselverspilling te verminderen.

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2 strategieën de meeste potentie

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2 strategieën de meeste potentie

De Nederlandse overheid wil tegen 2050 alle plastic verpakkingen maken van gerecycled materiaal en hernieuwbare grondstoffen. Uit de analyse van TNO blijkt dat dit niet mogelijk is zonder extra beleid. Circulaire strategieën kunnen de vraag naar virgin-materiaal verlagen maar niet helemaal uitbannen.

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI) erkenning heeft behaald.

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer die consumenten meer duidelijkheid moet geven over betrouwbare keurmerken en logo's.