Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles in Hongarije

Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles in Hongarije
Het huidige prototype, versie 1.0.

Coca-Cola neemt een volgende stap in de ontwikkeling van zijn papieren fles met een eerste test in Hongarije. Het nieuwe prototype is ontwikkeld in een samenwerking tussen het Coca-Cola's R&D Center in Brussel en Paboco..

"De testfase is een mijlpaal in onze zoektocht naar de ontwikkeling van een papieren fles", zegt Daniela Zahariea, directeur Technical Supply Chain & Innovation bij Coca-Cola Europa. “Mensen verwachten dat Coca-Cola nieuwe, innovatieve en duurzame verpakkingen ontwikkelt en op de markt brengt. Daarom werken we samen met experts zoals Paboco (The Paper Bottle Company) aan open experimenten, zoals dit proefproject waarbij de fles echt in de markt zal gezet worden. Het is een van de manieren om uiteindelijk een ‘World Without Waste’ te realiseren."

Prototype

Het huidige prototype bestaat uit een papieren omhulsel met een recycleerbare plastic binnenlaag en dop. Dat maakt de fles geschikt voor zowel koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken. Het uiteindelijke doel is een fles die als papier kan worden gerecycleerd. Het uiteindelijke doel is om een fles te ontwikkelen die volledig als papier kan worden gerecycleerd.

Eerste testen in Hongarije

In het tweede kwartaal van dit jaar zal er een eerste test plaatsvinden met de papieren fles op de Hongaarse markt. Tweeduizend consumenten zullen AdeZ, een plantaardig drankje van The Coca-Cola Company, in de nieuwe fles kunnen proeven via een samenwerking met kifli.hu, een van de snelst groeiende online retailers in Hongarije.

Hoe reageert de consument

“Deze test is een belangrijke stap waarmee we kunnen beoordelen hoe de papieren fles het in de praktijk doet en hoe de consument erop reageert”, aldus Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager bij Coca-Cola Europe. “De samenwerking met Paboco  is erop gericht om een papieren fles te ontwikkelen die volledig kan worden gerecycleerd als papier."

"Deze proef zal ons waardevolle inzichten en feedback opleveren. Dit is een spannende nieuwe stap voor ons, want we verlaten nu het lab en stappen de echte wereld binnen. Consumenten zullen nu voor het eerst een van onze producten drinken uit een potentiële nieuwe papieren verpakking”, voegt hij eraan toe.

Wereldwijde visie

De innovatieve verpakking  is een nieuwe stap in het verwezenlijken van de wereldwijde visie van The Coca-Cola Company om een wereld zonder afval (World Without Waste) te bereiken. Zo heeft Coca-Cola in West-Europa, en dus ook in België, als doelstelling om 100% van zijn verpakkingen in te zamelen tegen 2025.

Verpakkingen mogen immers nooit als zwerfvuil op straat eindigen. Verder wil Coca-Cola al zijn verpakkingen 100% recycleerbaar maken (vandaag is dit 97% in België) en moeten alle plastic verpakkingen minimaal 50% gerecycleerd materiaal bevatten tegen 2023, een target dat we vandaag al ruim overschrijden in België, met gemiddeld 62% gerecycleerd materiaal.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...